Jump to content

noen som gidder å leite opp en brukbar kondensator?


Guest Sierraxr4x4

Recommended Posts

Guest ChiP^

Ok.. :)

Får se om jeg kjøper meg en Rockford Fosgate

kondensator på CB-drag jeg da:) da slår de jo stort

sett ned prisene på de fleste produkter.

 

Vurderer å bygge om bagasjerommet igjen også :D

Takk for svarene Tommelom:)

Link to comment
Share on other sites

Guest 2.8v6

Det er ikke helt tillfelle det tommelom sier der, det har faktisk enedel å si på lyd. Har bydg noen annleg å bruk heller 3 0.5 farad en 1 1.5 farad.Det gir strøm kjappere med 3 små en en stor.. Men sjekk nøye før du kjøper da det er endel humbug der ute, stinger er okey.. :D her er et gull tips til ALLE her på forume ring en som driver med stereobutikk i hønefoss på 91647451, tror ikke det er mange som slår de prisene der--

Edited by 2.8v6
Link to comment
Share on other sites

Guest ChiP^

Kunne du forklart litt nærmere eller sendt det på PM til meg?

Høres ut som du har en del erfaring :)

vil lære! ;)

Har en RF forsterker som driver 2stk 12" og 2stk 6*9.

Tenkte å slenge inn kondensator også.

Link to comment
Share on other sites

Guest 2.8v6

Er forsterkeren stabil i 2ohm ? Likedan med subben kan du koble den ned i 2ohm ?? De tre 0.5 faraderne seriekobler du bare :) Vis du skal kun ha to 12" og et sett 6*9 ville jeg byttet ut 6*9 med 7*10 jeg mener av erfarings messig grunner at det spiller bedre når du ikke har så mye elementer.. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest ChiP^

Tenkte meg å kjøpe 2stk 6*9" til så det blir jo 4 stk da:)

Men hva er 0.5 faderene? er det kondensator du mener?

Har du bilde pris etc? :)

Link to comment
Share on other sites

Guest 2.8v6

Huff huff :( Dette her blir helt galt, kjøp deg et BRA sett fontsett med diskant og mellomtone hver for seg og putt foran å så tar du 7*10 i hattehylla og kobler det opp på en forsterker, så tar du subben å kobler riktig med tanke på ohm å sånt, å seriekobler de tre kondensatorene til strøm på den forsterkerkren som du skal bruke til subb--- :D

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano
Er forsterkeren stabil i 2ohm ? Likedan med subben kan du koble den ned i 2ohm ?? De tre 0.5 faraderne seriekobler du bare :) Vis du skal kun ha to 12" og et sett 6*9 ville jeg byttet ut 6*9 med 7*10 jeg mener av erfarings messig grunner at det spiller bedre når du ikke har så mye elementer.. :D

 

sorry 2.8v6 men det du sier er feil: hvis man kobler kondensatorene i serie så minker du total kapasitans i kondisene... ved kondisene er omvendt enn motstander altså: 0,5 / 3 = 0,16Farad. Men om du parallel kobler du så vil du summere antal Farad fra hver kondis, altså 0,5 + 0,5 + 0,5 = 1,5Farad. ;) Og da kobler du + mot + og +. minusene kobler du også sammen og + går til pluss på batteriet og minusene går til nærmeste jordings punkt i karoseriet. den jordings kablen skal være så kort som mulig og nærmest forsterkeren som bruker mest strøm og det er som regel bass forsterkeren. Ellers pleier mange å si en "kjente og velbrukt salgs argument" at det skal være 1 Farad for hver 1000watt. ellers er jeg enig med 2.8v6 angående parallel kobling av kondisene da dette gir en laver indre motstand som i praksis gir mer strøm i kortere perioder siden den vil reagere fortere enn hvis du bare hadde hatt en stor kondis på flere farad - det kalles ohms lov det....

 

Ellers synes jeg selv at kondiser er ikke så effektive som det beskriver, mye bedre å kjøpe et extra batteri og ha den bak nær forsterkerne.... men for å ikke spore av skal vi ikke ta den diskusjonen her. Men om du vil så absolut kjøpe kondiser så er det bare å gjøre det ;) Forresten en kondis vil belaste mer dynamon din og det som skjer i praksis er at dynamon jobber mer "konstant" hele tiden og da tror folk at selve kondisen "hjelper" i så stor grad.

 

Skal du til CB dagene så kan vi nok sees der og, da jeg skal prøve å få bilen min ferdig men bare med frontsettet og subb i dashen til den dagen ;)

 

om du har 2 stk 12" allrede bak i bagasjerommet så er det ikke noe vits å ha 6x9" bak... da trykket fra 12"ne vil "presse" de og de 6x9" vil forvrenge tidligere -om du ikke lager en separet kasse til de 6x9 eller 7x10"... desverre... :)

Link to comment
Share on other sites

en klok mann..

 

Det hjelper ikke så mye med kondensator vist du allerede har forlite strøm.

Det beste er å invistere i bra tykk strømkabel 35-50mm2 og ett gelebasert bateri, gjerne 2 stk for å ha

nokk strøm å gå på. Dynamo er ett must oså 90amper og oppover.

 

Personlig så kan eg ikke fordra 6x9-7x10, spiller stygt, spiller heller ikke høyt, tar plass og spiller ikke noe

spesielt bass.

 

Det beste er å bruke penger på komponentsett forran i bilen og heller ha noen 6,5"-8" coax i sidene\dørene

bak eller på hattehylla. Mye renere lyd i noen orntlige coaxer.

 

Kjente kvalitetsmerker er også ett must, å for all del se på RMS watt (oppgjitt i hva elementet kan spille

over tid). Peak eller MAX watt er bare i kortere perioder og betyr ikke dritten.

Og vist du ser på en forsterker med masse Watt så er det spesielt lurt å se på sikrings strørelsen.

en 3000rms watt forsterker på 40amper spiller ikke overhode 3000 rms watt.

Du kan enkelt rekne ut via sikringen hvor mye watt den leverer (husker ikke i hode men skall finne det ut).

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...