Jump to content

Turbo og k&n filter til 2.0 OHC gasser


Guest Sierra råner

Recommended Posts

Guest Sierra råner

Bare lurer på hvor stor turbo og trykk jeg kan ha til sierran uten å måtte forsterke alt neddi motoren :)

 

Og hva må jeg og burde jeg få tak i i tillegg ?

 

Hvordan er det å montere?

 

Og KonFilter, hvordan er det å montere ? Må hive bort den store runde luftfilterboksen da og legge slange opp fra der og til filteret ? eller hvordan blir det ? :P

 

Har rett og slett ikke peiling, så en forklaring til dette hadde vært fint :)

Link to comment
Share on other sites

skal du ha turbo, så må du ha luftfiltret på turbon, så da skjønner jeg ikke hva du snakker om, når du nevner en slange fra gasser til luftfilter ? skal du ha intercooler så må du ha rør fra gasser, til cooler, og fra cooler til turbon. trykkgasser må du også ha, og denne er dyr

-04 Dodge Ram 3500 CUMMINS trekkvogn :)

-85 Sierra 2,0 lat cosworth drift-spec

-80 Escort mk2 2 liter

-88 Corolla AE86 drift-spec

-65 Chevy Chevelle v8

-77 Chevy Caprice v8

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo

Jeg har montert turbo på en sierra med 2 liter forgasser.. Kan garantere deg at det er ikke noe en bare gjør.. Jeg valgte å bytte motor til en med innsprut da dette er lettere å få til å funke med turbo.

 

Innkjøpslista ca:

 

- Brukt iS motor med nye foringer og pakninger |2000,-|

- Brukt Bensintank med pumpe |500,-|

- Ombygd manifold til turbo |1000,-|

- Brukt T3 Cossie turbo |2000,-|

- Brukt Intercooler fra volvo 740 |500,-|

- Konfilter |250,-|

- Downpipe med flens |750,-| (lagd selv)

- 2.5 toms pottesystem |2500,-| (lagd selv)

- Samco slanger mellom turbo og IC |3500,-|

- Brukt Zinterclutch med forsterka trykkplate |750,-|

- Slangeklemmer, bensinslanger og annet diverse |1000,-|

 

Dette blir da samlet ca 14000,- kroner.. Så det koster å være kar, heldigvis har jeg blitt sponset men en god del av dette og har sluppet unna med å betale kanskje en 8-9000,-

 

Her har jeg da ikke tatt med oppgradering av bremser og understell som jeg også har gjort for å greie å stoppe bilen igjen..

 

Med oppsettet over her kan jeg ta ut rundt 220hk med to tilleggsdyser, uten disse ca 160hk med original sprut..

 

Når det gjelder montering av turbo på gasserbil så må du ha en trykkgasser, disse koster fort en 4000,- og ellers det jeg har ramset opp over her, minus motor og bensintank/pumpe..

 

Når det gjelder filter på gasserbil vil jeg anbefale deg å kjøpe et sånt filter:

 

Bilde000.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Sierra råner

Uff, ble fort dyrt det der ja :(

 

Men K&N filter skal på, link til salgsside ?

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
Uff, ble fort dyrt det der ja :(

 

Men K&N filter skal på, link til salgsside ?

Filteret på bildet heter ikke K&N, men Green og fås kjøpt på kollevold og lignende tror jeg.. Runde Kon Filter får du kjøpt på feks Bilextra, torshov bilrekvisita eller andre..

Link to comment
Share on other sites

Guest AnDtHo
min første ist motor kosta med 800kr :P hehe da fikk jeg turbo osv så si gratis.. ;)

Jojo.. Jeg bare la ut ei liste som var sånn ca hva det ville koste for en som ikke har kontakter eller masse deler liggende.. hehe.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Hmm, langt unna der den står org det..

Spiller INGEN rolle hvor den står.. Det er samma mengden luft som passerer igjennom røret, uansett HVOR den måler!...

Bare å klippe-lodde-krympestrømpe ledningene på fornuftig vis det! ;)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Vist det er mk1 det er snakk om skal det ikke være nødvendig å kutte ledningene. Da holder det å sprette opp den tapestrømpen som går framfor radiator, legge om litt på ledningene inni og tape igjen. Vips så munner ledningene til lmm ut rett før turbo.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest cosworthhead

er det mulig å bruke orginal bensinpumpe på en is-t som lader 1.1

det er bytta stempler og satt på t4 turbo. den har blitt bremsa til 205hk og 325nm av forige eier,

også lurte jeg litt på om det er mulig å bruke samme ledningsnett og om det er noe som eventuelt må forserkes?

 

takker for svar vis noen har?

Link to comment
Share on other sites

Membranen i en LMM som brukes på OHC-motorene tåler ikke høyt trykk, altså komprimert luft. Leser man litt på forumet kan man se at det er flere som har ødelagt LMM ved å sette den på trykksiden.

Skal ikke si samme prinsipp, bortimot, men tenk hva som skjer når du bruker en vanlig gasser på turbo-oppsett, det går ikke så bra.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...