sierraxr4i Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 har en cosworth 4x4 som jeg tok på powerfilter på. tok bort den tingen jeg har tatt ring rundt og tor slange rett fra westgate til turbo. fikk tips om at dette skulle være bra. lagde vist nåkk bare poblemer den. men etter at jeg tok den bort får jeg ikke trykket høyere enn til 1 bar. når jeg stiller det opp er det eneste som sjer at turboen kommer veldig tidlig, men får ikke noe mere trykk. tok den på ijenn, og funka fint da. men trykket kommer veldig sent. ca 4000rpm, nokon tips? spørsmål to.etter at jeg har stoppet bilen og motoren har vert død i va 30sekk-1min begynner det å surkle i turboen og går videre til vanntanken. hva kan detta være? rart den begynner å koke etter at motoren har stoppet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossie_storm Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 ser ut som amal ventilen.. . Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jajaSierra med scorpio cosworth motor 90 mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 (edited) ja her har vi ENDA EN som er speialist . Tar du av kontakten på AMAL ventilen får Ecu beskjed om att noe er galt og kjører ladetrykk NED( den ligger med KONSTANT strøm ) kjører du standar chip på L8 cat får du ikke høyere lade trykk en standar - PGA MAP kjenner den av trykk over standar drar den ned lade trykk - amal vekk - DVS ikke trykket minker drar programmet ned på dysene - mengden de sprøyter inn - til trykket er nede på normal - og du har 220hk .. Edited June 14, 2006 by bige Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rabbit Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 (edited) 1: For svak aktuator, eller den er lekk.... 2: Når man skal parkere bilen, er det lurt å la den gå til kjøleviftene har gått en runde, da unngår du at vannet koker i turbohuset.... Kjør med amalventilen på du, har aldri hatt no problemer med den jeg... Edited June 14, 2006 by Rabbit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hovden Racing Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Kjøp deg bleed ventil.. std amal er noe dritt..Du må la den stå på tomgang litt før du stopper den. Sånn er det med alle Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraxr4i Posted June 14, 2006 Author Share Posted June 14, 2006 hvor får jeg tak i bleed ventil? lar den alltid stå på tomgang, og vifta sviver også lenge. er når den stopper den begnner å koke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 helt normalt at vannet som blir stående i turboen begynner å koke når du har stengt motoren.hvordan stiller du trykket? ikke på aktuatorstaget vel?Skaff deg en bleed-ventil og bruk samtidig amal-ventilen. dette funker MEGET bra. Regner med du har trim chip i bilen siden du klarer å få 1 bar uten fuel-cut. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kevin Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 helt normalt at vannet som blir stående i turboen begynner å koke når du har stengt motoren.hvordan stiller du trykket? ikke på aktuatorstaget vel?Skaff deg en bleed-ventil og bruk samtidig amal-ventilen. dette funker MEGET bra. Regner med du har trim chip i bilen siden du klarer å få 1 bar uten fuel-cut. Hvordan kobler mann amal ventilen OG bleed ventilen samtidig til bilen da?Sperra ligger vel på 0,8 eller 0,9bar på std chip. Har man et meter som ikke er skikkelig (som jeg har) får men fort feil avlesning.(Har vært oppe i 1,5bar på std chip jeg etter det tåplige meteret....hehe) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Amal-ventilen sender ikke noe signal til hjernen (det er en solenoid-ventil), den mottar en spenning fra hjernen om noe skulle tilsi at det er en feil i motorstyringa, og ladetrykket vil da reduseres. Det med vannet er som tommy w skriver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Amal-ventilen sender ikke noe signal til hjernen (det er en solenoid-ventil), den mottar en spenning fra hjernen om noe skulle tilsi at det er en feil i motorstyringa, og ladetrykket vil da reduseres. Det med vannet er som tommy w skriver.Amal ligger med STØM HELE TIDEN - når den skal regulere kuttes strømen i pulser ( det er bare og starte bilen -ta kontakten av amal og du hører den klikke ). blir det ingen strøm i retur til ECU tolker den det som ett feil signal . Og programmet er da lagd slik att den skal sjekke Map for og ikke få overbost ( noe p8 tillater i 5 sek ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escossie Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Har fjerna amal ventilene på alle cosworthene her i gårn... Funker som bare f det Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 Har fjerna amal ventilene på alle cosworthene her i gårn... Funker som bare f det hva funker ?? så klart bilen går - men CPU motar feil melling og drar tenningen mot øvre død punkt . Lettere og starte og går penere ........ prøvd og måle effekten ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
86cosworth Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 så med andre ord så anbefales det å bruke amalventilen da? Jeg har fjerna min og sett på en Turbosmart boostcontroler, funker helt fint hos meg (86 cossie) , men men amalventilen er det altså bedre? Hva om jeg setter amalventilen på igjen og setter boostcontrolen på også.. Funker det? 1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal* 1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden* Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 (edited) så med andre ord så anbefales det å bruke amalventilen da? Jeg har fjerna min og sett på en Turbosmart boostcontroler, funker helt fint hos meg (86 cossie) , men men amalventilen er det altså bedre? Hva om jeg setter amalventilen på igjen og setter boostcontrolen på også.. Funker det?Ett ordentelig svar er kjører du L1-L6-L8 utencat bør amal stå der ( det er jo mulig og kortslutte ledningene ) da vil Ecu tro den er der og ikke gå i "safe mode"For og juistere turbo trykk - SIKKERT - må du ha ny chip som tar 3 bar map( den må du kjøpe ) HELST med andre dyser .Kjører du L8CAT må du ha annen chip .... men leser du hele programmet - kobler den ut lambda ved TPI mer enn 80% og andre para metere ..... motor temp- RPM - ladeluft temp - ol ......Svar på om boostcontrol virker --- NEI den virker ikke .. forde når progammet avkjenner "over boost " i mere enn 3 sek drar den tenningen mot øvre død punkt og du får mindre effekt -HK utav mottoren .Og det det hele ender i er --- hull i stempelet og topp pakning som lekker / skjev topp = 30tkr til nermeste motor renovatør .............. Edited June 15, 2006 by bige Link to comment Share on other sites More sharing options...
86cosworth Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 Å pokker..hehe Er vel bare en ting å gjøre da er jeg redd Var jo så kjekt å justere Men du, var dette svar på boostcontrol ilag med amalventil ? 1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal* 1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hovden Racing Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 Min har KUN bleedventil... Bremsa 438hk.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
86cosworth Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 bleedventil er det samma som boostcontrol sant?? jeg kjørte med kun boostcontrolen, kan ikke si jeg merka så mye forskjell.. Eller kanskje når jeg tenker meg om.. Nå ble jeg usikker 1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal* 1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn_H Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 helt normalt at vannet som blir stående i turboen begynner å koke når du har stengt motoren.hvordan stiller du trykket? ikke på aktuatorstaget vel?Skaff deg en bleed-ventil og bruk samtidig amal-ventilen. dette funker MEGET bra. Regner med du har trim chip i bilen siden du klarer å få 1 bar uten fuel-cut. Hvorfor skal man ikke stille ladetrykket med aktuator staget? 88 Sierra Cosworth 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escossie Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 hva funker ?? så klart bilen går - men CPU motar feil melling og drar tenningen mot øvre død punkt . Lettere og starte og går penere ........ prøvd og måle effekten ??? Vet ikke om det har noe å si men ingen av bilene er "orginale" alle er gjort rimelig mye med Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rabbit Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 Hvorfor skal man ikke stille ladetrykket med aktuator staget? Går fint ann å stille turbotrykket ved å skru aktuatorstangen, på en standard bil iallefall for å oppnå korrekt trykk... Står i workshop manualen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 det virker vell som om jeg er kverulant derfor vill jeg si :1 persomlig har jeg holt bilen orginal , brukt den til daglig drift , og den har aldri sviktet .2 Aldri hør på hva andre har hjemme trimmet - les deg til hva som er mulig - og tenk på det koster 3ganger så mye som noen sier .3 vær klar over trimmer du og noe skjer - står du økonomisk annsvarlig ----- ( biltilsynet har egen gruppe til og finne dette ut ) det står 3 biler i Tønsberg som er "inntauet" med misstanke om trimming ...........4 ellers kos deg med bilen .............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierraxr4i Posted June 18, 2006 Author Share Posted June 18, 2006 mye rare svar her:) koknlusjon: kjør med amalventilen på? sjønner egentlig ikke hva som skulle være det store problem med den. funker fint fint for meg med den på. det eneste er at turboen kommer veldig seint. ca 4000rpm Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted June 19, 2006 Share Posted June 19, 2006 ved å stille på staget til actuatoren kan en redusere vandringen og dermed åpningen til wastgaten. amal-ventilen gjør at du får kjappere ladetrykk da denne hindrer at det kommer trykk på actuatoren før amal-ventilen åpner og det er det hjernen som gir beskjed om når den får beskjed fra map-sensoren at du har kommet opp på et gitt trykk Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 19, 2006 Share Posted June 19, 2006 mye rare svar her:) koknlusjon: kjør med amalventilen på? sjønner egentlig ikke hva som skulle være det store problem med den. funker fint fint for meg med den på. det eneste er at turboen kommer veldig seint. ca 4000rpm Ja, mye rart her. Det er dessverre slik at mange amalventiler ikke fungerer slik de skal lenger. Vi må huske på at disse etter hvert er blitt gamle og slitte. Man kan heller ikke si at det funker "fint fint" når turboen kommer sent. Mitt forslag er derfor: 1. At man låner en amalventil som man vet virker fra en kammerat og tester for å se hvordan det skal funke. 2. Kjøper ny amalventil.3. Kjøper en bra bleederventil (boost controller) som feks. TurboXS eller Turbosmart og monterer denne. Blir ikke resultatet bra da, da får man lete etter feil andre steder, for feilen ligger definitivt ikke her lenger.(Har man tro på det som bige sier så lar man bare amalventilen være elektrisk tilkoblet) Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
86cosworth Posted June 19, 2006 Share Posted June 19, 2006 hehe Okei.. Høres ut som du kan sakene dine du også, men nå skal det ikke legges under en stol at bige også vet hva han snakker om En ting vet jeg også, å det er at jo mindre indre diameter det er på slangen som går mellom wastegate og turbo jo bedre er det. Med stort indre diameter får du forsinkelser.. Bare så det er sagt hehe 1986 Ford Sierra Cosworth, moonstoneblue *orginal* 1985 Ford Sierra 2.0L 3dørs *skal bygges om med tiden* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now