Jump to content

Girkasse til Escort Cosworth


RH-Racing

Recommended Posts

Tror nok 400hk er mer enn den org. kassa tåler ;)

Diffene begynner vel å få litt vondt rundt det uttaket der...

Kommer selvfølgelig an på hvor mye Nm som blir tatt ut, men Cosworth-motorene har jo ikke for vane å ha lite Nm :P

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

som jhs skriver er det en del faktorer som spiller inn

Viktigste er nok kjørestil!!

Har selv erfart at kasse, differ, drivaksler holder ved 400hk/480nm, men da med normal kjøring og gode motorfester/gir

Men hvor holdbart det er over flere år er uvisst

Link to comment
Share on other sites

som jhs skriver er det en del faktorer som spiller inn

Viktigste er nok kjørestil!!

Har selv erfart at kasse, differ, drivaksler holder ved 400hk/480nm, men da med normal kjøring og gode motorfester/gir

Men hvor holdbart det er over flere år er uvisst

ok. bilen har bare gått 92000 km da, og da er det jo begrenset med slitasje på alt siden den er gått såpass lite. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus

Bruker du de hk'ene ryker kassa, bruker du de ikke ryker den ikke. Mange som liker å si de har 400 hk, men de liker ikke å bruke effekten...

 

Jeg har rast kassa på aks ut på motorveien, vil ikke kalle det å misshandle kassa akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus
masse turtall og så lett bil som mulig så gjør du livet til kassa litt enklere ihvertfall.

 

Å du tenker på honda? :D

 

Stemmer det mark 1 sier. lettere bil sier seg selv, men begrensa hvor mye man er villig til å lette.

Med mere turtall gjør kassa mindre "jobb" pr runde og tåler da mere umpf før den går istykker.

Link to comment
Share on other sites

Kassa kan holde men du ryker nok aksler som fyrstikker

 

kan vel gå en aksel eller to også ja riktignok, men absolutt viktig med solide motorfester foran og ikke senke bilen så mye.

men drivaksler koster 500kr og tar en halvtime å bytte så det er jo greit nok...

wrc aksler koster vel 3000kr og er dønn solide til de efektene der...

 

noen som veit om det er samme typen splines på wrc akslene forresten?

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Guest JvhCossie

Er det ingen som har prøvd å bygge om ei Audi kasse?

 

Knall kasse å gire med og tåler ufattelig mye juling....

 

Uansett kan man knekke ei ford kasse ved bare å børne med en 100 hk motor...

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
Lurte på om jeg må bytte til en sterkere kasse hvis jeg tar ut rundt 400-450 hk av motoren.

Er den nye motoren T-25.

Evnt. andre ting som burde forsterkes??? :blink:

 

Spanderer du på deg en avansert boost controler og moment begrenser til ca 400Nm, da er det ivertfall ikke momentet som tar kassa. Kjørestilen bestemmer derfra.....

Link to comment
Share on other sites

RH-Racing: Fix-it drevene koster 28.000 SEK+ moms... Da får du bare drevene, så må du finne en som kan montere det for deg, og så må du sannsynligvis bytte en god del lagre i den originale kassen din som Fix-It drevene skal i..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Spanderer du på deg en avansert boost controler og moment begrenser til ca 400Nm, da er det ivertfall ikke momentet som tar kassa. Kjørestilen bestemmer derfra.....

Har en greddy E-manager eller hva den heter. en digital boostcontroller med stor skjerm...

Vil jo bruke hk'ene hvis jeg først skal bygge heftig motor.,.. :D

Link to comment
Share on other sites

RH-Racing: Fix-it drevene koster 28.000 SEK+ moms... Da får du bare drevene, så må du finne en som kan montere det for deg, og så må du sannsynligvis bytte en god del lagre i den originale kassen din som Fix-It drevene skal i..

Ok. koster å være kar altså. men da har man jo ting som holder og da :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus
kan vel gå en aksel eller to også ja riktignok, men absolutt viktig med solide motorfester foran og ikke senke bilen så mye.

men drivaksler koster 500kr og tar en halvtime å bytte så det er jo greit nok...

wrc aksler koster vel 3000kr og er dønn solide til de efektene der...

 

noen som veit om det er samme typen splines på wrc akslene forresten?

 

WRC drivaksler er helt annerledes. Koster heller ikke 3000, det er isåfall bare for selve akselen. Da kommer knuter i tillegg.

 

WRC har andre knuter, annen spindel og andre medbringere. Ikkenoe wrc deler passer til en vanlig cosworth. Untatt fanger og vinge da

Link to comment
Share on other sites

WRC drivaksler er helt annerledes. Koster heller ikke 3000, det er isåfall bare for selve akselen. Da kommer knuter i tillegg.

 

Da var det nok bare akselen tenker jeg.. prisen var 300£ husker jeg, men er lenge siden jeg så det.

 

Mark1: Hvor i all verden får du drivaksler til 500 kr??

 

fmcn.no......www.billisten.no....skroten....

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
Har en greddy E-manager eller hva den heter. en digital boostcontroller med stor skjerm...

Vil jo bruke hk'ene hvis jeg først skal bygge heftig motor.,.. :D

 

Poenget er at du kan fortsatt ha mange hk selv om du begrenser momentet! F.eks 500Hk 400Nm er mye bedre for girkassa enn 400Hk og 500Nm !

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...