Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mormor kjøpte seg ny bil forrige uke.

Hun fikk streng beskjed om at noen trengte starthjelp måtte hun for all dle ikke gi strøm fra sin bil. ( startkabler).

Heller aldri ta ut batteriet, da kunne hu får rep. for bortimot 25 000,-.

 

Hva er grunnen til det?

Guest Hooligan
Posted

det samme fikk en kamerat beskjed om, for hvis du koblet på startkablene på feil så kunne du risikere å kortslutte hele hjernen sa dem da. :blink:

Posted

Det er så SINNSYKT mye elektronikk på nye biler, som styrer så og si alt i bilen. Er du uheldig, så kan noe av dette kortslutte, og da er mye gjort... Lenge leve gammelbil :wub:

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Guest Alex_86
Posted

kjipt det der... men har selv tappet en bmw for strøm :D

Posted

Er ikke noe nytt det der, man risikerer å få spenningstopper når man setter på kablene, i verste fall flere 1000 Volt.

Men vanligvis så går det bra, men er synd den ene gangen det går galt.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Posted

jepp.. det ville ikke fattern med sin xc90 heller.. kunne kortslutte ting i bilen.. litt kjiipt :)

Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.

I got Adhd whats your excuse ?

Posted

Problemet er at når en kobler på startkablene uten overspenningsvern er at når en kobler dem på vil en få spenningspulser motsatt vei når en gnisser dem på. Dette er det spoler som er rundt om kring i bilen som gjør. En diode kolbet mellom pluss minus i ikke ledereting vil eliminere dette da den vil lede når spenninga går motsatt vei. Men jeg regner med at hjerner som kan ta kvelden av dette har dioder som tar seg av dette. Ellers ville det jo ha vært umulig å ta av og på kablene på batteriet. Eller bytte batteri.

 

Har selv aldri hørt om noen som har klart å ødlegge elektronikken i en ny bil pga dette. Noen her som har?

 

Men derimot om man kobler pluss og minus feil ved startkalblene vil disse sikkerhetsdiodene brenne og alt av elektronikk vil gå føyken. Ihvertfall på bilen uten strøm. :P

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Posted

Har faktisk ikke hørt om hjerner som har kvelda, men dynamo har jeg hørt om(sikkert feilkobla), problemet er gnisten som slår over, denne kan gi spenningstopper som elektronikken ikke tåler...

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Posted

Vært borti dynamoer som har kvelda på grunn av at plus og minus er kobla feil. Men en vet jo aldri med elektronikk, det er veldig følsomt. Bedre å være føre var.

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Posted (edited)
Har faktisk ikke hørt om hjerner som har kvelda, men dynamo har jeg hørt om(sikkert feilkobla), problemet er gnisten som slår over, denne kan gi spenningstopper som elektronikken ikke tåler...

 

Var det bilen som gav starthjelp som fikk dynaoen ødelagt? hehe.

 

Jeg mener det er bullshit at å gi starthjelp fra nyere biler er farlig så lenge man kolber pluss og minus riktig. Det er sikkert fordi man har oppleved at mange ikke klarer å lese pluss og minus på batteriet og kobler feil og derfor ødelegger noe. Men hvis man vil være på den sikre sia kan en stoppe motoren og ta av den ene ledninga på batteriet og gi starthjelp til en stakkars rst eller granada eier. :D

 

Og å få starthjelp på en nyere bil er ikke noe farligere enn å koble på et nytt batteri. Det dannes negativie spenningspulser når en kobler på et nytt batteri også og det må elektronikken være sikra for. Dessuten når en får starthjelp har en også et batteri der som vil motvirke disse pulsene. Så jeg vil tørre å påstå at det er farligere og kolbe til ett nytt batteri enn å få starthjelp.

Edited by TJ_RS_Turbo

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Posted

Det var hjelpebilen som tok dynamoen der ja.

 

Trenger ikke starthjelp på den måten der jeg, har bra batteri, men gåen starter så må finne en pakkis til å dytte hver gang, men sarter lett da så...

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Posted

Kan være greit å koble minusen på bilen som skal ha strøm direkte i jord (den du setter på sist), altså ikke på batteripolen, så slipper du å stå med trynet fullt av batterisyre om det skulle være knallgass ved batteriet :wacko:

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Posted

Jeg har faktisk hørt om et ikke merke verksted som ødela en ny bil pga det der. Skulle bytte batteri, tok av det gamle batteriet, satt inn nytt, så var alt dødt.

 

Det er kjipt.

Posted
Det var hjelpebilen som tok dynamoen der ja.

 

Trenger ikke starthjelp på den måten der jeg, har bra batteri, men gåen starter så må finne en pakkis til å dytte hver gang, men sarter lett da så...

 

Det problemet har jeg og! No drit de starterne på granada!

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Posted (edited)
Det problemet har jeg og! No drit de starterne på granada!

Hadde du en pakkis til å dytte du og eller?

Problemet mitt er egentlig at kabelen mellom innslag å starter har brent av, men har hatt innslag som har løsna, lager som har gått, men fått fixa det, men nå er den dø, får ikke liv uten å bytte stator på starteren.

 

Passer forresten starter fra 2.4 auto?

Edited by Granada 2.8 Ghia

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

  • 2 weeks later...
Guest AnDtHo
Posted
Hadde du en pakkis til å dytte du og eller?

Problemet mitt er egentlig at kabelen mellom innslag å starter har brent av, men har hatt innslag som har løsna, lager som har gått, men fått fixa det, men nå er den dø, får ikke liv uten å bytte stator på starteren.

 

Passer forresten starter fra 2.4 auto?

Definer "pakkis" <_<

Posted

Fra en som driver med bilelektronikk og har gjort det i en årrekke, så håper jeg alle som ikke tror på dette med starthjelp og batteribytte har store lommebøker. Har du nemlig gjort noe av dette og ødelagt noe, som slett ikke er uvanlig!!!! og forhandler/importør kan være sikre på det, så kan du "kiss your warranty goodbye".

 

Eksempelvis på Mercedes så koster disse styreenhetene som ryker først fra 5000kr og oppover...

 

:blink: :P

Guest Mr.Escort
Posted
Definer "pakkis" <_<

 

 

pakkis er en pakistaner. måtte bare...

Posted
Hadde du en pakkis til å dytte du og eller?

Problemet mitt er egentlig at kabelen mellom innslag å starter har brent av, men har hatt innslag som har løsna, lager som har gått, men fått fixa det, men nå er den dø, får ikke liv uten å bytte stator på starteren.

 

Passer forresten starter fra 2.4 auto?

 

Har kvinnfolk som dyttehjelp jeg :P Har hatt innslag som har kvelda, og innslag som har løsna jeg og. Har vel 4 startere liggende og slenge nå...

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...