Jonny.B Posted July 27, 2006 Share Posted July 27, 2006 noen som bruker dette her? noen som selger dette i norge? har bestendig hatt lyst på ett sån system,men det er voldsomt dyrt ser jeg.... Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hovden Racing Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 noen som bruker dette her? noen som selger dette i norge? har bestendig hatt lyst på ett sån system,men det er voldsomt dyrt ser jeg.... Noen som vil fortelle meg hvordan dette virker? Ja jeg er dom som en sau, derfor jeg spør... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Waterwolf Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 Noen som vil fortelle meg hvordan dette virker? Ja jeg er dom som en sau, derfor jeg spør... En vanntåke består av sef. vannmolekyler, molekyler av vann har en god tendens til og binte fast mere luft, enn uten vannmolekyler. jo mer luft desto mer eksplosjon i kammeret håper dette hjelper litt.PS: petter solberg bruker dette på subaruen utgjør ca 50 hk mer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest xr4is Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 Øker vel kompressjonen siden vann opptar plass i kammeret så det blir "mindre" på en måte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rask-drosje Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 En vanntåke består av sef. vannmolekyler, molekyler av vann har en god tendens til og binte fast mere luft, enn uten vannmolekyler. jo mer luft desto mer eksplosjon i kammeret håper dette hjelper litt.PS: petter solberg bruker dette på subaruen utgjør ca 50 hk mer Ikke på den nye bilen, ble forbudt fra i år hørte jeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jensrud Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 Det er vel også for å å lavere brennverdi så du kan pøse på mer bensin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Waterwolf Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 (edited) Det er vel også for å å lavere brennverdi så du kan pøse på mer bensin. joda sikkert det men vet ikke alt om det derre der, bare dette jeg har hørt Samme prinsipp som du kjører moppe i tåkete vær den går litt kjappere Edited July 28, 2006 by Waterwolf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 vanninsprøytning brukes for å få bedre forbrenning, lavere ladetrykkstemperatur og hindre detonasjon... når du spruter inn vanntåke i innsuget fjerner du varme fra lufta slik at den blir kaldere og da kan du kjøre på med mer bensin.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 selve vanninnsprut styringa kan styres ifra p8 ecuen.og t35 escortene har vel dette ferdig lagt opp?eller tar jeg feil? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Waterwolf Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 (edited) vanninsprøytning brukes for å få bedre forbrenning, lavere ladetrykkstemperatur og hindre detonasjon... når du spruter inn vanntåke i innsuget fjerner du varme fra lufta slik at den blir kaldere og da kan du kjøre på med mer bensin.. er det ikke det en intercooler gjør da må jo være noe mer en bare kjøle ned tempen. jo kaldere luft jo mer komprimert er den dermed mer komp/eksplosjon. vann = binder flere luftmolekyler som da også fører til høyere komp.Så da mener jeg at den ikke bare kjøler ned luft tempen men også hjelper til med å binde flere luft molekyler Edited July 28, 2006 by Waterwolf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford Gnomen Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 Vil påstå det har nesten samme virkning som lystgass... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 er det ikke det en intercooler gjør da må jo være noe mer en bare kjøle ned tempen. jo kaldere luft jo mer komprimert er den dermed mer komp/eksplosjon. vann = binder flere luftmolekyler som da også fører til høyere komp.Så da mener jeg at den ikke bare kjøler ned luft tempen men også hjelper til med å binde flere luft molekyler den hjelper intercooleren.. stemmer nok det du sier at det blir litt høyere kompresjon, men det er ikke det du drar nytte av når dette brukes på turbobiler.. det jeg nevnte over er hovedfordelen.. mange andre bra ting med dette også.. blant annet en kjølende effekt på forbrenningskamrene.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 Vil påstå det har nesten samme virkning som lystgass... er enig til en viss grad.. det blir riktignok ikke like mye effekt av vann som lystgass, men mange av funksjonene til vann ligner på de du får av lystgass.. sprøyter du inn en vann/alkohol blanding, da blir det mer likt lystgass enn vanlig vann.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 noen som bruker dette her? noen som selger dette i norge? har bestendig hatt lyst på ett sån system,men det er voldsomt dyrt ser jeg.... mange som lager og selger vanninnsprøytning, ikke bare ERL..vet desverre ikke om noen i norge, men her har du noen fra england som er endel billigere enn ERL.. for eksempel: Jano Oddkid Cooling mist interexmotorsport Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 er enig til en viss grad.. det blir riktignok ikke like mye effekt av vann som lystgass, men mange av funksjonene til vann ligner på de du får av lystgass.. sprøyter du inn en vann/alkohol blanding, da blir det mer likt lystgass enn vanlig vann.. nå er jo lystgass bare oxygen da... og jeg vil ikke si det kan sammenlignes med vanninnsprøytning overhodet... WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 feil lystgass eller n2o består av 2 nitrogen molekyler og en oksygen molekyl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 nå er jo lystgass bare oxygen da... og jeg vil ikke si det kan sammenlignes med vanninnsprøytning overhodet... for det første er ikke lystgass bare oksygen.. det er nitrogen og oksygen.. effekten til lystgass ligner jo, til en viss grad som jeg skrev.. lystgass kjøler også ned inntakslufta blant annet.. les litt om vanninjeksjon så skjønner du hva jeg mener.. google har alle svar.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 feil lystgass eller n2o består av 2 nitrogen molekyler og en oksygen molekyl. jaja.. men hvilken nytte har nitrogenen da mener du? effekten til lystgass ligner jo, til en viss grad som jeg skrev.. lystgass kjøler også ned inntakslufta blant annet.. men forskjellen er at du kan kjøre konstant med vanninnsprut, det kan du ikke med nos.derfor mener jeg at det ikke kan sammenlignes. du skriver blant annet? hva mere gjør lystgassen som ligner vanninnsprut? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 nitrogen antenner lettere en bensin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 nitrogen antenner lettere en bensin. ok så med andre ord sprøyter du oksygen OG ett stoff som er lettantennelig inn i motoren?tror du må revurdere profil bildet ditt.. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnes Racing Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 aquamist waterinjecktion koster ca 4 lapper. TURBO POWER!!"! GeirRuneGarnes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted July 29, 2006 Author Share Posted July 29, 2006 aquamist waterinjecktion koster ca 4 lapper. det var jo ikke så ille....derfor jeg vil ha det,er for å ungå tenningsbank,kjøle ned stempel og forbrenings rom,og så holder motoren seg ren innvendig... Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
d-link Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 Mange troll ute og går her Vanninnsprøytning har flere fordeler, primært på en overladet motor, eller motorer som yter høy effekt i omgivelser med ekstremt varm og tørr luft. Vannet kjøler bra, kjølingen har god effekt på forbrenningstemperaturen som kan bli altfor høy på en turbomotor. Den ekstra kjøleeffekten som kommer fra vannet kan gi grunn til å øke turbotrykk og bensinmengde i de periodene hvor vanninsprøytningen er aktiv. Dette er årsak til ekstra effekt nr. 1. Den andre grunnen er at i det vannet går fra flytende til gassform ekspanderer det noe voldsomt. Nettopp dette skjer i forbrenningskammeret når bensin og luftblandingen eksploderer og vannet går fra flytende form til gass. [-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire [-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 kanskje jeg som er litt trøtt på morran bare mark1 men liker det bilde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted July 29, 2006 Share Posted July 29, 2006 (edited) men forskjellen er at du kan kjøre konstant med vanninnsprut, det kan du ikke med nos.derfor mener jeg at det ikke kan sammenlignes. du skriver blant annet? hva mere gjør lystgassen som ligner vanninnsprut? nå har du misforstått det jeg mente.. virker iallfall sånn.. det jeg sa til å begynne med var at FUNKSJONEN vanninsprøytning har på motoren kan ligne på FUNKSJONEN til lystgass! det er det jeg i utgangspunktet sa jeg var enig i.. det jeg mener er f.eks. at dette er noe som kan skrus av og på for å få flere hester.. med blant annet mente jeg f. eks. det at både vanninnsprøytning og lystgass kjøler ladeluften, begge to frigjør ekstra mengder med oksygen når det blir varmet opp(dvs du kan kjøre på med mer bensin uten at blandingen forandres=høyere effekt) og derfor blir det en kraftigere eksplosjon. begynner du å skjønne meningen med innlegget mitt nå? funskjonen ligner.. Edited July 29, 2006 by Robox Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now