Guest Hogalia Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 (edited) Motoren på min 2wd har fått en bankelyd som høres ut som inni blokka. Det som er rart er at den blir borte så fort motoren blir varm. Har nylig byttet vannpumpe og trodde det var den først, men den var det ikke gitt. Noen som har noen tips?? Motoren er helt nybygd og går helt som den skal. Lyden høres ut som om man slår to kjeler isammen. synes den har blitt noe mer framtredende de siste dagene, men som sagt den blir helt borte når motoren er varm. Tips??? Edit: Den blir også borte hvis man ruser motoren (når kald) Edited July 9, 2006 by Hogalia
mikke Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 (edited) har du oljetrykksmåler?? hva viser denne??? rådebank er mulig. men kan også være skjørtebank.byttet stempel/stempelringer under overhaling? borret eller honet blokka? Edited July 9, 2006 by mikke
Guest Hogalia Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 Har oljetrykksmåler og det er ikke no prob med oljetrykkhøres ikke ut som rådebank. stempler er nye og blokk er honet
WingDude Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 Er nok skjørtebank. Hvor stor slittasje var det i sylinderne, og hvilke stempler er brukt ?
Guest Hogalia Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 tror det er skjørtebank jeg og. blokka er borret 0,5 og det er brukt mahle stempler. hva kan gjøres for å bli kvitt lyden og hvor skadelig er den?
OleK Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 høres ut som skjørtebank ja. regner med at det ble satt inn 0.5mm overdim stempler etter borringa? hvor lenge siden er det siden borringa ble utført? Cosworth!
Guest rask-drosje Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 På gamle V8 med smidde stempler er det nesten normalt med skjørtebank på kald motor. Kjør pent til den blir varm.
Guest Hogalia Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 stemplene er selvfølgelig også 0,5 overdim. ble maskinert av Kirkebakken for 2 år siden men ble ikke satt i bil før i vår. lyden kom for 2 uker siden. Selvfølgelig dagen før bremsing!
just4fun Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 På gamle V8 med smidde stempler er det nesten normalt med skjørtebank på kald motor. Kjør pent til den blir varm. Nesten alle 2wd motorer er skjørtebank i uansett, gjør jo ingenting det.. er bare litt stor klaring før stempelet blir varmt.. Rådebank blir verre når motor blir varm, fordi olja blir tynnere og enda vanskeligere å holde oljefilmen på lagrene..
Guest Hogalia Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 (edited) Skjønner. Bare så merkelig at den kom så plutselig, men den blir helt borte akkurat når termostaten åpner. Og motoren går helt strøkent når den blir varm. Så dette er ikke noe å bekymmre seg for? Edit: (men for en lyd! Holdt på å drite full buksa da jeg hørte den første gang!) Edited July 9, 2006 by Hogalia
M-ic Posted July 13, 2006 Posted July 13, 2006 Hvis det høres som om det kommer høyt oppe fra motoren ville jeg tippet på ventilløfter-problemer. Typisk etter overhaling el.lign hvis du har gått over til en oljetype eller viskositet som ikke passer helt.
Guest Larsern Posted July 15, 2006 Posted July 15, 2006 Lange studs til toppen? Hvis vanlig lengde bolter, tror jeg også det er skjørtebank. Jeg anser det som "ufarlig", skal uansett tantekjøres til den er varm. Hvis det er lange studs på de to forreste i blokka, må vannpumpen moddes for dette.
Guest Hogalia Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 (edited) det er bruks std arp. Byttet til annen olje og lyden ble borte Edited July 18, 2006 by Hogalia
Guest Larsern Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 Nå spør jeg sikkert noe dumt.. Hva er studs? Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.. Studs er pinnebolter. Bolter med gjenger i begge ender, slik at man bruker muttere til og dra fast f.eks. toppen. Slipper mye av belastningen på gjengene i blokka da.
Guest Larsern Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 det er bruks std arp. Byttet til annen olje og lyden ble borte Var nok en ventilløfter som hang da.
cossietbg Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 det er sjelden at en cossiemotor ikke har litt banke og skrapelyder når de er kalde.. grunnen til dette er at ford laget stemplene bittelitt ovale, slik at de så vidt banker litt på veien opp.. dette er helt vanlig "sykdom" på cosworthene. ca 90% av de er sånn.. min inkludert.. er ikke noe å bry seg om.. bare kjør den rolig frem til den blir varm og stemlene utvider seg igjen.. Sierra -91 cosworth 4x4 Nissan Patrol Y60 2,8td 37", 6"hev +++
Guest xr4is Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 Studs er pinnebolter. Bolter med gjenger i begge ender, slik at man bruker muttere til og dra fast f.eks. toppen. Slipper mye av belastningen på gjengene i blokka da. Takker Alltid noe nytt å lære
Guest Kevin Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 det er sjelden at en cossiemotor ikke har litt banke og skrapelyder når de er kalde.. grunnen til dette er at ford laget stemplene bittelitt ovale, slik at de så vidt banker litt på veien opp.. dette er helt vanlig "sykdom" på cosworthene. ca 90% av de er sånn.. min inkludert.. er ikke noe å bry seg om.. bare kjør den rolig frem til den blir varm og stemlene utvider seg igjen.. Hensikten med å lage stemplene litt ovale da?
cosworth87 Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 trodde grunnen var at de ikke hadde offsett pinnebolt jeg...
Velde Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 trodde grunnen var at de ikke hadde offsett pinnebolt jeg...Hva mener du med offsett pinnebolt?
cossietbg Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 Hensikten med å lage stemplene litt ovale da? veit ikke.. de bare er sånn.. trur det har noe me varme gang og smøring å gjøre Sierra -91 cosworth 4x4 Nissan Patrol Y60 2,8td 37", 6"hev +++
Recommended Posts