WingDude Posted June 18, 2006 Share Posted June 18, 2006 Sliter fælt med å få opp ladetrykket på denne. Mistenkte lekkasjer i slanger og dumpventil, men alt er trykkprøvd og funnet tett. Greier å få den oppi max 1,8, men da er slangen på actuator frakoblet. Noen som noen ide hva som er feil, hvorfor flyr ikke trykket rett opp når man tømmer tredjegiret ? Begynner virkelig å lure på hva som skal til for å få denne turboen til å funke så bra som den sies skal gjøre jeg Krysspostet http://www.cosworth.no/forum/index.php?showtopic=3513 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted June 18, 2006 Share Posted June 18, 2006 regner med du har lest siste fast ford om turbo ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted June 18, 2006 Author Share Posted June 18, 2006 regner med du har lest siste fast ford om turbo ?? Nope, står det no spes der ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted June 18, 2006 Share Posted June 18, 2006 regner med du har sjekket om den "Passer" luft og ex hus . målt trykket i ex ??? Ol .......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiesta_xr2i Posted June 19, 2006 Share Posted June 19, 2006 regner med du har sjekket om den "Passer" luft og ex hus . målt trykket i ex ??? Ol .......... forklar ? 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted June 19, 2006 Share Posted June 19, 2006 Er ikke acturatoren det er noe feil med da? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted June 19, 2006 Author Share Posted June 19, 2006 Uten slange på actuator, kan den neppe "gjøre" noe feil. Da er innsuget også trykktestet til 40 psi, potte tett.Har hele tiden trodd en lekkasje var årsaken, men nå er alt testet, og jeg kan ikke forstå hva som er problemet. Har laga et slikt blinda rør med en ventil til en felg i, funker aldeles utmerket det. De lekkasjene som jeg greier få frem er ikke permanente koblinger, alså noe midlertidige som er laga på grunn av trykktestinga.Står godt med preload på actuator, kan ikke forså at denne kan åpne seg uten slange men.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JvhCossie Posted June 19, 2006 Share Posted June 19, 2006 Kan være grenrør, eksos eller filter som det butter i... kan jo åsså hende turboen rett og slett ikke orker mer eller slipper forbi litt luft? Eller en ting som kan være... har du tatt sylinderlekkasjetest (puh) ? Ikke mye blowby som skal til før trykket synker.... På cossien min klarte jeg ikke mer enn 1.2 bar med en T34 når motoren begynte å ta kvelden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted June 19, 2006 Author Share Posted June 19, 2006 Er nybygd motor dette, og turboen skal fint greie 3 bar sier leverandør. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 1.8 bar høres da flott ut på 3dje gir det. husk att motoren må ha motstand for å bygge opp trykk da. du vil få mere trykk på de tungere gir feks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsern Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 Min turbo er 100hk større og får maks trykk på 1,6 også i første gir. Eller iallefall veldig nært, vanskelig å se, har det litt travelt med ratting osv.Skjønner hva du mener Dre Racing@, men denne burde klare det man vil av trykk i 3.gir mener jeg. Må selvfølgelig høyt opp på turtall før jeg får mye trykk i første gir. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted June 20, 2006 Author Share Posted June 20, 2006 Kan ikke forstå annet enn at meteret burde i alle fall bunna 2,5 bar på tredje gir og max turtall.Leverandør sier den skal tåle 3 bar, men anbefaler 2,3-2,5. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 Kan ikke forstå annet enn at meteret burde i alle fall bunna 2,5 bar på tredje gir og max turtall. Det er jeg enig i og vel så det. Skal ikke være noe problem å lade fullt lenge før 5000 o/min om alt stemmer, men hvor godt går bilen egentlig? Har dere tilgang til G-måler e.l. Hvis den med 1,8 BAR ladetrykk ikke går betydelig bedre enn hva som er vanlig for en Cosworth med steg 3 og T34, så må det være noe galt en plass. Dette "noe" vil nok ha innvirkning på ladetrykket også. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted June 20, 2006 Author Share Posted June 20, 2006 Vanskelig for meg å si hvor bra den går, har ikke noe å sammenligne med akkurat nå, men hva kan det være som har innvirkning på ladetrykket da mener du ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted June 20, 2006 Author Share Posted June 20, 2006 Må legge til at etter monteringa av turboen sist gang, begynte motorn fuske litt på tomgang etter en stund, i tillegg virket det et kort sekund som den gikk på 3 sylindre, også etter et pådrag under prøvekjøring.Har forøvrig en ørliten eksoslekkasje ved baklokket på turbon, men den er mikroskopisk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiesta_xr2i Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 hør med forhandler da ?? eventuelt fått prøve en lik turbo for å sjekke om ev fabrikasjonsfeil ?? 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 21, 2006 Share Posted June 21, 2006 Vanskelig for meg å si hvor bra den går, har ikke noe å sammenligne med akkurat nå, men hva kan det være som har innvirkning på ladetrykket da mener du ? Det jeg mener er at dersom det er noe "galt" med motoren eller motorstyringen som gjør at bilen ikke går så godt som den skal, så betyr det også at sylindertrykket er lavere enn det skal være. Med lavere effekt, dreiemoment og sylindertrykk vil også eksosenergien bli redusert i forhold til hva den skal være og da vil turboen ikke fungere som den skal. Pga at dette er en effektiv turbo så sløser ikke den bort masse energi med å sende store mengder eksos i WG slik som eller er vanlig på bensinmotorer med turbo som da som ofest har overfold av eksosenergi på høye turtall. (pga (for) små turbiner) Jeg liker absolutt ikke dette med at motoren fusker og stopper, samt dette du nevnte med turboen. Det skal ikke kunne skje. (Nesten) Her må det være noen bugs. Det er ingen tvil om at bilen skal gå direkte godt med 1,8 BAR og det oppsettet når alt stemmer. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted June 21, 2006 Author Share Posted June 21, 2006 Etter dagens lille prøvetur er fusk og motorstopp eliminert der det ut til. Synes ikke bilen går så bra som den burde gå kanskje, men har jo ikke gjort noe med verken tenning eller chip, dette har funket bra før, forstår ikke at jeg må endre noe av dette for å få opp ladetrykket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted June 24, 2006 Author Share Posted June 24, 2006 Har i dag montert uttak for måling av trykk rett etter turbo med manometer inn i bilen, og blokkert dumpventilen slik at den er satt helt ut av spill. Resultatet er 1,8 bar ut fra turbo, og 1,6 bar på innsuget, 0,2 bar trykkfalll kan ikke være så galt. Dumpventilen er da også 100 % utelukket som feilkilde, det er også wastegaten da jeg kontrollerte denne nøye da jeg hadde turboen av i dag for å fjerne en røket pinnebolt til baklokket. Med denne målingen regner jeg da som problem med slanger, intercooler, dump og innsug som utelukket, og står igjen med turbo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsern Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 Det begynner å lukte litt fisk av den turboen ja.Man kan ikke utelukke feil på noe selv om det er nytt. Hadde vært morsomt å vite eksosmottrykk, men det er vel ikke laget uttak for å måle det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted June 24, 2006 Author Share Posted June 24, 2006 Turboservice leverer faktisk en plate for montering mellom manifold og turbo med uttak til måling av baktrykk, men da er jeg redd turboen går i toppen, er alt annet en god plass der Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted June 24, 2006 Share Posted June 24, 2006 monterte en sånn turbo på en "halvsliten" cossie motor på jobben her en dag,grønndyse oppsett +++turbotrykks måleren gjikk til 2kg på ett blunk på den affall.... Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted June 27, 2006 Author Share Posted June 27, 2006 Vel, nå har denne saken allerede tatt et steg frem, eller tilbake kan vi vel si Etter samtale med Turboservice, valgte jeg å lage et jern som helt og holdent låste wastegaten, for å eliminere at actuatoren i det hele tatt skulle ha noen innvirkning på dette. Dette gjorde at ladetrykket økte til "hele" 2 bar , kjørte 2 drag i tredje gir med dette, på det tredje draget (hadde koblet opp bredbåndslambdan imens) kom det en ulyd rett etter trykkmåleren nådde 2 bar, trodde en slange hadde blåst og stanset straks for å undersøke. Fant ingen feil, og etter et nytt forsøk der jeg bare såvidt rørte gasse før lyden var der igjen, fikk jeg bange anelser. Puslet pent tilbake til verkstedet, reiv av luftfilteret og greide med enkelhet nå å skyve kompressorhjulet inni turbinhuset, havari IGJEN alså En ny samtale med Turboservice der det egentlig ikke kom frem noe nytt annet enn at turboen i alle fall ikke kunne være årsaken.....Blei anbefalt å igjen trykksette systemet til tross for at dette er gjort allerede flere ganger, som jeg har forklart her. Årsaken til turboen havarerer mener Turboservice er at den lader fullt trykk, men at trykket "forsvinner" en plass, noe jeg overhodet ikke kan forstå. Har nå uansett tenkt til ta en sylinder-lekkasje-test for å se at det ikke er noe problem med verken ventiler eller stempler i alle fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
capri-rs Posted June 27, 2006 Share Posted June 27, 2006 hvordan trykksetter du systemet. i luftfilterslangen eller i slangen fra turbo? "Understeer" is when you hit the fence with the front of the car."Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car."Horsepower" is how fast you hit the fence."Torque" is how far you take the fence with you. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted June 27, 2006 Author Share Posted June 27, 2006 Har kun testet frem til og med trykkslangen fra turbo, gjennom intercooler fra kald side, blindelokk i slange mot spjeldhus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now