Jump to content

Recommended Posts

Posted

har ein 91 mod sierra cosworth 4x4 med escort motor, rulla ca 150k

t34 turbo, grønndyse oppsett, 3 bar map, rs500 cooler, 3"mongoose med 4,5 utblås.

bruker vel mye olje synst eg... hva er normalt forbruk? og hvilken olje er anbefalt på denne motoren, kjører no med castrol tws 10-60 olja..

Posted
har ein 91 mod sierra cosworth 4x4 med escort motor, rulla ca 150k

t34 turbo, grønndyse oppsett, 3 bar map, rs500 cooler, 3"mongoose med 4,5 utblås.

bruker vel mye olje synst eg... hva er normalt forbruk? og hvilken olje er anbefalt på denne motoren, kjører no med castrol tws 10-60 olja..

min brukte ikke olje mellom skiftene 2tkm..

ta komp test - sliten turbo ??

bruker biltema hesynt - bytter heller oftere...

Posted

jeg ville kanskje ha satt på oljetrykk måler på den, og sjekka at det ikke er under anbefalt nivå.

 

Husk at gamle motorer (nyoverhalte også forsåvidt) ånder ut en del olje når det lades litt.

Motoren min ånda vel 3-4dl på ford treffet og den er vel i samme tilstand som din kan jeg tro.

Og går vel fra maks til min på oljepinnen på 800-1000km med vanlig kjøring mener jeg.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Posted
jeg ville kanskje ha satt på oljetrykk måler på den, og sjekka at det ikke er under anbefalt nivå.

 

Husk at gamle motorer (nyoverhalte også forsåvidt) ånder ut en del olje når det lades litt.

Motoren min ånda vel 3-4dl på ford treffet og den er vel i samme tilstand som din kan jeg tro.

Og går vel fra maks til min på oljepinnen på 800-1000km med vanlig kjøring mener jeg.

 

ok, er nett ferdig med overhaling av motor, hadde ein blå råde, og oljepumpa var full i spon... hehe

oljesila såg heilt ****** ut og... kan vel være noe av grunnen det kanskje? har oljetrykk måler i bilen og det ser fint ut... har skifta alt av pakninger og lager i motor og turbo nå, håper det kommer seg :)

Posted
bytter du bare ringer eller stempel uten å borre en cosworth blokk,så får du garantert oljeforbruk! sylveggene er ovale som egg....bytte ringer og stempel uten borring er som å kaste penger ut av vinduet....

 

Det var raimond nordnes som overhalte motoren min, han sa det var minimal slitasje, så det var ikkje noe poeng i å gjøre det sa han...

Posted
Det var raimond nordnes som overhalte motoren min, han sa det var minimal slitasje, så det var ikkje noe poeng i å gjøre det sa han...

 

helt sant at de blir egg formet da mest p[ 205 blokk 200 blokk er mye bedre :)

som han over sier blir oljeforbruk med kun nye stempelringer da spes p[ 205 blokk

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Posted
Det var raimond nordnes som overhalte motoren min, han sa det var minimal slitasje, så det var ikkje noe poeng i å gjøre det sa han...

 

skjønner ikke vitsen i å ikke gjøre det skikkelig når man først er oppe med motoren,sluttsummen blir mindre vist man gjør det skikkelig første gang.... :rolleyes:

Guest gbraen
Posted

Borra ikke min heller når jeg overhalte nå nettopp. Ingen slitasje på sylindre, men den er ikke gått mer enn 103k.

Posted

Blir litt feil og si at en overhaler en motor da og kun skifter pakninger og lager..:) Ikke rart det er mange "nyoverhalte" motorer rundt omkring, hehe!!

Overhaling mener jeg da er alt byttet..

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Posted
Blir litt feil og si at en overhaler en motor da og kun skifter pakninger og lager..:) Ikke rart det er mange "nyoverhalte" motorer rundt omkring, hehe!!

Overhaling mener jeg da er alt byttet..

 

skjønner poenget her.. men er jo ikkje vits og fikse på noe som allerede er i orden...

grunnet til att eg opna motoren var rådebank, ikkje oljeforbruket... men tenkte og gjøre noe med det når eg først hadde motoren oppe... og raimond sa att olja forsvant i toppen, så der er alt nytt, får sjå korsen det blir når eg får den i igjen :)

Guest gbraen
Posted

Honet sylindre, skiftet stempelringer, alle lagre, ventilstyringer, slipte ventiler og skiftet alle pakninger i motoren.

 

Er ikke det overhaling?

Posted
Honet sylindre, skiftet stempelringer, alle lagre, ventilstyringer, slipte ventiler og skiftet alle pakninger i motoren.

 

Er ikke det overhaling?

Det er no overhaling etter min meining... er det noe olje forbruk på den motoren nå da?

Guest gbraen
Posted

Har bare kjørt 400 km etter overhaling, men ikke noe oljeforbruk i det hele tatt. Får se etterhvert.

Guest webgeek
Posted
jeg ville kanskje ha satt på oljetrykk måler på den, og sjekka at det ikke er under anbefalt nivå.

 

Husk at gamle motorer (nyoverhalte også forsåvidt) ånder ut en del olje når det lades litt.

Motoren min ånda vel 3-4dl på ford treffet og den er vel i samme tilstand som din kan jeg tro.

Og går vel fra maks til min på oljepinnen på 800-1000km med vanlig kjøring mener jeg.

 

Min går fra maks til min på ca 1500-2000km

 

Jeg sjekker olja annenhver gang jeg fyller....greit å ha oversikt. Har alltid en flaske baki bilen...

Posted
Min går fra maks til min på ca 1500-2000km

 

Jeg sjekker olja annenhver gang jeg fyller....greit å ha oversikt. Har alltid en flaske baki bilen...

 

det høres jo bra ut det... hvilken olje bruker folk flest då? pleier og kjøpe den castrol tws 10-60 olja eg, men den er svindyr, er jo liten vitsi visst bilen drikker olje :)

Guest webgeek
Posted
det høres jo bra ut det... hvilken olje bruker folk flest då? pleier og kjøpe den castrol tws 10-60 olja eg, men den er svindyr, er jo liten vitsi visst bilen drikker olje :)

 

bruker statoil 5w50 helsyntetisk

Posted

Vist bilen bruker mer enn 1liter olje på 1000km, er det på tide å gjøre noe.

 

Tetninger i turbo, ventil tetninger, og ventil styringer er stikk ord.

TWS/RS 10-60 olja er meget fornuftig valg på Cosworth motoren.

Posted
Vist bilen bruker mer enn 1liter olje på 1000km, er det på tide å gjøre noe.

 

Tetninger i turbo, ventil tetninger, og ventil styringer er stikk ord.

TWS/RS 10-60 olja er meget fornuftig valg på Cosworth motoren.

 

Har merket att oljeforbruket er veldig forskjellig ved småkjøring, og ved langkjøring... hadde ein 2wd tidligere som var heilt ferdig, fylte 1liter omtren hver gang eg fylte bensin... :)

Posted

Jeg fyllte 2-3 desiliter annenhver uke....4x4 cosworth gått drøye 200 000.....som jeg fikk høre fra flere virket relativt fast i fisken...

 

Peder

Posted
Jeg fyllte 2-3 desiliter annenhver uke....4x4 cosworth gått drøye 200 000.....som jeg fikk høre fra flere virket relativt fast i fisken...

 

Peder

 

ja synst ikkje min nye 4x4 er galen heller, kjørte ca 100 mil når eg henta bilen i askim, fylte da 2-3 desiliter..

Posted

En sedan jeg hadde med 2wd motor brukte ca 1l olje pr 50 mil... Den var nok sliten! :rolleyes:

 

Hadde en annen 2wd senere med 4x4 motor. Brukte ca 1dl på 100 mil.

Bruker nok ikke mye olje om motoren er bra.

 

Hva slags oppsett du kjører med spiller jo også en stor rolle..

Posted
En sedan jeg hadde med 2wd motor brukte ca 1l olje pr 50 mil... Den var nok sliten! :rolleyes:

 

Hadde en annen 2wd senere med 4x4 motor. Brukte ca 1dl på 100 mil.

Bruker nok ikke mye olje om motoren er bra.

 

Hva slags oppsett du kjører med spiller jo også en stor rolle..

 

ja stemmer det, er mye bedre 4x4 motoren, merket på 2wd motoren så fikk eg ventil bank når det mangla 1 dl ca, på 4x4 motoren har eg aldri fått ventil banking...

  • 2 weeks later...
Posted

synes ikke de bør bruke så mye olje som en del snakker om her. Jeg ser på min som litt sliten, og nå skiftet jeg olje like før ford-treffet. Kjørte fra Bergen til Rudskogen, kjørte på banen en del, kjørte hjem igjen, kjørte drag og litt små kjøring. ca 1 tank etter jeg kom tilbake. Har enda ikke vist noe på peilepinnen ennå, men jeg vet at det er gjennomslag så den er slitt.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...