Jump to content

cosworth spørsmål


sierraxr4i

Recommended Posts

har en cosworth 4x4 som jeg tok på powerfilter på. tok bort den tingen jeg har tatt ring rundt og tor slange rett fra westgate til turbo. fikk tips om at dette skulle være bra. lagde vist nåkk bare poblemer den. men etter at jeg tok den bort får jeg ikke trykket høyere enn til 1 bar. når jeg stiller det opp er det eneste som sjer at turboen kommer veldig tidlig, men får ikke noe mere trykk. tok den på ijenn, og funka fint da. men trykket kommer veldig sent. ca 4000rpm, nokon tips? :)

 

spørsmål to.

etter at jeg har stoppet bilen og motoren har vert død i va 30sekk-1min begynner det å surkle i turboen og går videre til vanntanken. hva kan detta være? rart den begynner å koke etter at motoren har stoppet?

Link to comment
Share on other sites

ja her har vi ENDA EN som er speialist . Tar du av kontakten på AMAL ventilen får Ecu beskjed om att noe er galt og kjører ladetrykk NED( den ligger med KONSTANT strøm ) :lol: kjører du standar chip på L8 cat får du ikke høyere lade trykk en standar - PGA MAP kjenner den av trykk over standar drar den ned lade trykk - amal vekk - DVS ikke trykket minker drar programmet ned på dysene - mengden de sprøyter inn - til trykket er nede på normal - og du har 220hk .. :lol: :blush:

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

Guest Rabbit

1: For svak aktuator, eller den er lekk....

 

2: Når man skal parkere bilen, er det lurt å la den gå til kjøleviftene har gått en runde, da unngår du at vannet koker i turbohuset....

 

Kjør med amalventilen på du, har aldri hatt no problemer med den jeg...

Edited by Rabbit
Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

Kjøp deg bleed ventil.. std amal er noe dritt..

Du må la den stå på tomgang litt før du stopper den. Sånn er det med alle

Link to comment
Share on other sites

helt normalt at vannet som blir stående i turboen begynner å koke når du har stengt motoren.

hvordan stiller du trykket? ikke på aktuatorstaget vel?

Skaff deg en bleed-ventil og bruk samtidig amal-ventilen. dette funker MEGET bra. Regner med du har trim chip i bilen siden du klarer å få 1 bar uten fuel-cut.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest Kevin
helt normalt at vannet som blir stående i turboen begynner å koke når du har stengt motoren.

hvordan stiller du trykket? ikke på aktuatorstaget vel?

Skaff deg en bleed-ventil og bruk samtidig amal-ventilen. dette funker MEGET bra. Regner med du har trim chip i bilen siden du klarer å få 1 bar uten fuel-cut.

 

Hvordan kobler mann amal ventilen OG bleed ventilen samtidig til bilen da?

Sperra ligger vel på 0,8 eller 0,9bar på std chip. Har man et meter som ikke er skikkelig (som jeg har) får men fort feil avlesning.(Har vært oppe i 1,5bar på std chip jeg etter det tåplige meteret....hehe) :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Amal-ventilen sender ikke noe signal til hjernen (det er en solenoid-ventil), den mottar en spenning fra hjernen om noe skulle tilsi at det er en feil i motorstyringa, og ladetrykket vil da reduseres.

 

Det med vannet er som tommy w skriver.

Link to comment
Share on other sites

Amal-ventilen sender ikke noe signal til hjernen (det er en solenoid-ventil), den mottar en spenning fra hjernen om noe skulle tilsi at det er en feil i motorstyringa, og ladetrykket vil da reduseres.

 

Det med vannet er som tommy w skriver.

Amal ligger med STØM HELE TIDEN - når den skal regulere kuttes strømen i pulser ( det er bare og starte bilen -ta kontakten av amal og du hører den klikke ). blir det ingen strøm i retur til ECU tolker den det som ett feil signal . Og programmet er da lagd slik att den skal sjekke Map for og ikke få overbost ( noe p8 tillater i 5 sek )

Link to comment
Share on other sites

Har fjerna amal ventilene på alle cosworthene her i gårn... Funker som bare f det :P

hva funker ?? så klart bilen går - men CPU motar feil melling og drar tenningen mot øvre død punkt . Lettere og starte og går penere ........ prøvd og måle effekten ???

Link to comment
Share on other sites

så med andre ord så anbefales det å bruke amalventilen da? Jeg har fjerna min og sett på en Turbosmart boostcontroler, funker helt fint hos meg (86 cossie) , men men amalventilen er det altså bedre?

 

Hva om jeg setter amalventilen på igjen og setter boostcontrolen på også.. Funker det?

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

så med andre ord så anbefales det å bruke amalventilen da? Jeg har fjerna min og sett på en Turbosmart boostcontroler, funker helt fint hos meg (86 cossie) , men men amalventilen er det altså bedre?

 

Hva om jeg setter amalventilen på igjen og setter boostcontrolen på også.. Funker det?

Ett ordentelig svar er kjører du L1-L6-L8 utencat bør amal stå der ( det er jo mulig og kortslutte ledningene ) da vil Ecu tro den er der og ikke gå i "safe mode"

For og juistere turbo trykk - SIKKERT - må du ha ny chip som tar 3 bar map( den må du kjøpe ) HELST med andre dyser .

Kjører du L8CAT må du ha annen chip .... men leser du hele programmet - kobler den ut lambda ved TPI mer enn 80% og andre para metere ..... motor temp- RPM - ladeluft temp - ol ......

Svar på om boostcontrol virker --- NEI den virker ikke .. forde når progammet avkjenner "over boost " i mere enn 3 sek drar den tenningen mot øvre død punkt og du får mindre effekt -HK utav mottoren .

Og det det hele ender i er --- hull i stempelet og topp pakning som lekker / skjev topp = 30tkr til nermeste motor renovatør ..............

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

Å pokker..hehe :P Er vel bare en ting å gjøre da er jeg redd <_< Var jo så kjekt å justere :lol:

 

Men du, var dette svar på boostcontrol ilag med amalventil ? :blink:

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

bleedventil er det samma som boostcontrol sant??

 

jeg kjørte med kun boostcontrolen, kan ikke si jeg merka så mye forskjell.. Eller kanskje når jeg tenker meg om.. Nå ble jeg usikker :P

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

helt normalt at vannet som blir stående i turboen begynner å koke når du har stengt motoren.

hvordan stiller du trykket? ikke på aktuatorstaget vel?

Skaff deg en bleed-ventil og bruk samtidig amal-ventilen. dette funker MEGET bra. Regner med du har trim chip i bilen siden du klarer å få 1 bar uten fuel-cut.

 

Hvorfor skal man ikke stille ladetrykket med aktuator staget?

88 Sierra Cosworth 2wd

Link to comment
Share on other sites

hva funker ?? så klart bilen går - men CPU motar feil melling og drar tenningen mot øvre død punkt . Lettere og starte og går penere ........ prøvd og måle effekten ???

 

Vet ikke om det har noe å si men ingen av bilene er "orginale" alle er gjort rimelig mye med :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Rabbit
Hvorfor skal man ikke stille ladetrykket med aktuator staget?

 

Går fint ann å stille turbotrykket ved å skru aktuatorstangen, på en standard bil iallefall for å oppnå korrekt trykk... Står i workshop manualen.

Link to comment
Share on other sites

det virker vell som om jeg er kverulant derfor vill jeg si :

1 persomlig har jeg holt bilen orginal , brukt den til daglig drift , og den har aldri sviktet .

2 Aldri hør på hva andre har hjemme trimmet - les deg til hva som er mulig - og tenk på det koster 3ganger så mye som noen sier .

3 vær klar over trimmer du og noe skjer - står du økonomisk annsvarlig ----- ( biltilsynet har egen gruppe til og finne dette ut ) det står 3 biler i Tønsberg som er "inntauet" med misstanke om trimming ...........

4 ellers kos deg med bilen ..............

Link to comment
Share on other sites

ved å stille på staget til actuatoren kan en redusere vandringen og dermed åpningen til wastgaten.

 

amal-ventilen gjør at du får kjappere ladetrykk da denne hindrer at det kommer trykk på actuatoren før amal-ventilen åpner og det er det hjernen som gir beskjed om når den får beskjed fra map-sensoren at du har kommet opp på et gitt trykk

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

mye rare svar her:) koknlusjon: kjør med amalventilen på? sjønner egentlig ikke hva som skulle være det store problem med den. funker fint fint for meg med den på. det eneste er at turboen kommer veldig seint. ca 4000rpm

 

Ja, mye rart her.

 

Det er dessverre slik at mange amalventiler ikke fungerer slik de skal lenger. Vi må huske på at disse etter hvert er blitt gamle og slitte. Man kan heller ikke si at det funker "fint fint" når turboen kommer sent.

 

Mitt forslag er derfor:

 

1. At man låner en amalventil som man vet virker fra en kammerat og tester for å se hvordan det skal funke.

2. Kjøper ny amalventil.

3. Kjøper en bra bleederventil (boost controller) som feks. TurboXS eller Turbosmart og monterer denne.

Blir ikke resultatet bra da, da får man lete etter feil andre steder, for feilen ligger definitivt ikke her lenger.

(Har man tro på det som bige sier så lar man bare amalventilen være elektrisk tilkoblet)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hehe :D Okei.. Høres ut som du kan sakene dine du også, men nå skal det ikke legges under en stol at bige også vet hva han snakker om :)

 

En ting vet jeg også, å det er at jo mindre indre diameter det er på slangen som går mellom wastegate og turbo jo bedre er det. Med stort indre diameter får du forsinkelser.. Bare så det er sagt :P hehe

1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal*

 

1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden*

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...