Jensrud Posted April 29, 2006 Posted April 29, 2006 Mormor kjøpte seg ny bil forrige uke.Hun fikk streng beskjed om at noen trengte starthjelp måtte hun for all dle ikke gi strøm fra sin bil. ( startkabler).Heller aldri ta ut batteriet, da kunne hu får rep. for bortimot 25 000,-. Hva er grunnen til det?
Guest Hooligan Posted April 29, 2006 Posted April 29, 2006 det samme fikk en kamerat beskjed om, for hvis du koblet på startkablene på feil så kunne du risikere å kortslutte hele hjernen sa dem da.
Vebba Posted April 29, 2006 Posted April 29, 2006 Det er så SINNSYKT mye elektronikk på nye biler, som styrer så og si alt i bilen. Er du uheldig, så kan noe av dette kortslutte, og da er mye gjort... Lenge leve gammelbil 2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil1982 Ford Granada 2,8 GL Volvo har TIC, Ford har TIKK...
Jensrud Posted April 29, 2006 Author Posted April 29, 2006 Så eneste grunnen er fordi du kan koble feil? Det var teit synes jeg.
D.Toft Posted April 29, 2006 Posted April 29, 2006 nei, må ikke få gnister når du kopler til/fra noe, blir for mye spenning i systemet da..
Guest Alex_86 Posted April 29, 2006 Posted April 29, 2006 kjipt det der... men har selv tappet en bmw for strøm
Granada 2.8 Ghia Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 Er ikke noe nytt det der, man risikerer å få spenningstopper når man setter på kablene, i verste fall flere 1000 Volt.Men vanligvis så går det bra, men er synd den ene gangen det går galt. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Tombra Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 Får ikke flere volt vel? Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD
RsturboS2 Posted April 30, 2006 Posted April 30, 2006 jepp.. det ville ikke fattern med sin xc90 heller.. kunne kortslutte ting i bilen.. litt kjiipt Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.I got Adhd whats your excuse ?
TJ_RS_Turbo Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 Problemet er at når en kobler på startkablene uten overspenningsvern er at når en kobler dem på vil en få spenningspulser motsatt vei når en gnisser dem på. Dette er det spoler som er rundt om kring i bilen som gjør. En diode kolbet mellom pluss minus i ikke ledereting vil eliminere dette da den vil lede når spenninga går motsatt vei. Men jeg regner med at hjerner som kan ta kvelden av dette har dioder som tar seg av dette. Ellers ville det jo ha vært umulig å ta av og på kablene på batteriet. Eller bytte batteri. Har selv aldri hørt om noen som har klart å ødlegge elektronikken i en ny bil pga dette. Noen her som har? Men derimot om man kobler pluss og minus feil ved startkalblene vil disse sikkerhetsdiodene brenne og alt av elektronikk vil gå føyken. Ihvertfall på bilen uten strøm. 86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.
Granada 2.8 Ghia Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 Har faktisk ikke hørt om hjerner som har kvelda, men dynamo har jeg hørt om(sikkert feilkobla), problemet er gnisten som slår over, denne kan gi spenningstopper som elektronikken ikke tåler... `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Vebba Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 Vært borti dynamoer som har kvelda på grunn av at plus og minus er kobla feil. Men en vet jo aldri med elektronikk, det er veldig følsomt. Bedre å være føre var. 2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil1982 Ford Granada 2,8 GL Volvo har TIC, Ford har TIKK...
TJ_RS_Turbo Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 (edited) Har faktisk ikke hørt om hjerner som har kvelda, men dynamo har jeg hørt om(sikkert feilkobla), problemet er gnisten som slår over, denne kan gi spenningstopper som elektronikken ikke tåler... Var det bilen som gav starthjelp som fikk dynaoen ødelagt? hehe. Jeg mener det er bullshit at å gi starthjelp fra nyere biler er farlig så lenge man kolber pluss og minus riktig. Det er sikkert fordi man har oppleved at mange ikke klarer å lese pluss og minus på batteriet og kobler feil og derfor ødelegger noe. Men hvis man vil være på den sikre sia kan en stoppe motoren og ta av den ene ledninga på batteriet og gi starthjelp til en stakkars rst eller granada eier. Og å få starthjelp på en nyere bil er ikke noe farligere enn å koble på et nytt batteri. Det dannes negativie spenningspulser når en kobler på et nytt batteri også og det må elektronikken være sikra for. Dessuten når en får starthjelp har en også et batteri der som vil motvirke disse pulsene. Så jeg vil tørre å påstå at det er farligere og kolbe til ett nytt batteri enn å få starthjelp. Edited May 2, 2006 by TJ_RS_Turbo 86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.
Granada 2.8 Ghia Posted May 4, 2006 Posted May 4, 2006 Det var hjelpebilen som tok dynamoen der ja. Trenger ikke starthjelp på den måten der jeg, har bra batteri, men gåen starter så må finne en pakkis til å dytte hver gang, men sarter lett da så... `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Tombra Posted May 4, 2006 Posted May 4, 2006 Kan være greit å koble minusen på bilen som skal ha strøm direkte i jord (den du setter på sist), altså ikke på batteripolen, så slipper du å stå med trynet fullt av batterisyre om det skulle være knallgass ved batteriet Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD
Jensrud Posted May 4, 2006 Author Posted May 4, 2006 Jeg har faktisk hørt om et ikke merke verksted som ødela en ny bil pga det der. Skulle bytte batteri, tok av det gamle batteriet, satt inn nytt, så var alt dødt. Det er kjipt.
Vebba Posted May 4, 2006 Posted May 4, 2006 Det var hjelpebilen som tok dynamoen der ja. Trenger ikke starthjelp på den måten der jeg, har bra batteri, men gåen starter så må finne en pakkis til å dytte hver gang, men sarter lett da så... Det problemet har jeg og! No drit de starterne på granada! 2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil1982 Ford Granada 2,8 GL Volvo har TIC, Ford har TIKK...
Granada 2.8 Ghia Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 (edited) Det problemet har jeg og! No drit de starterne på granada!Hadde du en pakkis til å dytte du og eller?Problemet mitt er egentlig at kabelen mellom innslag å starter har brent av, men har hatt innslag som har løsna, lager som har gått, men fått fixa det, men nå er den dø, får ikke liv uten å bytte stator på starteren. Passer forresten starter fra 2.4 auto? Edited May 7, 2006 by Granada 2.8 Ghia `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Guest AnDtHo Posted May 21, 2006 Posted May 21, 2006 Hadde du en pakkis til å dytte du og eller?Problemet mitt er egentlig at kabelen mellom innslag å starter har brent av, men har hatt innslag som har løsna, lager som har gått, men fått fixa det, men nå er den dø, får ikke liv uten å bytte stator på starteren. Passer forresten starter fra 2.4 auto?Definer "pakkis"
M-ic Posted May 21, 2006 Posted May 21, 2006 Fra en som driver med bilelektronikk og har gjort det i en årrekke, så håper jeg alle som ikke tror på dette med starthjelp og batteribytte har store lommebøker. Har du nemlig gjort noe av dette og ødelagt noe, som slett ikke er uvanlig!!!! og forhandler/importør kan være sikre på det, så kan du "kiss your warranty goodbye". Eksempelvis på Mercedes så koster disse styreenhetene som ryker først fra 5000kr og oppover...
Guest Mr.Escort Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Definer "pakkis" pakkis er en pakistaner. måtte bare...
Vebba Posted May 24, 2006 Posted May 24, 2006 Hadde du en pakkis til å dytte du og eller?Problemet mitt er egentlig at kabelen mellom innslag å starter har brent av, men har hatt innslag som har løsna, lager som har gått, men fått fixa det, men nå er den dø, får ikke liv uten å bytte stator på starteren. Passer forresten starter fra 2.4 auto? Har kvinnfolk som dyttehjelp jeg Har hatt innslag som har kvelda, og innslag som har løsna jeg og. Har vel 4 startere liggende og slenge nå... 2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil1982 Ford Granada 2,8 GL Volvo har TIC, Ford har TIKK...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now