Guest mheimly Posted May 28, 2006 Share Posted May 28, 2006 (edited) Er det sant at nån rs 500 blokka ble brukt i nån transita..eventuelt hvilken transiter da.. Edited May 28, 2006 by mheimly Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hovden Racing Posted May 28, 2006 Share Posted May 28, 2006 Tror ikke det. Har hørt om noen 202 blokker i Transit, som visstnok skal være sterke.. Men RS500 blokka ere 205 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RHeskja Posted May 28, 2006 Share Posted May 28, 2006 Rs 500 har 195 blokk Link to comment Share on other sites More sharing options...
capri-rs Posted May 28, 2006 Share Posted May 28, 2006 Rs 500 har 195 blokk hvorfor står det 205 på min rs500 blokk da ?(ps små frostplugger og ***** tung ) "Understeer" is when you hit the fence with the front of the car."Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car."Horsepower" is how fast you hit the fence."Torque" is how far you take the fence with you. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted May 28, 2006 Share Posted May 28, 2006 Rs 500 har 195 blokkFEIL Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted May 28, 2006 Share Posted May 28, 2006 det jeg hørte fra ford var , transitt har en blokk med små frostplugger og ingen i bakkant og som har samme forsterkningene som 205 /rs500 blokk . men noen mente den var støpt av "mindre"verdig jern . Personlig ville jeg heller brukt en escort cosw -4x4 blokk med med freste olje spylere til stempel - satt in nic sil foringer - lang studs - frest Oring spor . da burde den holde max.http://www.randbmotorsport.co.uk/shop/Part...?ID=24&offset=0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mheimly Posted May 28, 2006 Share Posted May 28, 2006 (edited) Takk ska dere ha for hjelpa. da vet jeg det Edited May 28, 2006 by mheimly Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr Costin Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 Alla RS 500 blokken tillverkades på en och samma dag, ca 550 block tillverkades, 500 hamnade i bilarna och de övriga blev reservdel. De gjöts och bearbetades i Tyskland på en lördag. När RS500 bilarna byggdes så togs standard Cosworth motorerna som satt i ut, de motorerna gick tillbaka till Genk och hamnade i en annan Cosworth, nytt nummer slogs in. RS500 motorerna byggdes på Cosworth fabriken och numrerades från 1 till 500, men det fanns ingen logik i var vilken motor hamnade, dvs RS500 bil nr 1 fick inte motor nr 1 osv. Den första RS500´n var klar 23 juni 1987 den sista ca 2 månader senare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syvers Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 RS 500 blokkene har vel ikke serienr dem Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 RS 500 blokkene har vel ikke serienr dem Jeg har sent forespørsel til RS registeret i england , forde det er flere ting med det han skriver jeg ikke får til og stemme.........fra det jeg har hørt og lest tidligere ........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 Kanskje disse 3 bokstavene sier dere noe: YBD Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 (edited) Kanskje disse 3 bokstavene sier dere noe: YBDchassis numbers............GG38600......to....GG39099Mer i morgen .................. Edited May 29, 2006 by bige Link to comment Share on other sites More sharing options...
kh turbo Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 Tullball, RS 500 ble ikke "laget/ombygd" av cosworth men av Tickford. 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr Costin Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 Tullball, RS 500 ble ikke "laget/ombygd" av cosworth men av Tickford. Motorerna ble bygget av Cosworth, bilarna byggdes om och motorerna sattes i hos Tickford.I fölge det jeg har lest, inte hört på byn, så er det jeg skriver det riktiga. Men det jag lest kan ju vara fel, jeg var ju ikke med själv, men hen som skrev det var med. Graham Robson. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 (edited) Motorerna ble bygget av Cosworth, bilarna byggdes om och motorerna sattes i hos Tickford.I fölge det jeg har lest, inte hört på byn, så er det jeg skriver det riktiga. Men det jag lest kan ju vara fel, jeg var ju ikke med själv, men hen som skrev det var med. Graham Robson.nå jobbet jeg i svensk firma - SCA Mølnlycke i 20 år og fant aldri noen svenske som hadde feil , derfor ble jeg sent verden rundt for og rette på "problemer " som dumma utleningar inte fann ut av ..... Edited May 30, 2006 by bige Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jensrud Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 Får ikke større Bige? Må jo ha kikkert for å lese det der.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 nå jobbet jeg i svensk firma - SCA Mølnlycke i 20 år og fant aldri noen svenske som hadde feil , derfor ble jeg sent verden rundt for og rette på "problemer " som dumma utleningar inte fann ut av .....lol Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 er kopi av boken: Cosworth the search for power - Graham Robson -side 240 /241 noe jeg anser som grunnlegende i forståelsen av fenomenet cosworth ................ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr Costin Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Har lest "Sporting Fords: The Sierra" jeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted June 3, 2006 Share Posted June 3, 2006 there were: 396 black56 white 4 development cars inc.52 moonstone blue Chassis numbers start with.. `GG` and go from 38600 - 39099.. ( should be stamped up for an original car ) Engine numbers start with YBD0015 - YBD0535 and are stamped at the `front` of the engine block behind the cambelt cover To know what engine goes in what car you need to check it against the `TICKFORD BUILD LIST`.. i have this, and you can contact me anytime if you need any information The build number of the car is determined by its chassis number and can tell you this also if you don`t know and want confirmation All the 500`s are right hand drive too Hope this helps.. all the best ... Wayne ( Karting ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted June 3, 2006 Share Posted June 3, 2006 Engine numbers start with YBD 0015 - YBD0535 and are stamped at the `front` of the engine block behind the cambelt cover Og vi ser da at det er dette som er essensen. Ikke 200 eller 205 osv. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RHeskja Posted June 4, 2006 Share Posted June 4, 2006 "BlocketDet finns 3st olika block till coswortharna. 195 blocket hittar man i rs500, 200blocket i 4x4orna och 205 blocket i coswortharna. 205 blocket är egentligen ett vanligt pintoblock men som användes i cosworthmaskiner, detta block klarar ca 400hk ock 8200rpm innan det börjar spricka få veven att flexa eller göra kolvarna till "ballonger" men dessafenomen går lösa med foder och en ide som martin i rimbo har är att borra igenom blocket på avgassidan så att man drar åt ramöverfallen mot toppen på detta sätt så kommer nog veve at sitta fast battre än i ett 200 block! 200 blocket är iprincip ett förstärkt 205 block, detta block är forstarkt över ramöverfallen och harlite omgjorda vattenkanaler men då väger de mer en än ett 205block. 200 blocket klarar betydligt merän ett 205block och vad jag vet så är det ingen som kört sönder ett 200 block pga för mycket effekt!. 200 blocket tål att varvas til 9.500rpm, det är vevaxelen och oljepumpen som inte tål mer än 8200 rpm för sen så skär lagren oftast på 4:e vevstaken" er dette rett eller feil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted June 4, 2006 Share Posted June 4, 2006 "BlocketDet finns 3st olika block till coswortharna. 195 blocket hittar man i rs500, 200blocket i 4x4orna och 205 blocket i coswortharna. 205 blocket är egentligen ett vanligt pintoblock men som användes i cosworthmaskiner, detta block klarar ca 400hk ock 8200rpm innan det börjar spricka få veven att flexa eller göra kolvarna till "ballonger" men dessafenomen går lösa med foder och en ide som martin i rimbo har är att borra igenom blocket på avgassidan så att man drar åt ramöverfallen mot toppen på detta sätt så kommer nog veve at sitta fast battre än i ett 200 block! 200 blocket är iprincip ett förstärkt 205 block, detta block är forstarkt över ramöverfallen och harlite omgjorda vattenkanaler men då väger de mer en än ett 205block. 200 blocket klarar betydligt merän ett 205block och vad jag vet så är det ingen som kört sönder ett 200 block pga för mycket effekt!. 200 blocket tål att varvas til 9.500rpm, det är vevaxelen och oljepumpen som inte tål mer än 8200 rpm för sen så skär lagren oftast på 4:e vevstaken" er dette rett eller feil? blokka som er i RS500 er merket med 205 og ikke 195 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierracossie Posted June 4, 2006 Share Posted June 4, 2006 Har selv sett en 500 blokk og der står det 205 på. Ikke 195. Jenspeed kan bekrefte dette. Mange andre også sikkert! 86 sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 På min RS500 motor står det et YBDosv.nr foran og 205 støpt i godset i siden! '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now