Jump to content

hvilken olje til min sierra is 86mod.


Guest BennyHill

Recommended Posts

Guest BennyHill

Hei!

 

Skal ha bilen min inn på en liten service før jeg skal på langtur.

Fyren som skal se over lurer på å tappe ut oljen,skifte oljefilter og rænske opp litt.

Hvilken olje er best å bruke?

 

Har en Sierra i.s -86 mod som har gått 140 000.

 

Turen går forresten til Polen :ph34r: :o

Link to comment
Share on other sites

Valvoline Maxlife 10W-40 er også en fin olje å bruke. Jeg har benyttet denne oljen en del.

Funker bra!

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford_RS

Med mindre du har en trimma bil, hva i all verden er poenget med å fylle så dyr olje. Det eneste det står på kan være antall km du burde kjøre på den. Jeg fyller Statoils 10W30, god og gammel mineralolje... Funker som fan...

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du har en trimma bil, hva i all verden er poenget med å fylle så dyr olje. Det eneste det står på kan være antall km du burde kjøre på den. Jeg fyller Statoils 10W30, god og gammel mineralolje... Funker som fan...

tingen er at den kan være for tynn eller for sjukk.. i værste fall tetter rørene som fører olje til kammen og pakningene begynner å lekke ;)

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Link to comment
Share on other sites

Valvoline Maxlife 10W-40 er også en fin olje å bruke. Jeg har benyttet denne oljen en del.

Funker bra!

skal dohcene helst ha helsyntetisk? kjører på vanlig bilxtra olje (5l. for 99 kr.), men hva slags olje anbefales det til dohc-motorene??? lurer fælt...

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen olje som spesielt er anbefalt for denne motoren. Det kommer jo egentlig bare an på hvor langt bilen er kjørt samt hvor slitt motoren er.

 

Helsyntetisk fungerer for såvidt bra på Doch'ene så lenge motoren ikke er altfor slitt. Jeg kjørte lenge med helsyntetisk på min gamle Sierra, og så plutselig begynte den å drikke olje. Byttet til tykkere olje (Valvoline Maxlife) og den holdt på oljen igjen.

En annen problematikk med helsyntetisk olje er at de hydrauliske ventilløfterne ikke klarer å holde på trykket pga for tynn olje. Og da hører man den vannvittige irriterende tikkingen... <_<

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa

Pass forresten på at dere får rett oljefilter når det kjøper nytt et på Ford!!! Jeg fikk et Motorcraft EFL90 til min Sierra 2.0i DOHC 8v når jeg spurte om nytt oljefilter. Karen som ga det til meg har god peil på Sierra, og jeg spurte faktisk om han var sikker på at filteret var rett. Nå sitter jeg med nyeste Burton-katalogen, hvor det står at DOHC'en skal ha EFL600!! Nå skjønner jeg hvorfor min motor ikke stod på pakka til oljefilteret...har en høne å plukke med Ford :(

 

PS! Oljetrykkslampa mi slukker sent (nå vet jeg kanskje hvorfor)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen olje som spesielt er anbefalt for denne motoren. Det kommer jo egentlig bare an på hvor langt bilen er kjørt samt hvor slitt motoren er.

 

Helsyntetisk fungerer for såvidt bra på Doch'ene så lenge motoren ikke er altfor slitt. Jeg kjørte lenge med helsyntetisk på min gamle Sierra, og så plutselig begynte den å drikke olje. Byttet til tykkere olje (Valvoline Maxlife) og den holdt på oljen igjen.

En annen problematikk med helsyntetisk olje er at de hydrauliske ventilløfterne ikke klarer å holde på trykket pga for tynn olje. Og da hører man den vannvittige irriterende tikkingen... <_<

ok. så hvis bilen min allerede bruker olje og tikker, så anbefaler du meg ikke å skifte til helsyntisk altså?

 

hører så mye rart.

 

har hørt det motsatte av mange andre...

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...