Granada 2.8 Ghia Posted September 7, 2006 Posted September 7, 2006 Er en del bier man merker økt effekt og lavere forbruk ved bruk av høyere oktan, spesiellt nyere med bankesensor, da disse stiller tenninga til bankepunktet for optimal effekt.Men f.eks Sierra 2.0 Gasser har jeg merka mye på, min gikk vesentlig billigere på 98 oktan vs. 95 oktan, så det skulle være stor prisforskjell før jeg fyllte 95, gikk bedre gjorde den og.sierraen gikk forøvrig på 0,8 l/mil på normalkjøring, brukte heller ikke noe særlig på hardkjøring(som den fikk rimelig mye av). Men ett lite tankekors er at på 2.8 kjørte jeg ei beite med 25-30* fortenning, når jeg fyllte 98 på shell blei det alltid banking, men nå jeg fyllte på statoil(best på bankinga), eller Texaco så blei det faktisk minimalt med banking, tenninga skal forøvrig ligge på 9* så at det banka var ikke rart.Så Shell sin bensin, iallefall heromkring har lavere bankefasthet(oktan) enn f. eks Statoil og Texaco. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
TJ_RS_Turbo Posted September 10, 2006 Posted September 10, 2006 Merkelig at du kan merke så stor forskjell på bankinga i og med at all bensina pleier å komme fra samme raffeneri uansett hva slags bensinstasjon det er. Er bare tilleggs-stoffene som er forskjellige. Dvs at oktantallet er nok likt. Transport er lik dyrt. Men kan jo hende du bor midt mellom to da.. hehe 86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.
focusst Posted September 10, 2006 Posted September 10, 2006 Men ett lite tankekors er at på 2.8 kjørte jeg ei beite med 25-30* fortenning, når jeg fyllte 98 på shell blei det alltid banking, men nå jeg fyllte på statoil(best på bankinga), eller Texaco så blei det faktisk minimalt med banking, tenninga skal forøvrig ligge på 9* så at det banka var ikke rart.Så Shell sin bensin, iallefall heromkring har lavere bankefasthet(oktan) enn f. eks Statoil og Texaco.Mao bør din lokale Shell stasjon se over tankanlegget sitt. Er det samme på en av de lokale Esso stasjonene her Over til fienden...
morty999 Posted September 10, 2006 Posted September 10, 2006 Fylte "racing" på tanken i helga. Følte meg vesentlig mye kulere i mammas fiesta da HAHAHA
Granada 2.8 Ghia Posted September 17, 2006 Posted September 17, 2006 På merca pleier jeg å fylle Grønt drivstoff, mye mere koselig(fin farge også), og sparer over 300 på full tank, putte 300 Turbodieselmotoren i Granadan tru. Går egentlig en del bedre på det og, for da får jeg ikke nerveproblemer når måleren synker heller.... Kan nok være at min lokale shell-stasjon trenger ett oversyn av tankene, men er nok forskjellige rafinneri/krav til bankefastheten hos de forskjellige stasjonene, kan hende statoil har større sikkerhetsmargin på oktantallet enn shell.... `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
mr.cossie Posted September 22, 2006 Posted September 22, 2006 bremset en go kart motor.... 0.6 hk mer uten noen forandringer med nye v power 99. mot 98. så noe utslag må den jo gjøre.. -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no
Fakeworth Posted September 22, 2006 Posted September 22, 2006 (edited) Som sagt, skyline'n til kompis'n min har eksos temp måler, og tempen har falt 50grader etter han begynnte å fylle v-power i norge.. Greit nok, han har kansje ikke mere hester, men det er mye tryggere for motor'n ihvertfall.. Edited September 22, 2006 by Fakeworth -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth
351RS Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Tja, min erfaring : Har kjørt på 92 oktan fra jet. Ingen prob. Fylte 98 før gatebil, å etter litt stilling av tenning å div, gikk den rent som en klokke. Fylte 92 igjen til Autoslalomen, nja, skeptisk... Fusket, bludret osv. Fylte 98 igjen idag, HEY, HEY, der var'n igjen. Helt klart forskjell, å dette var fra 92 til 98. Så har du jo 99 oktan i tillegg. Så kan godt tro at det KAN lønnes seg. Min prosjekttråd: http://www.fordclubn...hetsprosjektet/
alibaba Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 92 oktan? Fyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyysj. x - RS Turbo S2
351RS Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Hehe, ingen prob. De gamle toppene var fra -75, å da hadde de nede i 83 oktan i USA. Men trur jeg gir'n litt bedre suppe nå. Åsså er det jo bremsetreffet til helgen. Min prosjekttråd: http://www.fordclubn...hetsprosjektet/
morty999 Posted December 11, 2006 Posted December 11, 2006 99 bensin er noe søppel.. aldri hatt så mye tenningsbank som jeg har etter jeg fyllte full tank med det.. nei.. go gamal 98 er tingen!
alibaba Posted December 12, 2006 Posted December 12, 2006 Er vel heller noe galt med kunnskapene til den som bygger motoren. x - RS Turbo S2
Escort RST WRC Posted December 12, 2006 Posted December 12, 2006 Høfligheten lenge leve... Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
alibaba Posted December 12, 2006 Posted December 12, 2006 http://www3.shell.no/op/drivstof/prodblad/bilbensin.htm Tallene taler for seg selv, den gir ikke mer tenningsbank enn 98 oktan. x - RS Turbo S2
Asil Racing Posted December 12, 2006 Posted December 12, 2006 (edited) Jeg fylte 99 oktan på min mk6 escort som vanligvis går på 95.Gikk helt fint det Tviler på at 99'n er dårligere en 98'n for å si det sånn bremsa oxo cosworthen på tef på 99 racing Edited December 12, 2006 by asil_1986
alexkid Posted December 12, 2006 Posted December 12, 2006 Jeg fikk åsså en del tenningsbank med 99 på Cosworthenfylte 98, heeelt fin igjen
alibaba Posted December 12, 2006 Posted December 12, 2006 Jeg hadde ikke tenningsbank, heller hadde Olek med 1.7 bar ladetrykk. Enten så har dere fylt 95 oktan, eller så har Shell fylt 95 på tankene. x - RS Turbo S2
kimosabi Posted December 12, 2006 Posted December 12, 2006 Om du får bank eller ikke kommer vel an på tenning? Min er justert etter 98, går strøkent med 99 men banker som **** med 95. Dette er en 2.3 V6. Sierra XR4i
alibaba Posted December 12, 2006 Posted December 12, 2006 Ifølge tallene til Shell har 99 oktan høyere bankefasthet enn 98 oktan. Både RON og MON er høyere. x - RS Turbo S2
morty999 Posted December 12, 2006 Posted December 12, 2006 jeg har nå fylt 98 og nå har jeg ingen ting lengre så.. for min el skal ejg ALDRI fylle 99 igjen
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now