Jump to content

Hva feiler Cosworth`en min?!


Lasse...

Recommended Posts

Hallo! Kjøpte meg en 92 mod Sierra Cosworth for en stund sia, Men nå vill den ikke gå ordentlig. Bilen har grønne dyser, T4, RS500ic, veit ikke hvordan chip(steg 3 så forrige eier) 3 bar map.3"eksos. Bilen gikk helt fint, eneste var når jeg ga full gass å bynte å komme opp i turtall kom en høy hvine lyd, hørtes ut som luftfilteret var for lite! Satt ett sånt lite filter der med varmedeksel rundt. Så jeg kjøpte ett stort KN filter for att den skulle puste bedre. Resultatet da ble at når ladetrykket passerer 1 kg byner ladetrykket å pulsere noe voldsomt og bilen trekker dårligere(lugger). Noen som har noen ideer??

 

Av en eller annen grunn har dem lagd downpipen mindere enn resten av eksosen, ser ut som det bare er 2 og en halv tom, eller orginalt(har ikke målt) Kan dette være grunnen? Har lest om folk som har fått pulserende turbotrykk pga for liten eksos!...

 

På forhånd takk!

 

Lasse.....

Link to comment
Share on other sites

nei, var ikke det jeg tenkte på..

jeg monterte en greddy boostcontroller i bilen min, å da fikk jeg et meget pulserende ladetrykk... da var det bare tull med innstillingene... tenkte kansje du kunne ha noe av det samme, men, siden du ikke har noe sånt så..

"Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!"

George Best

Link to comment
Share on other sites

Ja vell, jeg skjønner! Har ikke noe sånt. Kun den orginale. Jeg fikk et tips om å sette slangen fra kompressor huset rett på wastegaten, for å kjøre turboen på grunninnstillig. Da ble lyden svakere, men det pga da lada den bare 0,9..

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

1. kjøp deg 3" eksos. Har sownpipe liggende viss du vil kjøpe.

2. kjør med slangen til amal tilkoblet viss du kjører under 1kg. over 1kg kjør med slangen direkte fra kompressorhuset til wastegateklokka. Kjøp deg en bleedventil viss du skal justere trykket over 1kg for å få det stabilt.

Link to comment
Share on other sites

Hallo! Kjøpte meg en 92 mod Sierra Cosworth for en stund sia, Men nå vill den ikke gå ordentlig. Bilen har grønne dyser, T4, RS500ic, veit ikke hvordan chip(steg 3 så forrige eier) 3 bar map.3"eksos. Bilen gikk helt fint, eneste var når jeg ga full gass å bynte å komme opp i turtall kom en høy hvine lyd, hørtes ut som luftfilteret var for lite! Satt ett sånt lite filter der med varmedeksel rundt. Så jeg kjøpte ett stort KN filter for att den skulle puste bedre. Resultatet da ble at når ladetrykket passerer 1 kg byner ladetrykket å pulsere noe voldsomt og bilen trekker dårligere(lugger). Noen som har noen ideer??

 

Av en eller annen grunn har dem lagd downpipen mindere enn resten av eksosen, ser ut som det bare er 2 og en halv tom, eller orginalt(har ikke målt) Kan dette være grunnen? Har lest om folk som har fått pulserende turbotrykk pga for liten eksos!...

 

På forhånd takk!

 

Lasse.....

 

 

Det som ser ut til å være feil, er valg av turbo. Hvorfor T4 turbo og grønndyser. Hvilken T4 ? Grenrør og separat WG også da ?

 

Prøv å finne ut nøyaktig hvilken turbo du har. Hvis ikke kan du måle innsugsdiameteren på kompressorhjulet så kan man finne ut om turboen er alt for stor (og går i surge) og lager problemer.

 

Dersom det er dette som er problemet så vil ett "free flow" eksosanlegg gjøre problemene vil bli enda større da turboen nok vil begynne å lade fra lavere turtall. Løsningen er større turbinhus som lader senere på den store turboen, eller en ny og mindre turbo.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja vell. Har ikke så mye greie på turboer! Men er en Garret turbo. På kompressor huset står det A/R 60 M 24, og eksos sia står det A/R 63. Kjøpte bilen med det oppsettet, eneste jeg har gjort enda er å sette på RS500ic og nytt luftfilter med slange! Må vell gå ann å få detta til å funke litt selv om turboen kansje er litt stor?! Hvertfall få vekk den lugginga?. Er forresten orginal manifold, og 31 actuator.

 

Lasse....

Link to comment
Share on other sites

Ja vell. Har ikke så mye greie på turboer! Men er en Garret turbo. På kompressor huset står det A/R 60 M 24, og eksos sia står det A/R 63. Kjøpte bilen med det oppsettet, eneste jeg har gjort enda er å sette på RS500ic og nytt luftfilter med slange! Må vell gå ann å få detta til å funke litt selv om turboen kansje er litt stor?! Hvertfall få vekk den lugginga?. Er forresten orginal manifold, og 31 actuator.

 

Lasse....

 

 

A/R 0.63 sier at dette ikke er en T4 turbo, men en T4/T3 hybrid. Disse turboene er sjelden alt for store.

 

Hva er det laveste turtallet du klarer 1 bar ladetrykk på? Er det nykking uansett på 1 bar eller er det bare på enkelte turtall? Ved hvilket turtall nykker det mest? Hvis du lurer den opp i f.eks 5500- 6000 og så gir full gass og lader mer enn 1 bar, hvordan går det da?

 

Mål diameteren på kompressorhjulet da.

Kan klippe til noen pappstykker (drikkekartong funker) formet som en u med forskjellige bredder fra 50 - 60 mm for å måle.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei! da har jeg testa litt! På 3250rpm klarer jeg å lade 1kg. Lugginga blir litt svakere når jeg nærmer meg 6000rpm! Har ikke fått målt diameter på kompressorhjulet enna, men skal gjøre det i morra!...

 

Diameteren på kompressorhjulet er 59mm..

Edited by Lasse...
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...