Jump to content

Div. spørsmål 1,6i 16V Zetec


Guest Frescort

Recommended Posts

Guest Frescort

Hei :)

Jeg har nettopp kjøpt en 1997 Escort 1,6i 16V Zetec.

og siden jeg er ukjent med denne motortypen/bilen har jeg noen spørsmål.

 

1. Går ut i fra at denne motoren har register-reim og ikke kjede?

Hva er intervallene for bytte av reima?

 

2. Det fulgte ikke med noen "håndbok" når jeg kjøpte bilen.

Hva slags bremsevæske skal brukes? Står jo ikke på lokket. <_<

 

3. Er det selvjusterbar clutch på denne, sånn som på Sierra, Granada o.s.v.?

Eller er den justerbar på annet vis?

 

Ronny

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Jeg har nettopp kjøpt en 1997 Escort 1,6i 16V Zetec.

og siden jeg er ukjent med denne motortypen/bilen har jeg noen spørsmål.

 

1. Går ut i fra at denne motoren har register-reim og ikke kjede?

Hva er intervallene for bytte av reima?

 

2. Det fulgte ikke med noen "håndbok" når jeg kjøpte bilen.

Hva slags bremsevæske skal brukes? Står jo ikke på lokket. <_<

 

3. Er det selvjusterbar clutch på denne, sånn som på Sierra, Granada o.s.v.?

Eller er den justerbar på annet vis?

 

Ronny

 

Hei

 

Jeg hadde selv en slik men det var en 98 modell så jeg kan hjelpe deg på 2 av punktene.

 

1. Det er registerreim og den skal skiftes hvert 6 år eller på 120 000 km, dette avhenger av hva som kommer først.

 

2. Jeg anbefaller at du enten spør hos Ford eller kjøper en verkstedhåndbok fra Haynes

 

3. Det er selvjusterende clutch men jeg ble fortalt på Ford at det også var en justering oppe ved pedalen. Denne justeringen kunne du manipulere ved å trekke pedalen til deg ved hjelp av f.eks. skotuppen

 

En annen ting er at hvis du skal skifte clutch så kjøp for all del orginale deler hvis ikke så er det 99% sjanse for at du vil få vibrering i det cluchen tar. På min var den skiftet men de brukt uorginale biter og resultat var at jobben måtte gjøres en gang til :-( dobbelt jobb = dobbelt så dyrt

 

Ellers så kan jeg anbefale deg at du reiser på Ford og bestiller deg tårnstag som er til Escort cabriolet. Dette koster vel ca 800,- og er en meget god innvestering da bilen vil bli mye mer retningsstabil og kontant på styringa (nesten som Focus). Staget er lakkert i svart og festes i de 3 skruene på toppen av støtdempertårnene, følgelig montert på under 10 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så kan jeg anbefale deg at du reiser på Ford og bestiller deg tårnstag som er til Escort cabriolet. Dette koster vel ca 800,- og er en meget god innvestering da bilen vil bli mye mer retningsstabil og kontant på styringa (nesten som Focus). Staget er lakkert i svart og festes i de 3 skruene på toppen av støtdempertårnene, følgelig montert på under 10 minutter.

 

Mulig dumt spørsmål, men dette er staget i motorrommet som går mellom dempertårna?

Link to comment
Share on other sites

Guest Frescort

Takker for svar!

Bilen har gått 128.000km, så da bør den bytte hvis det ikke allerede er gjort.

Det kan vel kanskje sjekkes hos Ford.

Har et eller annet Ford-verksted gjort det, så har de vel det på "data'n" sin.

Har sjekket med tidligere eier, han visste ikke.

 

Er det slik at vannpumpa gjerne byttes sammen med reg-reima, som på Focus?

Har hørt at det er en operasjon som koster bortimot 8-9 lapper (på Focus). :o

 

Når det gjelder clutchen prøvde jeg å trekke i pedalen, men der var det ikke noe å hente.

 

Det omtalte staget er vel det som kalles "stab-stag", et stabilisator-stag.

800 på Ford høres ikke galt ut. Skal vurderes......

 

Ronny

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet registerreim, strammehjul og vannpumpe på min bil.

Kostet ikke allverden.

 

Når du først skal bytte registerreim og strammehjul, så er det sikkert like greit å bytte vannpumpa også med det samme! Tar vel sikkert 30 min. ekstra i arbeidstid eller noe, og tror ikke vannpumpa koster mer enn mellom 500-1000 kroner.

 

Om vannpumpa bør byttes kommer vel an på om den lekker vann eller ikke... ?

Hvis det har vært nøye med å bli brukt frostvæske i kjølevannet, så er det nok ikke så verst, men hvis det bare har blitt brukt vann så kan det ha blitt rustet endel, og det går ut over vannpumpa skulle jeg tro.

Edited by ninjacrap
Link to comment
Share on other sites

Guest Frescort

Tviler sterkt på at den har rulla rundt med bare vann i kjølesystemet,

da hadde den nok ikke overlevd vinteren.

Det jeg har hørt er at det er en litt omfattende jobb,

og at det lønner seg å bytte vannpumpa samtidig.

Men det er som sagt på focus da, vet ikke om det er samme motor.

 

Hvor mye koster det når det "ikke koster allverden"?

Mao; ca. hvor mye betalte du? Brukte du et Ford-verksted?

Ringer uansett til ford i morra men...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare skal bytte vannpumpa så er det en omfattende jobb ja, for må av med registerreima og slikt. Men jeg tror ikke det er mye ekstra arbeid å ta vannpumpa i samme slengen som man tar registerreima. Det er liksom det med registerreima som er maset. :-P

 

Jeg tror det var 2-3 timer som ble brukt når jeg byttet registerreim, strammehjula og vannpumpa.. Jeg brukte ikke originaldeler, men handla på Meca. Der kostet registerreimkit cirka 1600 og vannpumpa 300 eller noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Frescort

Da var registerremma bytta.

Jobben ble gjort på Ford og kostet 3850 kroner.

 

Spurte samtidig om hvor mye det kostet å bytte clutchen.....ca. 6000! :o

 

Har også funnet ut at bilen har gått 200k mer enn oppgitt. :ph34r:

Mao, 330.000 km!

Noe som førte til et solid avslag i prisen, nesten en halvering faktisk. :D

Valgte å beholde den mot prisreduksjon ettersom den hel, pen og tight.

 

 

Link to comment
Share on other sites

hadde en escort med slik selvjusterende clutch for noen år siden...da selvjustering ikke ville justere seg mere trudde jeg att jeg måtte koste på ny clutch,men så prøvde jeg ett lite tjuvtriks først..tok ett plaststrips av ganske brei type og satte det på clutchwieren mellom wieren og braketten som en slags foring. virket helt topp brukte bilen ett år etter ,og solgte den....går sikkert med samma clutchen enda :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...