morten_cosworth Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 har ein 91 mod sierra cosworth 4x4 med escort motor, rulla ca 150kt34 turbo, grønndyse oppsett, 3 bar map, rs500 cooler, 3"mongoose med 4,5 utblås.bruker vel mye olje synst eg... hva er normalt forbruk? og hvilken olje er anbefalt på denne motoren, kjører no med castrol tws 10-60 olja..
bige Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 har ein 91 mod sierra cosworth 4x4 med escort motor, rulla ca 150kt34 turbo, grønndyse oppsett, 3 bar map, rs500 cooler, 3"mongoose med 4,5 utblås.bruker vel mye olje synst eg... hva er normalt forbruk? og hvilken olje er anbefalt på denne motoren, kjører no med castrol tws 10-60 olja..min brukte ikke olje mellom skiftene 2tkm..ta komp test - sliten turbo ??bruker biltema hesynt - bytter heller oftere...
Mark1 Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 jeg ville kanskje ha satt på oljetrykk måler på den, og sjekka at det ikke er under anbefalt nivå. Husk at gamle motorer (nyoverhalte også forsåvidt) ånder ut en del olje når det lades litt.Motoren min ånda vel 3-4dl på ford treffet og den er vel i samme tilstand som din kan jeg tro.Og går vel fra maks til min på oljepinnen på 800-1000km med vanlig kjøring mener jeg. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
morten_cosworth Posted August 18, 2006 Author Posted August 18, 2006 jeg ville kanskje ha satt på oljetrykk måler på den, og sjekka at det ikke er under anbefalt nivå. Husk at gamle motorer (nyoverhalte også forsåvidt) ånder ut en del olje når det lades litt.Motoren min ånda vel 3-4dl på ford treffet og den er vel i samme tilstand som din kan jeg tro.Og går vel fra maks til min på oljepinnen på 800-1000km med vanlig kjøring mener jeg. ok, er nett ferdig med overhaling av motor, hadde ein blå råde, og oljepumpa var full i spon... heheoljesila såg heilt ****** ut og... kan vel være noe av grunnen det kanskje? har oljetrykk måler i bilen og det ser fint ut... har skifta alt av pakninger og lager i motor og turbo nå, håper det kommer seg
Jonny.B Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 bytter du bare ringer eller stempel uten å borre en cosworth blokk,så får du garantert oljeforbruk! sylveggene er ovale som egg....bytte ringer og stempel uten borring er som å kaste penger ut av vinduet.... Prosjekt Electric orange Cossie
morten_cosworth Posted August 18, 2006 Author Posted August 18, 2006 bytter du bare ringer eller stempel uten å borre en cosworth blokk,så får du garantert oljeforbruk! sylveggene er ovale som egg....bytte ringer og stempel uten borring er som å kaste penger ut av vinduet.... Det var raimond nordnes som overhalte motoren min, han sa det var minimal slitasje, så det var ikkje noe poeng i å gjøre det sa han...
to far gone Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Det var raimond nordnes som overhalte motoren min, han sa det var minimal slitasje, så det var ikkje noe poeng i å gjøre det sa han... helt sant at de blir egg formet da mest p[ 205 blokk 200 blokk er mye bedre som han over sier blir oljeforbruk med kun nye stempelringer da spes p[ 205 blokk HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL
Jonny.B Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Det var raimond nordnes som overhalte motoren min, han sa det var minimal slitasje, så det var ikkje noe poeng i å gjøre det sa han... skjønner ikke vitsen i å ikke gjøre det skikkelig når man først er oppe med motoren,sluttsummen blir mindre vist man gjør det skikkelig første gang.... Prosjekt Electric orange Cossie
Guest gbraen Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Borra ikke min heller når jeg overhalte nå nettopp. Ingen slitasje på sylindre, men den er ikke gått mer enn 103k.
mr.cossie Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Blir litt feil og si at en overhaler en motor da og kun skifter pakninger og lager.. Ikke rart det er mange "nyoverhalte" motorer rundt omkring, hehe!!Overhaling mener jeg da er alt byttet.. -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
morten_cosworth Posted August 18, 2006 Author Posted August 18, 2006 Blir litt feil og si at en overhaler en motor da og kun skifter pakninger og lager.. Ikke rart det er mange "nyoverhalte" motorer rundt omkring, hehe!!Overhaling mener jeg da er alt byttet.. skjønner poenget her.. men er jo ikkje vits og fikse på noe som allerede er i orden...grunnet til att eg opna motoren var rådebank, ikkje oljeforbruket... men tenkte og gjøre noe med det når eg først hadde motoren oppe... og raimond sa att olja forsvant i toppen, så der er alt nytt, får sjå korsen det blir når eg får den i igjen
Guest gbraen Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Honet sylindre, skiftet stempelringer, alle lagre, ventilstyringer, slipte ventiler og skiftet alle pakninger i motoren. Er ikke det overhaling?
morten_cosworth Posted August 18, 2006 Author Posted August 18, 2006 Honet sylindre, skiftet stempelringer, alle lagre, ventilstyringer, slipte ventiler og skiftet alle pakninger i motoren. Er ikke det overhaling?Det er no overhaling etter min meining... er det noe olje forbruk på den motoren nå da?
Guest gbraen Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Har bare kjørt 400 km etter overhaling, men ikke noe oljeforbruk i det hele tatt. Får se etterhvert.
Guest webgeek Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 jeg ville kanskje ha satt på oljetrykk måler på den, og sjekka at det ikke er under anbefalt nivå. Husk at gamle motorer (nyoverhalte også forsåvidt) ånder ut en del olje når det lades litt.Motoren min ånda vel 3-4dl på ford treffet og den er vel i samme tilstand som din kan jeg tro.Og går vel fra maks til min på oljepinnen på 800-1000km med vanlig kjøring mener jeg. Min går fra maks til min på ca 1500-2000km Jeg sjekker olja annenhver gang jeg fyller....greit å ha oversikt. Har alltid en flaske baki bilen...
morten_cosworth Posted August 18, 2006 Author Posted August 18, 2006 Min går fra maks til min på ca 1500-2000km Jeg sjekker olja annenhver gang jeg fyller....greit å ha oversikt. Har alltid en flaske baki bilen... det høres jo bra ut det... hvilken olje bruker folk flest då? pleier og kjøpe den castrol tws 10-60 olja eg, men den er svindyr, er jo liten vitsi visst bilen drikker olje
Guest webgeek Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 det høres jo bra ut det... hvilken olje bruker folk flest då? pleier og kjøpe den castrol tws 10-60 olja eg, men den er svindyr, er jo liten vitsi visst bilen drikker olje bruker statoil 5w50 helsyntetisk
Guest viko Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Vist bilen bruker mer enn 1liter olje på 1000km, er det på tide å gjøre noe. Tetninger i turbo, ventil tetninger, og ventil styringer er stikk ord.TWS/RS 10-60 olja er meget fornuftig valg på Cosworth motoren.
morten_cosworth Posted August 18, 2006 Author Posted August 18, 2006 Vist bilen bruker mer enn 1liter olje på 1000km, er det på tide å gjøre noe. Tetninger i turbo, ventil tetninger, og ventil styringer er stikk ord.TWS/RS 10-60 olja er meget fornuftig valg på Cosworth motoren. Har merket att oljeforbruket er veldig forskjellig ved småkjøring, og ved langkjøring... hadde ein 2wd tidligere som var heilt ferdig, fylte 1liter omtren hver gang eg fylte bensin...
Peder`n Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 Jeg fyllte 2-3 desiliter annenhver uke....4x4 cosworth gått drøye 200 000.....som jeg fikk høre fra flere virket relativt fast i fisken... Peder
morten_cosworth Posted August 18, 2006 Author Posted August 18, 2006 Jeg fyllte 2-3 desiliter annenhver uke....4x4 cosworth gått drøye 200 000.....som jeg fikk høre fra flere virket relativt fast i fisken... Peder ja synst ikkje min nye 4x4 er galen heller, kjørte ca 100 mil når eg henta bilen i askim, fylte da 2-3 desiliter..
Si-Sport Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 En sedan jeg hadde med 2wd motor brukte ca 1l olje pr 50 mil... Den var nok sliten! Hadde en annen 2wd senere med 4x4 motor. Brukte ca 1dl på 100 mil.Bruker nok ikke mye olje om motoren er bra. Hva slags oppsett du kjører med spiller jo også en stor rolle..
morten_cosworth Posted August 18, 2006 Author Posted August 18, 2006 En sedan jeg hadde med 2wd motor brukte ca 1l olje pr 50 mil... Den var nok sliten! Hadde en annen 2wd senere med 4x4 motor. Brukte ca 1dl på 100 mil.Bruker nok ikke mye olje om motoren er bra. Hva slags oppsett du kjører med spiller jo også en stor rolle.. ja stemmer det, er mye bedre 4x4 motoren, merket på 2wd motoren så fikk eg ventil bank når det mangla 1 dl ca, på 4x4 motoren har eg aldri fått ventil banking...
SierraCL Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 Når det er snakk om overhaling, så står vel de verste gutta med en nyborret blokk og en renska topp
tommy w Posted August 26, 2006 Posted August 26, 2006 synes ikke de bør bruke så mye olje som en del snakker om her. Jeg ser på min som litt sliten, og nå skiftet jeg olje like før ford-treffet. Kjørte fra Bergen til Rudskogen, kjørte på banen en del, kjørte hjem igjen, kjørte drag og litt små kjøring. ca 1 tank etter jeg kom tilbake. Har enda ikke vist noe på peilepinnen ennå, men jeg vet at det er gjennomslag så den er slitt. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now