Guest Sierraxr4x4 Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 noen som kan finne framm en rimli men bra kondensator?
D.Toft Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 (edited) http://www.bilradiospes.no http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=395 Edited June 16, 2006 by Combatkit
Tommelom Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Denne kanskje: http://www.mamut.com/dynabel/subdet378.htm [-] 98 BMW 520 IA [x] 90 Sierra 2.0 DOHC <--- Prosjekt [x] 85 Nissan Micra 1.0
Guest ChiP^ Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Merker man no stor forskjell på lyden om man brukeren kondensator ? Eller hvordan er det?
Tommelom Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Den sørger for at forsterkeren har nok strøm. Funker som et lite batteri på en måte.. [-] 98 BMW 520 IA [x] 90 Sierra 2.0 DOHC <--- Prosjekt [x] 85 Nissan Micra 1.0
Guest ChiP^ Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Så lydmessig så er det ikke no forskjell..Bare at den ikke blacker ut fordi den ikke får nok strøm?
Tommelom Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 (edited) Stemmer det! Kan jo hende det har bittelitt å si på lyden, da forsterkeren alltid har nok strøm, men ikke noe sånn voldsomt nei... Edited June 17, 2006 by Tommelom [-] 98 BMW 520 IA [x] 90 Sierra 2.0 DOHC <--- Prosjekt [x] 85 Nissan Micra 1.0
Guest ChiP^ Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Ok.. Får se om jeg kjøper meg en Rockford Fosgatekondensator på CB-drag jeg da:) da slår de jo stortsett ned prisene på de fleste produkter. Vurderer å bygge om bagasjerommet igjen også Takk for svarene Tommelom:)
Guest 2.8v6 Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 (edited) Det er ikke helt tillfelle det tommelom sier der, det har faktisk enedel å si på lyd. Har bydg noen annleg å bruk heller 3 0.5 farad en 1 1.5 farad.Det gir strøm kjappere med 3 små en en stor.. Men sjekk nøye før du kjøper da det er endel humbug der ute, stinger er okey.. her er et gull tips til ALLE her på forume ring en som driver med stereobutikk i hønefoss på 91647451, tror ikke det er mange som slår de prisene der-- Edited June 17, 2006 by 2.8v6
Guest ChiP^ Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Kunne du forklart litt nærmere eller sendt det på PM til meg?Høres ut som du har en del erfaring vil lære! Har en RF forsterker som driver 2stk 12" og 2stk 6*9.Tenkte å slenge inn kondensator også.
Guest 2.8v6 Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Er forsterkeren stabil i 2ohm ? Likedan med subben kan du koble den ned i 2ohm ?? De tre 0.5 faraderne seriekobler du bare Vis du skal kun ha to 12" og et sett 6*9 ville jeg byttet ut 6*9 med 7*10 jeg mener av erfarings messig grunner at det spiller bedre når du ikke har så mye elementer..
Guest ChiP^ Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Tenkte meg å kjøpe 2stk 6*9" til så det blir jo 4 stk da:)Men hva er 0.5 faderene? er det kondensator du mener?Har du bilde pris etc?
Guest 2.8v6 Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Huff huff Dette her blir helt galt, kjøp deg et BRA sett fontsett med diskant og mellomtone hver for seg og putt foran å så tar du 7*10 i hattehylla og kobler det opp på en forsterker, så tar du subben å kobler riktig med tanke på ohm å sånt, å seriekobler de tre kondensatorene til strøm på den forsterkerkren som du skal bruke til subb---
Guest ChiP^ Posted June 17, 2006 Posted June 17, 2006 Sender deg PM jeg så det ikke blir for mye avsporing fra Topic
Cossiman Posted June 20, 2006 Posted June 20, 2006 bruker denne jeg Present : Ford Mondeo Stv 2000 mod Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod Past : Ford Sierra Sedan 1988 mod
Guest sierrano Posted June 21, 2006 Posted June 21, 2006 Er forsterkeren stabil i 2ohm ? Likedan med subben kan du koble den ned i 2ohm ?? De tre 0.5 faraderne seriekobler du bare Vis du skal kun ha to 12" og et sett 6*9 ville jeg byttet ut 6*9 med 7*10 jeg mener av erfarings messig grunner at det spiller bedre når du ikke har så mye elementer.. sorry 2.8v6 men det du sier er feil: hvis man kobler kondensatorene i serie så minker du total kapasitans i kondisene... ved kondisene er omvendt enn motstander altså: 0,5 / 3 = 0,16Farad. Men om du parallel kobler du så vil du summere antal Farad fra hver kondis, altså 0,5 + 0,5 + 0,5 = 1,5Farad. Og da kobler du + mot + og +. minusene kobler du også sammen og + går til pluss på batteriet og minusene går til nærmeste jordings punkt i karoseriet. den jordings kablen skal være så kort som mulig og nærmest forsterkeren som bruker mest strøm og det er som regel bass forsterkeren. Ellers pleier mange å si en "kjente og velbrukt salgs argument" at det skal være 1 Farad for hver 1000watt. ellers er jeg enig med 2.8v6 angående parallel kobling av kondisene da dette gir en laver indre motstand som i praksis gir mer strøm i kortere perioder siden den vil reagere fortere enn hvis du bare hadde hatt en stor kondis på flere farad - det kalles ohms lov det.... Ellers synes jeg selv at kondiser er ikke så effektive som det beskriver, mye bedre å kjøpe et extra batteri og ha den bak nær forsterkerne.... men for å ikke spore av skal vi ikke ta den diskusjonen her. Men om du vil så absolut kjøpe kondiser så er det bare å gjøre det Forresten en kondis vil belaste mer dynamon din og det som skjer i praksis er at dynamon jobber mer "konstant" hele tiden og da tror folk at selve kondisen "hjelper" i så stor grad. Skal du til CB dagene så kan vi nok sees der og, da jeg skal prøve å få bilen min ferdig men bare med frontsettet og subb i dashen til den dagen om du har 2 stk 12" allrede bak i bagasjerommet så er det ikke noe vits å ha 6x9" bak... da trykket fra 12"ne vil "presse" de og de 6x9" vil forvrenge tidligere -om du ikke lager en separet kasse til de 6x9 eller 7x10"... desverre...
Torgeir B Posted June 25, 2006 Posted June 25, 2006 en klok mann.. Det hjelper ikke så mye med kondensator vist du allerede har forlite strøm.Det beste er å invistere i bra tykk strømkabel 35-50mm2 og ett gelebasert bateri, gjerne 2 stk for å ha nokk strøm å gå på. Dynamo er ett must oså 90amper og oppover. Personlig så kan eg ikke fordra 6x9-7x10, spiller stygt, spiller heller ikke høyt, tar plass og spiller ikke noespesielt bass. Det beste er å bruke penger på komponentsett forran i bilen og heller ha noen 6,5"-8" coax i sidene\dørenebak eller på hattehylla. Mye renere lyd i noen orntlige coaxer. Kjente kvalitetsmerker er også ett must, å for all del se på RMS watt (oppgjitt i hva elementet kan spilleover tid). Peak eller MAX watt er bare i kortere perioder og betyr ikke dritten.Og vist du ser på en forsterker med masse Watt så er det spesielt lurt å se på sikrings strørelsen.en 3000rms watt forsterker på 40amper spiller ikke overhode 3000 rms watt.Du kan enkelt rekne ut via sikringen hvor mye watt den leverer (husker ikke i hode men skall finne det ut). 86 3dr IS
Recommended Posts