Jump to content

Trimming av 1,6i motor


Morti89

Recommended Posts

Viss det er en 1.6 Cvh med MFI-innsprøytning det er snakk om, skal det mye til for å oppnå 200hk uten turbo vertfall..

Det enkleste er å få tak i en RS Turbo motor og montere. Og så trimme videre på den..

Så fremt den er i god stand, og ikke trenger å overhales, skal det ikke være noe problem å oppnå rundt 200hk.

Er jo endel som skal til, men med chip, acturator (wastegate), kamsett, effektanlegg, filter, større intercooler, helst en oppgradert turbo, oppgradert toppakning for å tåle høyere trykk, nye pakninger ellers, etc. og som sagt en maskin i god stand vil du nok få 200hk..

Men du må kjøre en ganske masse trykk ;)

Må nok opp i 1.1-1.2bar..

 

Men billig blir det uansett ikke :)

Koster å være kar ;)

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

jo takk for d:D men jeg har ikke så mye peiling på dette, men hvor mye får jeg med bare kvasskam?? å effektanlegg?:P hehe.Som du ser på profilen min så har jeg jo RS Turbo motor i nå...men den skal far ha e den andre Escorten hans :( kan legge med et bilde av RS Turbo motoren:D

87' Ford Escort RS Turbo S2 http://www.fordclubn...scort-rs-turbo/

 

87' Volvo 740 16v Turbo

Link to comment
Share on other sites

Er flere ting som setter sine begrensinger på effekten..

Den orginale IC'en takler ikke mer enn rundt 0,9-1,0 bar, den orginale acturatoren har problemer med å holde stabilt trykk over ca. 0.7-0,8bar (kommer an på stand), i en u-chip'et hjerne er det trykksperre på 0,75bar, den orginale eksosen bremser en god del hester.. etc. og flere slike ting som vil påvirke hvor mye hester du kan hente ut..

 

Er veldig vanskelig å si hvor mye du får med enkelt deler.. Kommer helt an på helheten, dvs. stand på motor, tap i drivverk, ting som kan bremse effekt (nevnt over) etc..

 

Er like greit å ha et mål og jobbe mot, ta det med tiden alt etter når en har penger til det ;)

 

Si du skal ha 200hk, da er det like greit å kjøpe alt; chip, acturator (wastegate), kamsett, effektanlegg, filter, større intercooler + forsterkede deler for at motoren skal tåle denne effekten.. Må nok ha alt for at ingenting kan gjøre at det begrenser effektuttaket..

 

Er bare å kjøpe inn litt og litt, og montere etterhvert.. La lommeboka bestemme ;)

Men få tak i en god maskin først og fremst, det er absolutt det viktigste å ha et bra utgangspunkt!

Det vil du spare mye penger på..

 

Et annet tema ved slike effektuttak er jo clutch, drivverk, understell, dekk etc..

Bør bytte til en forsterket clutch for å unngå sluring, viktig å ha en god girkasse, bremsene bør forsterkes ( i det minste bedre klosser og skiver), få oppgradert understell, dempere og fjører etc.(kan jo ikke ha en bil som går skikkelig godt, men ikke henger på veien)..

 

Blir fort noen kroner alt i alt, men er like greit å ha noe å jobbe mot, altså kjøpe litt etter litt, enkleste trimmen først og så videre.. Som f.eks. er det greit å begynne med eksos, filter etc. (billige ting) ta alt som skal gjøres innvendig i motoren i en engang ;)

 

Bruk søkefunksjonen og søk her på forumet om trim og slikt til escort rs turbo, så finner du mye om hva folk har prøvd og anbefalt, hvor du kan få tak i det, ca hvor mye det gir etc..

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

må bare pirke litt.. :P

 

for det første skulle han trimme en 1,6i, han har ikke sagt han skal ha turbo enda.. ;) :P ligger MASSE tråder om N/A trimming av cvh motor her på forumet, søk litt så finner du MYE! effektuttaket med trimkam kommer helt an på hva og hvor mye du har gjort med resten av motoren.. mye rart som spiller inn der.. ;)

 

for det andre er originaleksosen grei opp til 200 hk, men lyddemperen må byttes med en med bedre flow for at den ikke skal være det svake leddet.. trenger egentlig ikke legge penger i effektanlegg for å hente ut 200 hester..

Link to comment
Share on other sites

må bare pirke litt.. :P

 

for det første skulle han trimme en 1,6i, han har ikke sagt han skal ha turbo enda.. ;) :P ligger MASSE tråder om N/A trimming av cvh motor her på forumet, søk litt så finner du MYE! effektuttaket med trimkam kommer helt an på hva og hvor mye du har gjort med resten av motoren.. mye rart som spiller inn der.. ;)

 

for det andre er originaleksosen grei opp til 200 hk, men lyddemperen må byttes med en med bedre flow for at den ikke skal være det svake leddet.. trenger egentlig ikke legge penger i effektanlegg for å hente ut 200 hester..

 

Hehe, sant det.. Men han ville jo ha 200hk, for en billig penge ;)

Er ikke akkurat billig å få det til med N/A trim...

 

Ja, 2,5" eksosen holder plenty til 200hk den, men er jo det vanligeste er jo å kjøpe et helt effektanlegg..

Så er en sikker på at det er bra hele veien, med tanke på rust og sånt..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...