Jump to content

Castrol


Guest Roffe

Recommended Posts

Guest Roffe

Hei alle sammen...

 

Vet at det ligger mange poster rundt her akkuratt på oljer. Men tenkte jeg kunne fortelle litt om min erfaring med den olja.

 

Etter å ha gått igjennom gamle og nyere kvitteringer, når og hvor oljeskift har blitt utført på cosworthen min, så fant jeg det ganske naturlig og fortsette med MOBIL 1 5w/50...

 

Men den oljen er ikke så lett og få tak i lenger, så jeg valgte, på tross av hva serviceheftet tilsa, og fylle på Castrol TWS 10w/60.

 

Etter de første 100 milene, så har jeg fått en ventiltikking, som er noe avtagene, ettersom oljen blir varmere, men den forsvinner ikke helt. (til orientering så hadde jeg minimalt med tikking på mobil sin olje). Er dette et problem som vil forsvinne, etterhvert som motoren tilpasser seg oljen, eller er den kommet for og bli? Burde jeg gå tilbake på Mobil 1 oljen, eller hva syns dere, jeg liker ikke den ventiltikkingen no særlig....

 

Og hvor går det an å få kjøpt Mobil 1 5w/50 til en foruftig pris?

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen...

 

Vet at det ligger mange poster rundt her akkuratt på oljer. Men tenkte jeg kunne fortelle litt om min erfaring med den olja.

 

Etter å ha gått igjennom gamle og nyere kvitteringer, når og hvor oljeskift har blitt utført på cosworthen min, så fant jeg det ganske naturlig og fortsette med MOBIL 1 5w/50...

 

Men den oljen er ikke så lett og få tak i lenger, så jeg valgte, på tross av hva serviceheftet tilsa, og fylle på Castrol TWS 10w/60.

 

Etter de første 100 milene, så har jeg fått en ventiltikking, som er noe avtagene, ettersom oljen blir varmere, men den forsvinner ikke helt. (til orientering så hadde jeg minimalt med tikking på mobil sin olje). Er dette et problem som vil forsvinne, etterhvert som motoren tilpasser seg oljen, eller er den kommet for og bli? Burde jeg gå tilbake på Mobil 1 oljen, eller hva syns dere, jeg liker ikke den ventiltikkingen no særlig....

 

Og hvor går det an å få kjøpt Mobil 1 5w/50 til en foruftig pris?

 

Grunnen til tikkingen kan være at TWS 10w-60 er en veldig tykk olje og ikke tar seg like fint til høyereliggende deler i motoren.

 

Har du sjekket SmartClub for Mobil1? http://www.stjerneservice.no/catalog/index.php?cPath=1_17 Her har de mobil1, men de har bare i en-litere, de hadde fireliterskanner før.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Kan jo skrive litt om mine erfaringer med samme olje,hadde en audi en gang i tiden som jeg fikk en del ventiltikking i etter en stund.Bilen hadde mange km på tellern så jeg regna med at løfterne måtte byttes helt til noen sa at jeg burde prøve en annen olje.Siden jeg hadde tilgang på mobil 1 5/50 prøvde jeg det.Tikkinga avtok for så å bli borte etter noen mil så etter det bruker jeg bare mobil 1.Sekkert andre oljer som å klare det samme men holder meg te en type så lenge den viser at den holder mål.

Link to comment
Share on other sites

Guest Roffe

I dag har jeg vært å handlet ny olje og motor rens. Tenkte jeg skulle prøve Castrol EDGE Sport 0W-40. Det skulle visst være en knallgo' olje sa han på mekonomen. Da heller jeg oppi motor rensen, og bytter oljen til helga. Skal bli spennende og se resultatet :D

Eller burde jeg gå for Castrol GTX Magnatec? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Under Pressure

A question we always get asked is “Which oil?”

At PJ Motorsport, we recommend Mobil 1 Motorsport 15/50 or Castrol RS 10/60. Both companies offer thinner versions of both products, but they are SAE 0-40 and offer poor protection at high temperature, because they are thinner. Consequently, this creates poor oil pressure and less engine protection.

Only Ford and Cosworth would design such a fine engine with such large clearances based on the Cortina Pinto engine!

Minimum oil pressures are 1.8 bar at idle (850-900 rpm) and 2.4 bar at 2000 rpm. Both these pressures are at an oil temperature of 80°C and with a 50 multi grade oil.

Remember – if you are rebuilding your engine, we can supply you with an uprated oil pump with a stronger pressure relief spring, fitted by ourselves, to give you extra pressure.

E-mail or telephone the parts department on 01902 862882 for details on this product..

 

Oil Additives

At PJ Motorsport, we do not recommend the use of oil additives, as using the correct oil initially is safer. We strongly do not recommend the use of Slick 50-type products themselves to engine parts, as the oil galleries in the turbo are small, and this type of product could create a restriction and ultimately premature turbo bearing failure.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Roffe
blei tikkinga borte?? etter motor rensen..

Den ble helt borte, tror vel muligens at det ikke var motror rensen som forårsaket det, men bytte til en annen viskositet :)

Link to comment
Share on other sites

Guest xr4is

Litt feil å "Poste" her men men..

 

Jeg har en sierra is og bruker Valvoline 5/40 på den og det fungerer helt fint ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
I dag har jeg vært å handlet ny olje og motor rens. Tenkte jeg skulle prøve Castrol EDGE Sport 0W-40. Det skulle visst være en knallgo' olje sa han på mekonomen. Da heller jeg oppi motor rensen, og bytter oljen til helga. Skal bli spennende og se resultatet :D

Eller burde jeg gå for Castrol GTX Magnatec? :wacko:

 

Lurte bare på hvor heldig/uheldig det er med sånn motor rens på turbo biler. Er det skadelig for turboen men en slik motor rens? Tenkte at det ble mye drit i olja å sånt...

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

Ingen som vet noe? :blush:

jeg kan gjerne dele mine erfaringer om olje .

Vinge bil 85 tkm tikket - brukte innvendig motor rens - byttet olje og olje filter 2 ganger i løpet av uka . tilslutt ente jeg med Biltema helsynt 40 . den sluttet og tikke og summet som en symaskin .

Første gangen du tapper olje må du ikke bli forskrekket , det er mye dritt som kommer ut . Nå må det sies jeg byttet olje vær 2500km + filter vær 5tkm .

Link to comment
Share on other sites

Ingen som vet noe? :blush:

 

 

eg har hvertfall brukt de på torbomotor,har ikkje hørt att de er noe problem.

du ska jo ikkje kjøra me de i olja :rolleyes:

 

men om olja di har eg en ting og si!! eg kjører mobil 1 rally formula 5w-50 .og den virker kanon på min cossi hvertfall.

eg og hadde problem med tikking før.men då vett eg ikkje ka olja som var på.

 

desuten har mobil 1 en veldig høy kvalitets klasse "sm" de er de ikkje så mangen som har oppnådd ennå,så vitt som eg vet!!! :rolleyes:

 

jeg kan gjerne dele mine erfaringer om olje .

Vinge bil 85 tkm tikket - brukte innvendig motor rens - byttet olje og olje filter 2 ganger i løpet av uka . tilslutt ente jeg med Biltema helsynt 40 . den sluttet og tikke og summet som en symaskin .

Første gangen du tapper olje må du ikke bli forskrekket , det er mye dritt som kommer ut . Nå må det sies jeg byttet olje vær 2500km + filter vær 5tkm .

 

 

å hvilken API.steplet har denne olja då?

ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt

Ford Focus RS 2010 Mod .

"enten du tror du kan,eller du tror du

ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD !

Link to comment
Share on other sites

jeg kan gjerne dele mine erfaringer om olje .

Vinge bil 85 tkm tikket - brukte innvendig motor rens - byttet olje og olje filter 2 ganger i løpet av uka . tilslutt ente jeg med Biltema helsynt 40 . den sluttet og tikke og summet som en symaskin .

Første gangen du tapper olje må du ikke bli forskrekket , det er mye dritt som kommer ut . Nå må det sies jeg byttet olje vær 2500km + filter vær 5tkm .

 

Takker for svar bige. :rolleyes: Da prøver jeg meg på "oppskriften" din. :blush:

 

eg har hvertfall brukt de på torbomotor,har ikkje hørt att de er noe problem.

du ska jo ikkje kjøra me de i olja :rolleyes:

 

Hvordan gjorde du det? Skal man ruse motoren en stund eller noe sånt?

 

men om olja di har eg en ting og si!! eg kjører mobil 1 rally formula 5w-50 .og den virker kanon på min cossi hvertfall.

eg og hadde problem med tikking før.men då vett eg ikkje ka olja som var på.

 

desuten har mobil 1 en veldig høy kvalitets klasse "sm" de er de ikkje så mangen som har oppnådd ennå,så vitt som eg vet!!! :rolleyes:

å hvilken API.steplet har denne olja då?

 

Da prøver jeg Mobil1 å ser hvordan den fungerer. :rolleyes:

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

EscCos: Du vil nok ikke bli skuffet. har prøvd forskjellige oljer på cosworthene, men har falt tilbake på mobil1. Ingen av dem jeg har prøvd har klart å matche den. Har prøvd forskjellige, men på ett eller annet sted begynner motoren å tikke. Det har den aldri gjort med mobil1, bortsett fra hvis den har stått en stund da tikker den litt akkurat når jeg starter.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

EscCos: Du vil nok ikke bli skuffet. har prøvd forskjellige oljer på cosworthene, men har falt tilbake på mobil1. Ingen av dem jeg har prøvd har klart å matche den. Har prøvd forskjellige, men på ett eller annet sted begynner motoren å tikke. Det har den aldri gjort med mobil1, bortsett fra hvis den har stått en stund da tikker den litt akkurat når jeg starter.

 

Det høres lovendes ut. :blush: Har brukt både Valvoline VR1 Racing 10-60 og Castrol TWS 10-60 før, men har blitt tikking der også etterhvert. Motor og topp er overhalt for ikke lenge siden, så det skulle være greit.

 

Hvor bruker man å få kjøpt mobil1 olje forresten?

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

vet ikke hvor du bor, men her i bergen får en kjøpt mange steder. selv kjøper jeg alt av oljer hos Autodeler da de skaffer den oljen jeg trenger hvis de ikke har dem inne.. åsså er ikke prisene avskrekkene heller.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

jeg har erfaring med att x- 50 og x-60 olje blir noe tykt på cosw . Jeg har brukt 0-30 vinter og 10-40sommer olje . Og til de som sier trykket faller om sommeren ved "inspirert " kjøring -er det jo bare og sette på en olje kjøler i venstre hjulhus + det er mulig og få olje kjøler med egen vifte ( scorpio diesel hadde det standard om noen er på huggern )

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...