Guest Roy Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Heisann! På jobb her om dagen var det innom en som skulle ha ei reim til en Orion...Da han ikke snakket noe særlig Norsk, prøvde han å vise med tegnspråk og greier...Kom til slutt frem til at jeg skulle se på den selv...Noe jeg aldri har sett før: En reim på hver drivaksel, som gikk opp til en slags pumpe, tror jeg- med slanger til noe bremseting sa en kollega....Noen som kjenner til dette? Kjekt å vite hva det er for noe... Kan det være en slags primitiv ABS? (Slik at hvis ett hjul låser seg, mister det bremseforsterkning. hvis det snurrer veldig fort kan det gi stor bremseforsterkning osv....) Har gått og grublet masse på dette... Fikk bare sett i 10-15 sekunder...Noen som har peil?
Tombra Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Det er nok en form for ABS ja. Bare møkka spør du meg. Trodde ikke dette kom på Orion, men mullig det var en godt utstyrt modell. Dette ABS systemet ble levert som standard på RS Turbo s2. Konklusjonen fra alle jeg har diskutert dette med (innkludert RS Turbo-freaks i engand) er at dersom det ikke virker, eller man får problemer med det, er det billigste og beste å fjerne ABS'en. Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD
Guest Roy Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Ok! Takk for info! Bilen var visst kjøpt slik ny i Norge...Fant reim med rett diameter, men eieren mente at den ville ikke passe, fordi den hadde "altfor store tagger" på innsiden av reimen... (Var ei vanlig kilereim.. hehe ) Vi var tre stk som prøvde å forklare to stk om at denne ville passe..Han ene hadde visst vært bilmekaniker i 17 år og greier... Han ville ikke gi seg og reiste til Ford for å få den orginal.. hehe... Igjen: Takk for hjelpen!
Tombra Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Ei vanlig kilereim ville nok ikke passet der nei!Reima er helt flat med knaster på ca 1-2 mm. Jaja, han fikk vel ordna det tilslutt da:) Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD
Guest Roy Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 Ei vanlig kilereim ville nok ikke passet der nei!Reima er helt flat med knaster på ca 1-2 mm. Jaja, han fikk vel ordna det tilslutt da:) Åh?Den reima han kom til meg med var en helt vanlig kilereim... Kjøpt på biltema.. (Den hadde knaster på 3-4mm, tror jeg..)Jaja... ikke mitt problem lenger...
Guest Kristian Posted May 5, 2004 Posted May 5, 2004 ABL ja, fine saker det...til å rive bort.. Selv har jeg natppa bort detta sølet på RST motorn som jeg har i min orion... Snakka med en del folk om hvordan det var, å konklusjon ble at det skulle bort...Etter hva jeg fikk vite fra ford norge er at dette ble fjerna på samtlige 90mod rst...og noen 89 modeller...
RsMuffe Posted May 7, 2004 Posted May 7, 2004 ABL ja, fine saker det...til å rive bort.. Selv har jeg natppa bort detta sølet på RST motorn som jeg har i min orion... noen som har tegning/forklaring på hvordan man fjerner ABL?
Tombra Posted May 7, 2004 Posted May 7, 2004 Jeg har lagt ut info om dette på hjemmesida mi. Desverre er serveren like stabil som russen nå i mai, så det er litt problematisk å hennvise dit nå. Bruker cut & paste istedet jeg --------------------------------------------------Fjerning av ABS på RS Turbo: ABS'en som kom som standardutstyr på RS Turbo s2 er ikke mye å skryte av. Den var et av Fords første forsøk på et ABS system, og bærer preg av det, sammenlignet med dagens systemer. På mange biler fungrer ikke ABS'en av forskjellige grunner, og på de biler det fremdeles fungerer, fungerer det ikke tilfredsstillende. Noen ganger blokkeres hjulene med en gang, andre ganger blokkerer de senere. Fellesnevneren for alle bilene med dette systemet er at pedalen er svampete, du må trykke pedalen langt inne for å få noe særlig effekt. Å lufte ABS-delen av bremsesystemet for luft er også vanskelig.Selv om noen fremdeles liker dette ABS-systemet, er det mest fornuftige å fjerne det når det slutter å fungere. ABS'en er ikke elektrisk. Det eneste elektriske på ABS-systemet er faktisk varsellampen på dashen som varsler om at ABS-beltene er slakke/avslitt. En sensor ligger mot beltene og tenner lampen på dashen dersom feil skulle oppstå. Systemet drives altså av reimer fra drivakslene, som driver ABS-modulatorene/enhetene. Disse består av mange ventiler og disse mater i sin tur bremserørene. Delingen av bremserør er heller ikke ideel, 2 og 2 hjul deler samme rør! Så dersom du har bestemt deg for å fjerne ABS'en på din bil, her er fremgangsmåten: Du trenger:1x Bremsesylinder fra en MK4 XR3i (eventuelt kan du blokkere de to returledningene i org sylinderen, men dette er IKKE ANNBEFALT!)Beholder til bremseveskeNy bremseveskeBremserør og nippler samt flenseverktøy til bremserør.Div fastnøkkler Slik gjør du:Det er mye enklere å gjøre dette med girkassa ute, men det er mulig selv om girkassa er montert.Tøm bremseveskebeholderen så godt som mulig med en sugeflaske eller lignende. Løsne bremseslangene ved hjulene for å få ut mest mulig bremseveske. Unngå søl på lakken. Fjern sensorene i beltedekslene ved å vippe disse oppover og ut. Løsne fra kontakten. Når bremseveskebeholderen er tom løsner du alle rørene fra sylinderen, og fjerner selve sylinderen fra bremsekraftforsterkeren ved å løsne de to muttrene. Skru av alle rør inn og ut fra ABS enhetene, og løsne selve enhetene. Disse er tunge, og derfor greie å bli kvitt! Deretter er det bare å demontere alt av bremserør innkludert T-stykkene på innerskjermene. Du skal nå stå igjen med 4 rør, ett fra hvert hjul. Monter bremsesylinderen fra en XR3i, og koble rørene til denne. Uttakene nermest bremseservoen er til bahkjulene. Fjern beltene og dekslene til disse (dersom du ikke har mulighet til å ta ut drivakslene kapper du bare i dekslene i underkant, de skal kastes uansett.) Skjekk alle rør, fyll på NY bremseveske, luft bremsene skikkelig (husk at bakhjulene må hvile på bakken), og ta en rolig testtur! Siger pedalen må du skjekke etter lekkasjer og lufte på nytt. Pass på å etterfylle bremseveske mens du holder på.-------------------------------------------------- Tror jeg har fått med det meste der. Er igrunnen ganske rett frem alt sammen. Riv ut alt det gamle, legg opp nye rør. Ferdig:) Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD
Tombra Posted May 7, 2004 Posted May 7, 2004 eller bare klipp av beltene. det er også en mulighet ja:)Men da vil du fremdeles ha et tonn med unødvendig utstyr på bilen, pedalen blir ikke like "god", du har 2-3 meter lengre bremserør osv. Er selvfølgelig en vurderingssak hvor mye jobb man legger i dette. Selv gjorde jeg det når motor og gir var ute av bilen, så det var meget enkelt å komme til. Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now