Jump to content

Recommended Posts

Guest 2.8v6
Posted

Spill med dem pent i en uke nå...

Posted

jaha :huh:

Å spille inn elementer er gammelt tullete utsagn. Poenget er att man ikke skall vrenge høytaleren.

Altså du kan guffe ganske heftig på sålenge du ikke overbelaster elementet.

Den regelen går for alt av element.

86 3dr IS

Posted
jaha :huh:

Å spille inn elementer er gammelt tullete utsagn. Poenget er att man ikke skall vrenge høytaleren.

Altså du kan guffe ganske heftig på sålenge du ikke overbelaster elementet.

Den regelen går for alt av element.

??? Får nå alltid beskjed om å spille inn alt av høytalere når jeg kjøper nytt, men de som selger og driver til konkurranser har kansje ikke peil :blink:

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Guest BiG_FooT
Posted

Har hverfall hørt man skal spille inn bass elementer i 12-24 timer eller no.. Vet ikke om det gjelder 6x9 og.

Posted

Personlig syns jeg det blir bare bedre og bedre lyd i høytalerne etter hvor mer man spiller med de.(evt om man bare blir døverer og døvere)

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Guest Sierra råner
Posted (edited)

Subber bør spilles inn ettersom membranet på dem er ganske hardt når dem er nye, spiller du dem inn så vil det bli løsere og løsere til du kan gi trøkk så dem tåler det..

Gir du max guff med en gang kan du risikere at det harde membrandet sprekker og ødelegges.!

Det jeg har fått opplyst, ganske logisk..

småe høytalere trengs vel ikke å spilles inn, men ta det litt rolig på de første sangene og heller øk lyden etterhvert :)

Edited by Sierra råner
Posted

alt av høytalere skal spilles inn/ slites til før man BRUKER det

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Guest fi(reh)esta
Posted (edited)

Har aldri hørt at et element har gått istykker fordi det ikke er spilt inn,Men jeg har selv svidd spolen på en ny 10" men det var fordi jeg ga full gass med en For liten forsterker.

Edited by fi(reh)esta
Posted

Lyden ble ihvertfall bedre etterhvert som jeg har brukt de. :) Lot de stå med halvhøyt volum i ca 15 timer tilsammen, og så har jeg spillt litt pent med de en uke.

[-] 98 BMW 520 IA

[x] 90 Sierra 2.0 DOHC <--- Prosjekt

[x] 85 Nissan Micra 1.0

Guest 2.8v6
Posted

Bare å komme med det, jeg har begynt siste shine på bilen før den skl selges :( . Denne gangen så skal den selges, jeg er igang med noe nytt så da treng peng :blink: :D

Posted
Har aldri hørt at et element har gått istykker fordi det ikke er spilt inn,Men jeg har selv svidd spolen på en ny 10" men det var fordi jeg ga full gass med en For liten forsterker.

går ikke istykker nei, men man forkorter levetiden og lyd kvaliteten

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Posted

Er stor forskjell på lyden i innspillte og ikke innspilte høyttalere, bare prøv selv, jeg spiller alltid inn nye høyttalere eller de som har stått lenge.

Hørt 100 timer jeg, dette er kanskje drøyt, men bare å koble opp hjemme det mens du prøver å sprenge de gamle.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Posted

Kjør noen dager ( avhengig av hvor mange timer om dagen du kjører da :P ) og øk lydstyrken gradvis. Ikke guff på maks med en gang, det skal ikke skade, men kan være lurt å være litt snill med nytt utstyr.

Høytalere ( spesielt subb ) låter bare bedre å bedre etter noen måneder med mye spilling. Derfor vil du ikke få maksimal lyd kvalitet før om noen uker. Men alt i alt er endringen minimal da! :D

Posted

Alle elementer skal spilles inn. :( Når de er nye, vil elementene være som sagt harde. Hvis du spiller de for hart for lenge, vil de ikke få nok kjøling til spolen. Så den kan svi seg. Bass og diskant skal du være veldig forsiktig med, fordi de arbeider mest. Slik skal inspillingen være: 2 timer rolig spilling, så kan du gi mere gass en liten stund. Deretter skrur du ned til litt over der du begynte. Så kan du øke volumet litt etter litt hver andre time. Alle elementer skal spilles inn 100 timer for optimal effekt. :wub: Når du har spillt i 50 timer kan du kjøre maks :lol: , men KUN for en liten stund.

Posted
Alle elementer skal spilles inn. :( Når de er nye, vil elementene være som sagt harde. Hvis du spiller de for hart for lenge, vil de ikke få nok kjøling til spolen. Så den kan svi seg. Bass og diskant skal du være veldig forsiktig med, fordi de arbeider mest. Slik skal inspillingen være: 2 timer rolig spilling, så kan du gi mere gass en liten stund. Deretter skrur du ned til litt over der du begynte. Så kan du øke volumet litt etter litt hver andre time. Alle elementer skal spilles inn 100 timer for optimal effekt. :wub: Når du har spillt i 50 timer kan du kjøre maks :lol: , men KUN for en liten stund.

Feil, Feil, Feil

Slutt med feilinformajon når du absolutt ikke har peiling på temaet!

Når du får ett element, er det laget med faste spesifikasjoner fra fabrikken, disse kalles for T/S parametre ( thiele/small )

Disse vil endre seg over tid når du begynner å spille, derfor vil en subwoofer spille både bedre og dypere etter noe spilling med elementet. Dette med kjøling til spolen er bare tull, du kan like godt svi av denne etter 15000 timer enn etter 1 time, det har ingenting med at elementet ikke er innspilt!!

Viss du vil ha informasjon om dette, går du på bilstereo delen på bilforumet og søker på innspilling. Da får du se hva som er fakta og hva som ikke er fakta