Jump to content

Det ryker litt blått...


Guest Sonic_N

Recommended Posts

Guest Sonic_N

Hei og hå..

 

Etter å ha sett min kjære kjøre avgårde, la jeg merke til at det ryker litt blått av bilen. Ikke i store mengder men litt. en kjenning av meg sier det er ventiltetterne som bør byttes. Hva er det? Og hvor finner jeg dem?

 

Jeg har sjekket under bilen, men finner ingen større lekasje, eller ting som tyder på at topp eller lignende er gått...

Link to comment
Share on other sites

jeg snakket med en kar, han sa det kanskje gikk ann å kjøre trykkluft ned i toppen der tennpluggene sitter, så kommer tettningene opp, og det er bare å ta de av ?

Link to comment
Share on other sites

Guest rask-drosje
men når eg tenker meg om så må vell ventilene utav ? så da må toppen av ?

 

Nødvendig vis ikke, Ventil tettningene kan skiftes ved mens toppen står i bilen ved hjelp av trykkluft. Men det er ikke alltid det går. Som regel må ma slå litt på ventilen for at låse klipsene skal løsne og hvis man er litt uheldig kan ventilen dette ned i motoren. Sørg for att stempelet står nesten på topp når du prøver for og hindre ventilen i og havne nede i sylinderen. Ett nytt problem er att dersom stempelet ikke står på topp vil det gå ned når du setter trykkluft i sylinderen. Det finnes ferdige kobling til trykkluft for og gjøre denne type jobb. Husker ikke hvor ! I riktig gamle dager ble det laget flere typer ventil tenger til spesifikke motorer som passet inn i hullet til tennpluggen og presset på ventilen .

 

Hvis det ryker mens du kjører vil jeg tro det er olje ringene på stemplene som er slitte. Har du unormalt høyt oljeforbruk?

 

Hadde en 1,6 sierra for noen år siden og den røk blått bare ved start. (Dårliger tetninger/styringer på eksosventilene.)

Edited by rask-drosje
Link to comment
Share on other sites

Å sette trykk luft på er ikke nødvendig, er stempelet på topp vil ikke ventilen dette mange mm

Edited by Cossiman

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Link to comment
Share on other sites

Å sette trykk luft på er ikke nødvendig, er stempelet på topp vil ikke ventilen dette mange mm

 

Ohc har go klaring fra ventil til stempel, så ville ikke satsa på dette ;)! (dette som gjør at det ikke er farlig om Regreim ryker slik som det er på andre motorer ;)

 

Bytta selv på min i sommer uten å ta av toppen. Men Fikk lånt spesialverktøy fra ford. Men da brukte jeg trykkluft.

 

Om ventilen skulle dette ned, så tar du en magnetstav som er ca like tykk som ventilen, så klarer du å fiske den opp :)! vertfall klarte ve det på en motor :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Sonic_N

Jeg vet ikke om bilen har høyt oljeforbruk, for jeg har ikke kjørt den lengre enn noen dager selv, men det ryker kun når jeg tar i litt med bilen, ikke ved normal kjøring. Men kjører jeg opp til 3-4000omdreininger i 1 gear, så ryker det litt, men det gir seg med en gang jeg slipper opp gassen.

 

Det er doch-motor som står i, og jg har ikke peilling på hvordan man skifter slike, en jeg vet om sa at jeg må av med toppen for å gjøre det, en annen sa at jeg kan kjøpe noe som heter "Sonax, Stopp oljelekasje", så blir det bra en stund. Men det beste er vel å skifte dem. Men det ryker ikke hele tiden altså, har heller ikke sett etter som det ryker bare like etter oppstart eller ikke ennda.

 

Men det koster vell en hel formue å sette den inn på verksted for å få gjort det sikkert.......?

Link to comment
Share on other sites

100-200kr for ventiltetninger..

 

tror det blir dyrere å bytte på en dohc.

ventilen kan ikke dette ned i selynderen når stemplet er oppe! ;)

hvis den ikke ryker så mye eller bruker mye olje hadde jeg ikke bryd meg om det.. :D

08 mondeo titanium X

91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/

76 volvo 242 turbo prosjekt

94 pajero GLS 33" dekk <---selges

Link to comment
Share on other sites

Guest Sonic_N

Sjekket pris i dag , for arbeid og sånn.. full pakke.

 

Ford merkeverksted: 3000,- med ny toppdekselpakning osv.

Mekognomen: 5000!!! holy cow...

 

Lurer på hvem jeg skal rane for å få skiftet dem...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...