Jump to content

Doch plunder


Guest H.M.Kongen

Recommended Posts

Guest H.M.Kongen

noen som har peil på doch her?sliter litt med min serru.den driver og fusker og vil så vidt gå..det begynte etter jeg bytta toppdeksel,kan jeg ha fått surra det så gæli til at den fusker av den grunn?jeg har jo ikke gjort no annet enn og ta av det gamle og sette på det nye.forbanna plagsomt.noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Guest H.M.Kongen

hvis noen har svar så svar her eller mail eller msn..msn adressa er hortenskongen@hotmail.com

Link to comment
Share on other sites

skulle vel ikke ha noenting å si om du byttet toppdeksel... eller?

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, høres ikke helt bra. Dette med røykproblemer har vel antakeligvis pågått over tid og gradvis blitt verre slik at du først merket det nå. Skal ikke ha noe å si at du byttet topp deksel.

 

Hvit røyk: Vann i eksosen. Har du sjekket om du har kjølevæske på systemet. Mulig en lekkasje grunnet defekt topp pakning. Må du etterfylle væske jevnlig?

 

Svart/blå røyk: Oljelekkasje! Kan det være skjevtstilte ventilstyrere hvor oljen renner gjennom (hadde dette på min gamle bil). Slitte stempelringer? Er det en sliten motor du har? Slitte ventiltettninger? Hvilken olje bruker du? Kan jo være feil olje (feil viskositet).

 

Men etterhvert burde du vel få endel sotavleiringer på sylindertoppene og i forbrenningskammeret. Har du merket noe tenningsbank (som forøvrig er en j***** irriterende lyd)?

 

Hmm, vanskelig å gi noe konkret svar, og dette blir derfor litt generelt. Men anbefaler at du spretter toppen på den og bytter toppakning (som Wingdude nevner), ventiltettning m.m samtidig som du tar en titt på resten...

 

Håper du finner ut av dette! Lykke til! :)

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa

Til hans majestet... dra ned en tur på horten standard da vel! så spør du om CO-måling av kjølevannet. jeg gjorde det forrige uke med min Sierra DOHC. Kostet meg 80kr.. er det CO i vannet er toppakningen gåen.

Link to comment
Share on other sites

Guest H.M.Kongen

hørte med en mekaniker på ford og han mente det lå noe i motornettet som gjorde at den ikke gikk som den skulle..har byttet det men så røyk starteren så jeg får ikke skjekka om den starter og går som den skal før jeg har bytta den.noen som har en starter til doch liggende?helst i nærheten av horten.det er ikke så lenge siden toppen har vært av og overhalt så jeg tror ikke det er toppakningen men man vet aldri.takker for alle svar så langt.idag så blei den helt ille rett før starteren røyk,var i larvik (den fuska på vei ned) og henta motornett + gasspjeldføler,på vei hjem igjen så var det såvidt den ville gå og brukte minst 2.5 - 3 liter på mila og svartrøyken sto bak der..parkerte i horten og starta opp like etter og da starta den men den stoppa igjen og når jeg skulle fyre'n opp igjen da så ville den ikke mere..R.I.P. starter..

Link to comment
Share on other sites

har ikke hatt noe plunder med min doch motor, bilen har rusla å gått trofast i flere år uten noe plunder. bortsett fra ett registerkjede som ikke ville være inne i motoren mere, den ville nemlig ut. så jeg slapp den ut jeg da, igjenom toppdekslet!, den tok med seg noen vetiler å litt sånt på flyttelasset. resulterte i ett motorbytte. men bortsett fra at jeg har bytta motor i min så er den i orden. :-)

MVH

MR.President

Jeg vet stemmene inni hodet mitt ikke er riktige, men de har noen fantastiske ideer.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte min bil med gåen motor jeg ... var den vanlige toppakninga som var rykt å bilen hadde stått en stund så dermed var bunnen gåen ,, fikk bilen for vrakpant så kom greit ut av det :lol: kan jo annbefales for alle som har doch motor å ta av toppdekslet å sjekke strammehjul og kjede nøye,, eventuelt bytte da dette er den største svakheten på disse motorene etter min mening :( at toppakninga ryker er jo og en svakhet men ikke så store skader som med kjedehavari :blink: har vært ute for motorer med gåent kjede på 120000 så disse varer ikke evig ...

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

i følge ford så skal ikke kjede byttes så sant det ikke lager skrangle/rasle lyder. men har ikke hørt om noen som har hørt denne skrangle/rasle lyden, dette var det jeg fikk beskjed om. spurte også om det kanskje var greit å bytte siden jeg hadde mått bytte motor pga kjede å da sa han at han hadde hørt om kjeder som hadde røket etter bare noen få mil etter bytte også så det var ikke sikkert mitt kjede var noe dårligere en ett nytt.

så siden jeg er gambler av natur så kjører jeg med ett kjede som har gått ca 125000 nå, å dere skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å kjøpe flere sierraer med DOCH seinere.

MVH

Mr.President

Jeg vet stemmene inni hodet mitt ikke er riktige, men de har noen fantastiske ideer.

Link to comment
Share on other sites

i følge ford så skal ikke kjede byttes så sant det ikke lager skrangle/rasle lyder. men har ikke hørt om noen som har hørt denne skrangle/rasle lyden, dette var det jeg fikk beskjed om. spurte også om det kanskje var greit å bytte siden jeg hadde mått bytte motor pga kjede å da sa han at han hadde hørt om kjeder som hadde røket etter bare noen få mil etter bytte også så det var ikke sikkert mitt kjede var noe dårligere en ett nytt.

så siden jeg er gambler av natur så kjører jeg med ett kjede som har gått ca 125000 nå, å dere skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å kjøpe flere sierraer med DOCH seinere.

MVH

Mr.President

du hører desverre ingenting før det store smellet :( :ph34r: :angry:

derfor det er lurt å ta av toppdekslet å studere kjede å strammehjul :rolleyes:

bedre å spandere en time på det enn å rase motoren ........en doch som raste for noen år siden var ikke gått mer enn 60000 .. :blink: eieren fikk ny motor av ford da B)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Guest mfafa
du hører desverre ingenting før det store smellet :( :ph34r: :angry:

derfor det er lurt å ta av toppdekslet å studere kjede å strammehjul :rolleyes:

Jeg skal bytte toppdekselpakning snart. Samtidig tenkte inspisere fordeleren.. en ford-mekaniker sa jeg burde sjekke den for sprekker. Noe mer jeg bør se etter? Jeg lurer også på hva jeg skal se etter på kjede og strammerhjul!

Link to comment
Share on other sites

Guest H.M.Kongen

igår fikk jeg starta den igjen og da gikk den akkurat som den skulle etter vi fant ut at bensinpumpa ikke fikk strøm.vi kjørte da strøm ifra en av baklampene og da gikk pumpa som bare det og da starta den,den var bare ikke no snill når den gira pga no vakuum greier til kassa(automat) og idag så gikk den helt fint inntil jeg skulle skjekke hva som var feil med dette vakuum opplegget,jeg fikk bilen over en grav og begynte og titte..fant da to vakuumslanger som var ryki.men hvor skal de inn igjen??får reise på ford imorra og høre om jeg kan få et skjema over vakuum systemet.kjørte bilen av grava og tok en underspyling for det var så mye oljesøl under der.kjørte bilen ut av vaskehallen igjen og da var den ikke no kompis lenger.den fuska og gikk overhodet ikke reint,røyk svart og gode ting.sto og klemte og ordna litt med noen kontakter og skulle starte bilen igjen og den ville ikke fyre,kikka enda litt til og da starta den plutselig.kjørte til tanta mi og den fuska og røyk svart enda og når jeg skulle kjøre hjem derfra så ville ikke dritten starte igjen..det virker som den ikke får bensin til dysene,den får bensin fram for pumpa går.omtrent ikke irriterende..nå må det jo være no vanngreier men det er rart den starter og går noen ganger og andre ganger så er den ikke interessert i det hele tatt..

Link to comment
Share on other sites

uff er vist mange som har tull med sin doch motor :blink: vil bare si at jeg er kjempgodt fornøyd med min :lol: går bra og billig :lol:

min og :) synd at ikke alle gjør det :(

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Guest H.M.Kongen

nå går den som den skal igjen.har fått tetta en olje lekkasje og en vannlekkasje nå så nå magler det bare og få satt de vakuumslangene som går til gearkassa på plass.noen som har peil på automat og vakuum her??det står ikke no om det i haynes boka som jeg har sett hvertfall.kan ha oversett det da men.takk for alle svar. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest H.M.Kongen

nå går bilen som den skal igjen.var på ford i tønsberg og snakka med verksmesteren der og han fiksa biffen på under et minutt.stjerne i boka til ford i tønsberg..flotters.nå går bilen som den skal og alt funker og alt er bare fint og flott.woohoo :D :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...