Guest Sonic_N Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Hei og hå.. Etter å ha sett min kjære kjøre avgårde, la jeg merke til at det ryker litt blått av bilen. Ikke i store mengder men litt. en kjenning av meg sier det er ventiltetterne som bør byttes. Hva er det? Og hvor finner jeg dem? Jeg har sjekket under bilen, men finner ingen større lekasje, eller ting som tyder på at topp eller lignende er gått... Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 sykdom dette, ventiltetningene dine er gåen. disse finner du under topp dekselet, inni ventilfjørene.. er noe arbeid å bytte disse.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest epcz Posted September 3, 2006 Share Posted September 3, 2006 jeg snakket med en kar, han sa det kanskje gikk ann å kjøre trykkluft ned i toppen der tennpluggene sitter, så kommer tettningene opp, og det er bare å ta de av ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest epcz Posted September 3, 2006 Share Posted September 3, 2006 men når eg tenker meg om så må vell ventilene utav ? så da må toppen av ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rask-drosje Posted September 3, 2006 Share Posted September 3, 2006 (edited) men når eg tenker meg om så må vell ventilene utav ? så da må toppen av ? Nødvendig vis ikke, Ventil tettningene kan skiftes ved mens toppen står i bilen ved hjelp av trykkluft. Men det er ikke alltid det går. Som regel må ma slå litt på ventilen for at låse klipsene skal løsne og hvis man er litt uheldig kan ventilen dette ned i motoren. Sørg for att stempelet står nesten på topp når du prøver for og hindre ventilen i og havne nede i sylinderen. Ett nytt problem er att dersom stempelet ikke står på topp vil det gå ned når du setter trykkluft i sylinderen. Det finnes ferdige kobling til trykkluft for og gjøre denne type jobb. Husker ikke hvor ! I riktig gamle dager ble det laget flere typer ventil tenger til spesifikke motorer som passet inn i hullet til tennpluggen og presset på ventilen . Hvis det ryker mens du kjører vil jeg tro det er olje ringene på stemplene som er slitte. Har du unormalt høyt oljeforbruk? Hadde en 1,6 sierra for noen år siden og den røk blått bare ved start. (Dårliger tetninger/styringer på eksosventilene.) Edited September 3, 2006 by rask-drosje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossiman Posted September 3, 2006 Share Posted September 3, 2006 (edited) Å sette trykk luft på er ikke nødvendig, er stempelet på topp vil ikke ventilen dette mange mm Edited September 3, 2006 by Cossiman Present : Ford Mondeo Stv 2000 mod Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod Past : Ford Sierra Sedan 1988 mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kindher Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 Å sette trykk luft på er ikke nødvendig, er stempelet på topp vil ikke ventilen dette mange mm Ohc har go klaring fra ventil til stempel, så ville ikke satsa på dette ! (dette som gjør at det ikke er farlig om Regreim ryker slik som det er på andre motorer Bytta selv på min i sommer uten å ta av toppen. Men Fikk lånt spesialverktøy fra ford. Men da brukte jeg trykkluft. Om ventilen skulle dette ned, så tar du en magnetstav som er ca like tykk som ventilen, så klarer du å fiske den opp ! vertfall klarte ve det på en motor 87 orion 2.0 Zetec: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=7430 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sonic_N Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 Jeg vet ikke om bilen har høyt oljeforbruk, for jeg har ikke kjørt den lengre enn noen dager selv, men det ryker kun når jeg tar i litt med bilen, ikke ved normal kjøring. Men kjører jeg opp til 3-4000omdreininger i 1 gear, så ryker det litt, men det gir seg med en gang jeg slipper opp gassen. Det er doch-motor som står i, og jg har ikke peilling på hvordan man skifter slike, en jeg vet om sa at jeg må av med toppen for å gjøre det, en annen sa at jeg kan kjøpe noe som heter "Sonax, Stopp oljelekasje", så blir det bra en stund. Men det beste er vel å skifte dem. Men det ryker ikke hele tiden altså, har heller ikke sett etter som det ryker bare like etter oppstart eller ikke ennda. Men det koster vell en hel formue å sette den inn på verksted for å få gjort det sikkert.......? Link to comment Share on other sites More sharing options...
92'RS-Cosworth Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 Betalte ca 1500 kr på et verksted for å få byttet ventiltetningene på min OHC. Ventiltetningene kommer i tillegg da.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sonic_N Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 Hva koster det sånn ca for ventiltettere da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyrix Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 100-200kr for ventiltetninger.. tror det blir dyrere å bytte på en dohc. ventilen kan ikke dette ned i selynderen når stemplet er oppe! hvis den ikke ryker så mye eller bruker mye olje hadde jeg ikke bryd meg om det.. 08 mondeo titanium X 91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/76 volvo 242 turbo prosjekt94 pajero GLS 33" dekk <---selges Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 hvor koster det 100-200 for de? aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sonic_N Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 Sjekket pris i dag , for arbeid og sånn.. full pakke. Ford merkeverksted: 3000,- med ny toppdekselpakning osv.Mekognomen: 5000!!! holy cow... Lurer på hvem jeg skal rane for å få skiftet dem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossiman Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 (edited) 3 lapper ferdig bytta hos ford er jo ikke så dyrt det da Edited September 7, 2006 by Cossiman Present : Ford Mondeo Stv 2000 mod Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod Past : Ford Sierra Sedan 1988 mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now