Jump to content

RS500 turbo


Hansi

Recommended Posts

Heisann..

 

Har idag en 4x4 med relativt typisk steg 3 oppsett..

 

Lurer på å bytte dette i RS500 turbo.

 

Så lurte jeg på litt info om denne..

 

1) Omtrent når begynner det å skje ting? Ca når får man max ladetrykk?

2) Ca max effekt med litt sinte kammer og datasprut?

3) Noen som har bremsepapirer?

 

Har prøvd å søke, men litt håpløs søkefunksjon her?

 

Takk for svar..

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Glem 500 turbo, bruk søkefunksjonen her på forumet, oppe til høyre, og du vil finne svar på det du søker.

 

Dårlige greier?

Har prøvd det, men får opp så mye rart, finner ikke no på dette..

 

Mange som har RS500 cooler og lurer på valg av turbo for å si det sånn, det jeg finner om jeg søker på "rs500 turbo" eller lignende.

 

Har du eventuelt en direkte link?

 

Takk.

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Heisann..

 

Har idag en 4x4 med relativt typisk steg 3 oppsett..

 

Lurer på å bytte dette i RS500 turbo.

 

Så lurte jeg på litt info om denne..

 

1) Omtrent når begynner det å skje ting? Ca når får man max ladetrykk?

2) Ca max effekt med litt sinte kammer og datasprut?

3) Noen som har bremsepapirer?

 

Har prøvd å søke, men litt håpløs søkefunksjon her?

 

Takk for svar..

Kjøp deg siste Fast ford der er det mye info om turbo - og i kort kan jeg svare .

1) rundt 4t rpm - hopless in dayli driving - turbo lag enorm

2) mere enn 500 hk

Link to comment
Share on other sites

Heisann..

 

Har idag en 4x4 med relativt typisk steg 3 oppsett..

 

Lurer på å bytte dette i RS500 turbo.

 

Så lurte jeg på litt info om denne..

 

1) Omtrent når begynner det å skje ting? Ca når får man max ladetrykk?

2) Ca max effekt med litt sinte kammer og datasprut?

3) Noen som har bremsepapirer?

 

Har prøvd å søke, men litt håpløs søkefunksjon her?

 

Takk for svar..

 

Jeg regner selvsagt med at du skal gjøre noe mer enn å kjøre steg 3 oppsett og Rs 500 turbo, hvis ikke -> fiasko. Kjekt å se at du omtaler denne turboen korrekt og ikke som en T4, slik som så mange andre feilaktig gjør.

 

1. En bekjent har en bygget RS 500 motor på 500 + hk. 2,6 BAR på 4000 + O/min.

 

2. Avhenger av drivstoffet. Dagens bensin stjeler ca. 30 i forhold til bensinen for 20 år siden og da klarte de 540 - 545 hk på disse motorene.

 

3. Totalt avhengig av hvem som bygger motoren og hva kunden vil ha, og der er heller store forskjeller. Har sett diverse variasjoner. Dreiemomentkurven på en ene var f.eks en vannrett "linjalstrek" på 535 NM fra 4000 - 7000 o/min, andre er ikke "med" før etter 5500 o/min.

 

4. Vet om en som har en slik turbo tils.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde org turboen på min rs500 motor til å begynne med. Skjer ikke noe før 4000 rpm og fullt fra ca 4700 rpm. Bytta til en T4 netics "480hk" turbo. Kommer på ca 3500 for fullt, men finnes sikkert bedre turboer enn den og vis man legger i noen kroner til.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner selvsagt med at du skal gjøre noe mer enn å kjøre steg 3 oppsett og Rs 500 turbo, hvis ikke -> fiasko. Kjekt å se at du omtaler denne turboen korrekt og ikke som en T4, slik som så mange andre feilaktig gjør.

 

1. En bekjent har en bygget RS 500 motor på 500 + hk. 2,6 BAR på 4000 + O/min.

 

2. Avhenger av drivstoffet. Dagens bensin stjeler ca. 30 i forhold til bensinen for 20 år siden og da klarte de 540 - 545 hk på disse motorene.

 

3. Totalt avhengig av hvem som bygger motoren og hva kunden vil ha, og der er heller store forskjeller. Har sett diverse variasjoner. Dreiemomentkurven på en ene var f.eks en vannrett "linjalstrek" på 535 NM fra 4000 - 7000 o/min, andre er ikke "med" før etter 5500 o/min.

 

4. Vet om en som har en slik turbo tils.

 

Ja, blir en del ekstra påkost..

 

1. Den lader 2,6 bar på 4000rpm? Det hørtes jo ekstremt bra ut? Har ikke noe papirer på dette?

 

2. Pluss minus 500 med andre ord, passer greit..

 

3. Får håpe det blir første variasjonen da, hehe..

 

4. Ellers takk, fått tilbud om å bytte steg 3 turboen og 4wd manifolden min mot RS500 turbo og 2wd manifold mot litt mellomlegg, kommer antageligvis til å gå for det.

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Hadde org turboen på min rs500 motor til å begynne med. Skjer ikke noe før 4000 rpm og fullt fra ca 4700 rpm. Bytta til en T4 netics "480hk" turbo. Kommer på ca 3500 for fullt, men finnes sikkert bedre turboer enn den og vis man legger i noen kroner til.

 

Hørtes tregt ut :(

Integrert wastegate på netics'en? Blir litt dyrere om man må ha det vel, tenkte bare bruke 2wd manifold..

 

Står mellom dette og en GT30 (kanskje GT35 med .63ar), men blir fort vekk litt dyrere med kulelagra vel..

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Kompis av meg kjørte med Rs 500 på 4x4 motor , mildt porta, Milde KM cams, grådyser, 430 chip+ div dilldall, lada fra 3500-3600omdr... Men dette har du jo første hånds info om fra Kjell-arne Hansi...;)

 

RS 500 er ikke så sinnsykt stor i forhold til T34, Turbin begge a/r 63 induser 50 vs 58( har to4 aksel, dvs noe åpnere utløp) komp induser 49 vs 58.

 

Så den leverer en god del mer luft, men er ikke sinnsykt mye treinger en en escort turbo.

 

Men både RS 500 og tb34 er turboer som er konstruert etter"gammelt" prinsipp, så gt er godt alternativ, men dog mye dyrere pga...

 

Ulven(gamle kitta bilen) bremsa rundt 520hk med RS 500.

 

Mvh Kjetil

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Ja, blir en del ekstra påkost..

 

1. Den lader 2,6 bar på 4000rpm? Det hørtes jo ekstremt bra ut? Har ikke noe papirer på dette?

 

2. Pluss minus 500 med andre ord, passer greit..

 

3. Får håpe det blir første variasjonen da, hehe..

 

4. Ellers takk, fått tilbud om å bytte steg 3 turboen og 4wd manifolden min mot RS500 turbo og 2wd manifold mot litt mellomlegg, kommer antageligvis til å gå for det.

 

Du slipper vel ikke unna, nei.

 

1. Det gjør det. På bremepapirene har den fullt dreiemoment og derfor også fullt ladetrykk på 4000, men den har Air-Injectorer som ladetrykkstyring også da. Nei, jeg har ikke papirene.

 

2. Om motoren er riktig bygget så er det nok bare 500 + hk som er aktuelt. :D

 

3. Det er nok ikke for hvem som helst å få det til, men det går. (Med håp som "lille hjelper" er jeg redd det kan bli vanskelig :lol: )

 

4. En godt løsning. Det er ikke mange turboer som klarer å levere så høyt ladetrykk så tidlig og samtidig levere luft til godt over 500 hk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kompis av meg kjørte med Rs 500 på 4x4 motor , mildt porta, Milde KM cams, grådyser, 430 chip+ div dilldall, lada fra 3500-3600omdr... Men dette har du jo første hånds info om fra Kjell-arne Hansi...;)

 

RS 500 er ikke så sinnsykt stor i forhold til T34, Turbin begge a/r 63 induser 50 vs 58( har to4 aksel, dvs noe åpnere utløp) komp induser 49 vs 58.

 

Så den leverer en god del mer luft, men er ikke sinnsykt mye treinger en en escort turbo.

 

Men både RS 500 og tb34 er turboer som er konstruert etter"gammelt" prinsipp, så gt er godt alternativ, men dog mye dyrere pga...

 

Ulven(gamle kitta bilen) bremsa rundt 520hk med RS 500.

 

Mvh Kjetil

 

Det spørs hve du mener med "sinnsykt stor i forhold". Bruker vi turbonetics "480 hk" turboen som målestokk så klarer T34 kompressoren 430 hk og og RS500 550 hk. Det spesielle med denne er det uvanlig høye ladetrykket den kan levere. Den har forresten ikke T04 aksling eller turbinhjul, men noe unikt som bare er RS 500.

 

De store GT turboene får store problemer når de settes på små motorer som f.eks 2,0 Cosworth da kompressorene ikke takler å levere høye ladetrykk tidlig. For å unngå turbohaveri må man velge større turbinhus (eller holde igjen ladetrykket elektronisk) og da blir de tregere enn hva de gamle Garrett turboene er.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS 500 akslingen er nok ikke så unik som du tror...;)

 

Hmmm biter meg merke i hva du sier om gt serien, skal selv prøve en GT 35 med a/r 0.82 i løpet av sommeren. Målet er å få en responsvillig motor, som ikke skal tynes til noe særlig lenger en 7000 omdr.

Her blir det seff. data sprut og total ombyggning av motor. Håper å se siffere opp mot 600hk.

 

Hva bygger erfaringen om at gt `en ikke takler ladetrykk på lavt turtall på?

 

Mvh. Kjetil

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

RS 500 akslingen er nok ikke så unik som du tror...;)

 

Hmmm biter meg merke i hva du sier om gt serien, skal selv prøve en GT 35 med a/r 0.82 i løpet av sommeren. Målet er å få en responsvillig motor, som ikke skal tynes til noe særlig lenger en 7000 omdr.

Her blir det seff. data sprut og total ombyggning av motor. Håper å se siffere opp mot 600hk.

 

Hva bygger erfaringen om at gt `en ikke takler ladetrykk på lavt turtall på?

 

Mvh. Kjetil

 

Ikke lett å svare kort på dette.

 

Så vidt jeg kjenner til så er Turbo Technics de eneste i verden som i dag lager denne unike RS 500 akslingen, men hvis du vet noe annet så er jeg interessert i å høre det.

 

Planen er grei den, men skal du har opp mot 600 hk så må du ha en GT35R med 82 mm kompressorhjul. Denne turboen er oppgitt fra Garrett til å klare 600 hk og den leverer mest luft ved 1,6 BAR ladetrykk og det minste den kan levere ved 1,6 bar er ca 300 hk. Man kan ikke lade 2,0 BAR før motoren produserer 450 hk. Maks ladetrykk i mellomregisterert er 2,2 BAR.

 

Sammenligner man disse tallene med en gammel T61 turbo så blir det slik:

 

Maks effekt 620 hk.

Diameter kompressorhjul 89,9 mm.

Leverer mest luft ved 1,5 BAR og det minste den kan levere da er til ca. 220 hk. Den tåler derfor å gi ladetrykk tidligere enne GT35R uten å havarere.

Tåler 2,0 BAR ved 300 hk. (det skiller altså 150 hk :o )

Maks ladetrykk, 2,8 BAR.

 

Det er akkurat dette som har vist seg å være problemet med GT serien. De klarer ikke å levere lite luft med høye ladetrykk. De går i "surge" (utenfor til venstre for kompressorkartet og havarerer)

 

P-A Johansen, han med 700 hk Saaben, byttet ut GT turboen med en T66 og fikk dermed tidligere spool up med 3-400 o/min var det vel. (EDIT: det er 8-900 o/min tidligere som er riktig)

 

Nå er jo GT turboer gode greier, men motorene må da bygges slik at de er tilpasset en GT turbo og ikke en gammel T turbo.

 

Det blir nok meget vansklig å holde igjen 600 NM på 7000 o/min, den spretter nok rett i sperren (8100?)

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er klar over at turbo technics er de eneste som reproduserer RS 500 turboen, Fikk kjøpt former fra garrett, da de ikke var interessert i å produsere denne lenger. Men det finnes jo andre måter til å få tak i denne akselen..;)

 

Så teorien din i korte ord er at gt serien "spoler" for raskt opp, og leverer for mye luft for tidlig?

Litt sta jeg da, så jeg holder meg til planen...;) Tror dette kommer til å bli bra jeg..

Planås hag brukt denne tidligere med sort hell, med pectel (500+hk).

 

T61 er en "god" turbo for cosworth motor, har plukka ut godt over 600hk med denne(a/r 1.06)

Men blir for sein for meg, henter ikke virkelig effekt før på 6500omdr.

 

ER ikke noe must å bremse 600+hk, kommer nok til å kjøre på 450-500hk, litt usikker på hva drivverket mitt tåler. Det viktigte formålet med denne bilen er rett og slett og ha det gøy, og det er ikke gøy at noe havarerer hele tiden.

 

Om det er noe som har behov for turbo eller overhaling så kan jeg være behjelpelig da jeg har mange års erfaring og eget turbo verksted.

 

Mvh Kjetil

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Du er bare som alle andre,, må ha mye hk på papiret mens du fiser rundt med 100-200 hk mindre en realt..

 

Å ha det gøy med så trimma cosworth det går bare ikke.. bare havari og hodebry..

 

Synes dagens turboer fungerer dårlig med tanke på all den nye teknologien.. hallo liksom en turbo som er like stor som en basketball klarer bare å dytte tur seg 2.5 kg med luft.. dårlig greier

Link to comment
Share on other sites

Ja, er klar over at turbo technics er de eneste som reproduserer RS 500 turboen, Fikk kjøpt former fra garrett, da de ikke var interessert i å produsere denne lenger. Men det finnes jo andre måter til å få tak i denne akselen..;)

 

Så teorien din i korte ord er at gt serien "spoler" for raskt opp, og leverer for mye luft for tidlig?

Litt sta jeg da, så jeg holder meg til planen...;) Tror dette kommer til å bli bra jeg..

Planås hag brukt denne tidligere med sort hell, med pectel (500+hk).

 

T61 er en "god" turbo for cosworth motor, har plukka ut godt over 600hk med denne(a/r 1.06)

Men blir for sein for meg, henter ikke virkelig effekt før på 6500omdr.

 

ER ikke noe must å bremse 600+hk, kommer nok til å kjøre på 450-500hk, litt usikker på hva drivverket mitt tåler. Det viktigte formålet med denne bilen er rett og slett og ha det gøy, og det er ikke gøy at noe havarerer hele tiden.

 

Om det er noe som har behov for turbo eller overhaling så kan jeg være behjelpelig da jeg har mange års erfaring og eget turbo verksted.

 

Mvh Kjetil

 

Det jeg formidler videre fra folk som virkelig har svart belte i turbo og motorbyggererfaring er at man ikke kan tillate at en GT turbo spooler like tidlig opp som en T serie turbo i samme størrelse. Ladetrykket må holdes tilbake i oppladingen med en stor GT turbo på en liten motor, enten med elektronisk styring eller med større turbinhus.

 

Sta kan være bra. Så lenge du endrer motorspec. og bygger den slik at den er tilpasset GT turboen så blir det nok ett bra resultat, men like tidlig (høyt) ladetrykk som med en gammel turbo går nok ikke.

 

Jeg sitter her med bremsepapirer på en 600 + hk Cosworthmotor med T 61.

1,0 BAR på 4300 o/min med tilhørende 390 NM, så selve turboen er ikke ubrukelig treg, tør jeg påstå, bare oppsetter er riktig. Jeg tror nok at det må være noe som ikke var helt bra med det oppsettet som bare funket etter 6500 med samme turbo.

 

Nå er det dragracing på Valle i helgen, så derfor vil jeg nevne en Cosworth med RS 500 turbo som kjørte der. Pga av faren for å kjøre for fort å bli diskvalifisert, så bremste føreren seg ned til 120 km/t over mål. Likevel gikk 201 M på 7,4 sek. og han ble nektet videre kjøring. Vi får ser om noen med stor GT turbo og 2,0 L motor klarer det samme engang.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du er bare som alle andre,, må ha mye hk på papiret mens du fiser rundt med 100-200 hk mindre en realt..

 

Å ha det gøy med så trimma cosworth det går bare ikke.. bare havari og hodebry..

 

Synes dagens turboer fungerer dårlig med tanke på all den nye teknologien.. hallo liksom en turbo som er like stor som en basketball klarer bare å dytte tur seg 2.5 kg med luft.. dårlig greier

 

 

Ka du sei Syvers. Er du lei oppstrytte bløffmakere med store bremspapirer du også? ;)

 

Neida, cheer up. Det er i motbakker at det går oppover. Det order seg og det løser seg, helt sikkert.

 

Må velg riktig vet du. Moderne store turboer kan lade myye mer enn som så. Rette utgavene lader greit 4 BAR.

 

Vær klar over at i 1986 i formel 1 så var ladetrykket 5,5 BAR (det var F1 turbo det!) og utviklingen på turbo har gått sin gang siden da. Traktorpulling lader over 20 BAR. :o

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei er ikke det jeg mener men det er så mange som skal bremse 600 hk + men kjører med 450-500 til normalt, da har du et fryktlig dårlig oppsett mener jeg, da har du kvassere kammer og større turbo en det du strengt talt trenger,, men men

Link to comment
Share on other sites

Greia mi er ikke å flashe med at jeg har 600hk, men å ha det gøy og en bil som er kjørbar og går år etter år... og ikke ryker f.eks toppakninger hele tiden...;)

Se klypen, bremsa nesten 800hk, kjører med langt mindre, og det holder på tredje året nå... er ikke sikker på at dette hadde vært tilfelle om han kjørte på maks bremset effekt.

Må jo si at det er litt gøy å se hva motoren man har lagt 150-200 lapper i "duger" til under maks stress.

Men folk er forskjellinge...

 

Jeg må innrømme at jeg er "litt" usikker på valget mitt, men dette vil gi meg første hånds erfaring og det er gull verdt i denne bransjen, alt for mange som prater seg blinde på teori og tidligere "målte"tall(og ikke minst hvilket produkt de har best avanse på)... går det dritt så finnes det andre alternativer , som en T61...;)

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Hadde org turboen på min rs500 motor til å begynne med. Skjer ikke noe før 4000 rpm og fullt fra ca 4700 rpm. Bytta til en T4 netics "480hk" turbo. Kommer på ca 3500 for fullt, men finnes sikkert bedre turboer enn den og vis man legger i noen kroner til.

 

mer som min d , kommer 0,5 bar på 3500rpm å fult trykk-0,9 bar på 4300rpm........

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Nå er det dragracing på Valle i helgen, så derfor vil jeg nevne en Cosworth med RS 500 turbo som kjørte der. Pga av faren for å kjøre for fort å bli diskvalifisert, så bremste føreren seg ned til 120 km/t over mål. Likevel gikk 201 M på 7,4 sek. og han ble nektet videre kjøring. Vi får ser om noen med stor GT turbo og 2,0 L motor klarer det samme engang.

 

Stemmer dette hørest det usannsynlig fort ut..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...