Jump to content

Oversikt over dyser til cosworth


Kverna

Recommended Posts

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei.

Har store problemer med å holde oversikten over de forskjellige dysene, noen som kan skrive en oversiktlig liste her ?

 

Feks:

Farge ccm ca. hk Evt delenummer

grå

blå

gul

svart

grønn

blå er orginal 4x4

gul er orginal 2wd

grønn er 330 oppsett

grå videre opp

svart er vel siemens dysene for mye trimm.. er ikkje sikker på hk på dei 2 siste

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort

Bosch:

 

Blå: 272ccm--->ca290hk

Turkis: 326ccm--->ca330hk

Grønn: 384ccm--->ca360hk

Lyseblå: 442ccm--->ca400hk

Grå: 524ccm--->ca400-450hk

 

Siemens:

 

3102: 570ccm (ofte kalt "550" 0g "599" dyser)--->ca450hk

3105: 903ccm--->500- hk

 

/min/3bar

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 9 months later...
hadde noen brune dyser i cosworthen min jeg.. hva i alle dager kan det være?? noen som vet?

 

En kjedelig greie. Det ble en stund solgt noen brune amerikanske "grønndyser." På papiret kunne det se ut som en billig og bra erstatning. Praksis viste noe annet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

de brune dysene leverer litt mindre enn grønne 803 dyser, men funker fint hvis chip er tilpasset desse,..med standard grønn dyse chip vil det bli for magert..

 

Det stemmer at de "amerikanske grønndysene" leverer en del mindre bensin en de grønne 803, husker ikke jeg feil så måtte jeg vel sette 100% åpning på dysene til Viggo på 1.5bar, hvor man ved de grønne 803 ville hatt mye mindre åpningstid på dysene. Men etter noen forsøk så traff vi greit på chip til de amerikanske dysene.

 

 

Farge koder er ikke noe å kjøpe dyser etter, selv om man innen "Cosworth" har grønne, lyseblå, gråe etc.. Husk at Bosch har MANGE typer gråe dyser, som bla. sitter på Posche etc.. og som ikke har samme cc som 403 "Cosworth" gråe. Mye bedre å kombinere med dysenr som står på de, slik at man alltid vet at man får korrekt.

 

Komfort: Hvor står det at Siemens 3102 er 570cc ? Da de er 599cc @3bar hvertfall etter de kilder jeg går etter.

Link to comment
Share on other sites

jeg får ikke antall hk til å stemme med hva dysene flower.

 

f.eks. 272cc x 4(ant.dyser) /5.22= 208,4 hk

 

Bosch:

Mine svar:

Blå: 272ccm--->ca290hk? 208,4hk

Turkis: 326ccm--->ca330hk 249,8hk

Grønn: 384ccm--->ca360hk 294,2hk

Lyseblå: 442ccm--->ca400hk 338,6hk

Grå: 524ccm--->ca400-450hk 401,5hk

 

 

mine svar er ved 100% duty cycle.

 

så dysene over her må flowe mere i praksis ved evnt. høyere bensintrykk for å få dem hk til "komfort" som har oppgitt.

Edited by RsMuffe
Link to comment
Share on other sites

jeg får ikke antall hk til å stemme med hva dysene flower.

 

f.eks. 272cc x 4(ant.dyser) /5.22= 208,4 hk

 

Bosch:

Mine svar:

Blå: 272ccm--->ca290hk? 208,4hk

Turkis: 326ccm--->ca330hk 249,8hk

Grønn: 384ccm--->ca360hk 294,2hk

Lyseblå: 442ccm--->ca400hk 338,6hk

Grå: 524ccm--->ca400-450hk 401,5hk

mine svar er ved 100% duty cycle.

 

så dysene over her må flowe mere i praksis ved evnt. høyere bensintrykk for å få dem hk til "komfort" som har oppgitt.

 

Kjekt å se at du bruker K=5,22. (Realistiske 0,313 L/hp/hr).

 

Er ikke de grå 403 dysene oppgitt til 503 ccm ved 3,0 BAR da?

 

Cosworth har originalt 3,5 BAR bensintrykk noe som øker grønndysenes kapasitet til ca. 444 ccm og 340 hk. At dette er det korrekte forholdet for Cosworther er bekreftet av sikre kilder.

 

Kan godt ta med at forholdet for Siemens 3102 dysene da blir 647 ccm og 496 hk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å se at du bruker K=5,22. (Realistiske 0,313 L/hp/hr).

 

Er ikke de grå 403 dysene oppgitt til 503 ccm ved 3,0 BAR da?

 

Cosworth har originalt 3,5 BAR bensintrykk noe som øker grønndysenes kapasitet til ca. 444 ccm og 340 hk. At dette er det korrekte forholdet for Cosworther er bekreftet av sikre kilder.

 

Kan godt ta med at forholdet for Siemens 3102 dysene da blir 647 ccm og 496 hk.

 

Det stemmer at gråe 403 dysene er på 503cc @3bar!

 

Ang. Siemens 3102 så er tallet over også rimelig riktig, da det ble bremset 488hk på disse dysene på forrige TEF racing treff, ville kunne hatt mer effekt, men bilen slet med standard tenningsannlegg, dårlige plugger etc.. Får se den 29 Sept. om det kommer noen med samme dyser som bremser 500hk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...