Jump to content

Oversikt over dyser til cosworth


Kverna

Recommended Posts

Disse her passer på cosworth kontakter.

kontakten på dysene heter ev1 som du skal ha.

 

Jeg har hatt RC dyser som er linket til ,i 750ccm. Funket så lenge jeg hadde dem, men har hørt at de ikke skal være så bra.

Jeg kjøpte 1000ccm hos http://www.usrallyteam.com/

 

De har laget dyser sammen med Jens, og laget bolt-on til meg. Billig var det også, så ville sjekket med de også ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

monterte de nye f1 11402 dekadysene og pukkelryggchip idag på cosworthen. Bilen gikk meget ugjevnt ved 3bar uten vakum bensintrykk,måtte opp på 4 for å gå reint,men BBL viser KUN rundt 15-16 på 4bar,når den skal ligge på 14 ved 3 bar bensintrykk..Noen som har kjappe invendinger her????

Motoren gikk også reint når vakumslangen var av

Edited by Cosworth_ftw
Link to comment
Share on other sites

Har han sagt at den skal ha 3 bar bensintrykk? Prøvd noe på ladetrykk? Om det er bare på sugesida så går det jo å justere med CO skruen. AFR på L8, P8, og eec-iv skal ligge på 14,7 på tomgang for at katalysator skal fungere. Jeg hadde min på eu kotroll fredag og fikk den til å gå pent på iemellom 15,7-15 AFR.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja skal gå på 3bar,fiikk snakket med han og viste seg å hjelpe å skru på COen :-)har ikke katalysator engang men han anbefalte å gå på 13.5-14 på tomg. Eneste no r at den kutter noen ganger på tomgangkjøring.ligger på 11+ m ladetrykk

Link to comment
Share on other sites

AFR 11,5-11,9 på ladetrykk er slikt cosworthen liker :) Ja det er enklest å få en bra tomgang med AFR på 13,5-14 på tomgang. Hvilke valg man har gjort gjort på tenningsdeler har jo også mye å si på det.

Men på en eventuell eukontroll bør du sikte på tall over 14. På bilen min fikk jeg CO på 0,46, og det uten katalysator.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok, så da er det et verksted som ikke blir å beholde retten til eu kontroll så lenge, om det er den måten de praktiserer på :) Men om du havner på rundt 14 på AFR så skal den klare kravene for bil som ikke har krav om kat ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja skal gå på 3bar,fiikk snakket med han og viste seg å hjelpe å skru på COen :-)har ikke katalysator engang men han anbefalte å gå på 13.5-14 på tomg. Eneste no r at den kutter noen ganger på tomgangkjøring.ligger på 11+ m ladetrykk

 

Det at den kutter kan være at den går fo magert.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Er data sprut eneste utvei på T25`n?? :wacko:

Ikke helt nei. Det fins ferdig chip, og det fins også chipmoduler som mer eller mindre konverterer orginalsprutet til datasprut. Regner med dette skal gå å bruke på T25. Med sistnevnte kan du f.eks ved ett dysebytte rett og slett bare forandre på en konstant som indikerer dysestørrelse, og alt av de andre innstillingene forblir som orginalt. Bytte til større luftmassemåler og slik gjøres også på lignende måte :)

Men utvalget av forskjellige chip satt opp til bestemte oppsett er absolutt større til Cosworth med IAW Weber-Marelli motorstyring.

www.tweecer.com/

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hei, er det noen som vet noe om dyser til escos T25`n??

 

Går det ann å sette på større??

Noen som har prøvd?

Hvor mye gir de orginale bosch 0280 155 012 på @3bar og evt. @4bar? (fant ikke info på disse i lista)

 

Trenger litt mere bensin så den ikke går mager....Er data sprut eneste utvei på T25`n?? :wacko:

 

superchip

-31 wastgate

walbro pumpe

stor cooler

3.5" eksos

T28 turbo

1.3-1.4bar boost.

4bar på fuelrail

 

Mvh. :rolleyes:

Det er alltid mulig å sette på større dyser. De originale T25 dysene er mindre enn andre Cosworth dyser og til og med mindre enn Volvo 940 dyser. http://www.injectorcleaning.co.uk/flow.htm

 

De originale 0 280 155 012 dysene er som vi ser oppgitt til 296 ccm v/ 3,0 BAR. Når du kjører 4,0 BAR på den så gir de i praksis 341 ccm.

Hvis du justerer ned bensintrykket til 2,5 BAR så kan du kjøre disse: http://www.summitracing.com/parts/FST-303600/

Hvis du så monterer 1,7:1 eller høyere progressiv BTR så har du massevis av bensin når du trenger det. ;)

Det er mange muligheter her avhengig av budsjett og ambisjoner, men du kommer ikke langt før den originale T25 turboen (Som egentlig hører hjemme på en RST) kaster inn håndkledet.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på tuningsoftware til tweecer du, og les litt på veiledninga :) For dysebytte mener jeg det er bare ett tall du trenger å forandre. Til ca 3000 kr for dyreste alternativet så er det langt fra det dyreste man kan kjøpe til en cosworth.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Takker for mye bra info :D

 

Hadde vært fint å fått ut litt mere enn 270-300hk uten å må bytte til datasprut..

 

Kan jeg bruke de dysene i linken med 3.5bar BTR? Har ikke funnet så mange utvalg av BTR til den orginale fuelrailen.

 

Må si det som det er, at jeg har lite kompetangse på tunning og da å begyne med datasprut er jeg langt unna :whistling:

Men kansje er det noen her på forumet som har et skikkelig sprut å selge ferdig montert ;)

 

Takk for at dere gidder å bruke tid til hjelp og råd :D

Mvh. :D

Værsågod.

Jeg mener at det, i forhold til bensinproblematikken, ikke er ett problem.

 

Nei det kan du ikke. Det du må gjøre er å ta ut fjæren i den originale BTR og så må du montere en Cosworth 2WD Power boost valve på slagen som går fra originalBTR tilbake til tanken. Du MÅÅ!! ha Cosworth 2WD Power boost valve.

Se side 58 her: http://downloads.burtonpower.com/ecat2012/ecat.html

 

Resultatet av akkurat disse dysene og denne 1,7:1 BTR justert til 2,5 BAR grunntrykk blir at ved 0,1 BAR ladetrykk får motoren 1% mer bensin enn i dag, og så øker dette jevnt og trutt til ca. 12% ekstra bensinmengde ved 1,5 BAR ladetrykk - og uten att det totale bensintrykket blir uakseptabelt høyt.

12% større bensinmengde reduserer AFR fra f.eks. 13,2:1 - 11,8:1.

 

Tør påstå at de er få ting som gir så dårlig resultat i forhold til utlegg som datasprut på en original Cosworthmotor. Etter innkjøp, montering, innkjøp uforutsette nødvendigheter, mapping osv så får man ikke ut mer effekt en det man klarer med en steg 3 sats likevel.

 

Bare hyggelig. Det hadde vært kjekt å få sett noe nytt/uvanlig/interesant/spennende da dette er mangelvare.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tør påstå at de er få ting som gir så dårlig resultat i forhold til utlegg som datasprut på en original Cosworthmotor. Etter innkjøp, montering, innkjøp uforutsette nødvendigheter, mapping osv så får man ikke ut mer effekt en det man klarer med en steg 3 sats likevel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totalt enig , bruk heller pengene på en bra turbo/og live map ..:smartass:

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk :D

 

Blir helt klart de dysene og Cosworth 2WD Power boost valve!!

Men å ta ut fjæren i den originale BTR.....den er jo hel lukket/fallset igjenn den på T25`n...???

 

Har kjøpt inn AEM boost controller og AEM bbl for å ha litt kontroll med trykk og blandinga ;)

 

Veldig takknemelig for hjelpa :D

Værsågod.

 

Man kan også erstatte den originale BTR med en slik:

306bild.jpg

 

Kult. Interessant dette.

 

Det er kjekt å høre så jeg håper at du gidder å gi tilbakemelding om resultatet. Jeg har iallefall troen.

Her noe som kan hjelpe på oversikten:

tn_Progressiv%20BTR.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS 1000 :D Bra med hjelp av deg :D

 

Den Fuel Pressure Regulator Adaptor`n tviler jeg på passer.... fuelrailen på T25 er ulik de andre YBène.

T25 BTR`n sitter ned i en "skål" på fuelrailen med en seger ring som lås.

 

 

Må kansje bytte fuelrail hvis de går omverandre da??

 

TAKKER :D

 

Mvh :D

 

Då får kjøpt sånn blendeplugg/bypass som passer escort og.

Link to comment
Share on other sites

Som tore tj sier,du finner adapter som passer i din fuelrail..ebay!

Før jeg monterte sprut,hadde jeg ggr chip å tilhørende btr som var på 5bar..

Fungerte meget bra! Er ikke bare å sette på de dysene som brukes på andre cosworther,er vel noe om høy å lav ohm..?

Å den t25 turbon kan du ta av å bruke som vase eller noe:p

Kjøp deg en t3,ligger ut en nå..nesten samme spool up,å mye mer drag på topp.

Bremset 260hk på 4000' på hjul med orginale dyser å 5bars btr..1,4-1,5bar fra en t3..

Mulig det var litt mer på høyere turtall,men viscosekoblinga slurte,så fikk ikke høyere turtall..

Kansje 270 påhjul,å greier du det,på orginal t25motorstyring,skal du være fornøyd:)

Artig oppsett å kjøre med!

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Som tore tj sier,du finner adapter som passer i din fuelrail..ebay!

Før jeg monterte sprut,hadde jeg ggr chip å tilhørende btr som var på 5bar..

Fungerte meget bra! Er ikke bare å sette på de dysene som brukes på andre cosworther,er vel noe om høy å lav ohm..?

Å den t25 turbon kan du ta av å bruke som vase eller noe:p

Kjøp deg en t3,ligger ut en nå..nesten samme spool up,å mye mer drag på topp.

Bremset 260hk på 4000' på hjul med orginale dyser å 5bars btr..1,4-1,5bar fra en t3..

Mulig det var litt mer på høyere turtall,men viscosekoblinga slurte,så fikk ikke høyere turtall..

Kansje 270 påhjul,å greier du det,på orginal t25motorstyring,skal du være fornøyd:)

Artig oppsett å kjøre med!

Se her ja.

Hvis man montere ett slikt CHIP og øker grunntrykket fra 3,0 - 5,0 BAR som i dette tilfellet, da økes originaldysenes kapasitet fra 296 ccm til 380 ccm. Chippet er altså egentlig tilpasset 380 ccm dyser, men naturlig nok, den alt for trange og lille originalturboen kveler motoren på høyere turtall slik at man unngår høye AFR.

 

Hvis man da montere en turbo som f.eks Turbonetics T3 TrimSuper60-A/R0.63, T34-A/R0.55, GT28RS-A/R0.64, eller KRX400 eller noe som tillater motoren å puste godt - da trenger man enda mer bensin.

 

Det man da kan gjøre er å kjøpe 1,7:1 PBV BTR og så store dyser som 420 ccm! uten at det blir problemer.

http://www.summitracing.com/parts/ACC-150140/

Ved 1,5 BAR ladetrykk har dysenes kapasitet, takket være PBV, økt til hele 466 ccm og dette er faktisk mer enn det de tradisjonelle og obligatoriske #803 grønndysene vanligvis gir.

 

Hvis man så ønsker å virkelig irritere opp dragkonkurrentene, da fyller man E85 på tanken og monterer disse dysene for en enkel effektøkning på ytterligere ca. 10 - 12%:

http://www.summitracing.com/parts/FST-30572-1/

Med en av de nevnte turboer er potensialet over 350 hk på E85 og 201M bør kunne kjøres på 7,8 - 7,9 sek. og ca. 150 km/t.

Ikke værst med T25 Escos som er SÅÅÅ vrien å trimme. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man så ønsker å virkelig irritere opp dragkonkurrentene, da fyller man E85 på tanken og monterer disse dysene for en enkel effektøkning på ytterligere ca. 10 - 12%:

http://www.summitrac...ts/FST-30572-1/

Med en av de nevnte turboer er potensialet over 350 hk på E85 og 201M bør kunne kjøres på 7,8 - 7,9 sek. og ca. 150 km/t.

Ikke værst med T25 Escos som er SÅÅÅ vrien å trimme. :)

Og for all del ikke bruk lavohmsdyser på eec-iv motorstyring, uten at man i såfall benytter ekstern dysedriver som er egnet, eller formotstand.

Legger du til større LMM og mapsensor i tillegg til rette chipingen er potensialet mye større enn bare 350hk, og det på rein bensin. I motsetning til hva mange her ser ut til å tro, så er faktisk eec-iv motorstyringa av seinere type veldig fleksibel. Man kan til å med velge flere chippinger som man kan veksle imellom mens man kjører!

Eneste egentlige begrensningen jeg kommer på er varmstart om man får veldig store dyser. Under oppstart får man ikke under 2ms åpningstid(medregnet dødtid, så effektiv åpningstid blir ca 1,2ms) på dysene. Og jeg ser ikke at det skal bli noe problem før man kommer opp på 6-700ccm++ dyser.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Nei helt klart ikke, men legg merke til at det også står 12V saturated. Å kjøre 12V på en lavohmdyse som drives av en saturated dysedriver er ingen god idé, men for å unngå uklarheter så kan det endres til disse:

http://www.summitracing.com/parts/FST-306000/

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mange muligheter her nå:-D :lol:

Og T25'n som skulle være så vanskelig å trimme uten å bytte motorstyringa! ;) hehe

 

Men klarer eec å takkle annen/større maf og map uten å gjøre noe med den??

Og hvor får man tak i de som kan brukes?? Jeg har f.eks. Alldri sett noen 3bar map til t25.

 

Men har dere, som har god kompetanse og innsikt noe konkret forslag til oppsett innen for et

Nogenlunde normalt budsjett??:-D

 

La oss si at +-350 motor hk er målet, hvis alt i motor/topp tåler dette orginalt.

(gr.A topp-pakkning)

 

Type turbo,dyser,btr/pbv,fuelrail trykk,boost,chip,maf,map og evt.mm.

Jeg har en supership som jeg tror er tilpasset ecu(map kutter ikke 1.2-1.5bar boost). Og jeg har en GGR 305 chip.( kutt ved 1.1bar boost.)

Står et firmanavn klistra på ecu(tuningteknikk eller noe) fikk i allefall ikke noe ut av de....men kan se at ecu har vært åpnet.

 

TAKKER FOR ALT AV HJELP GUTTER :-D:-D

 

Mvh. Arnt Egil

 

Den effekten tåler den dag ut og dag inn hvis du har en motor i god stand. YBP toppakningen tåler det samme som gruppe a sies det..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...