Jump to content

drivaksler


cross-box

Recommended Posts

jeg driver og spekulerer i og bygge meg en 4x4 med litt hk i, også vet jeg av erfaring grunnet at jeg har skrudd litt escort 4x4 at de drivakslinger på cosworth ryker fort, det må kunne gå ann og lage en driv aksel altså spesial lage en drivaksel til 4x4 som ikke ryker, noen her som har erfaring med at driverket ryker? som har noen teorier? min teori er at jeg lager en aksel uten knute, altså det må kunne gå ann og lage en aksel uten knute eller er det umulig? er det noen som har noen meninger om den teorien? for jeg har en kamerat som jobber på et mekanisk verksted og han sa at jeg kunne bare lage en arbeids tegning på teorien min så kunne vi lage og prøve ut,

 

og en annen teori er mellom aksel på 2wd det har seg jo slik at det er noen krefer som må til for å dra den rundt så det er jo et lite efekt tap og ha den der, det må gå ann og lette denne? eventuelt lage den i carbon eller noe annet som er lettere for da vil jo den kunne gå lettere rundt og dermed vinne litt effekt på det?

eller er jeg helt på jorde med mine teorier?

aktiv dyslektiker

 

 

for oss som liker escort før 1980

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Drivaksler foran uten knuter blir litt tungvint hvis du har tenkt å beholde fjæring og styring.

 

Å lage mellomaksel i karbon er vel ikke noe nytt, men vil tro det koster en del.

 

Hva er det egentlig som ryker på 4x4 cossier da, knutene eller selve akslingene?

Link to comment
Share on other sites

jeg driver og spekulerer i og bygge meg en 4x4 med litt hk i, også vet jeg av erfaring grunnet at jeg har skrudd litt escort 4x4 at de drivakslinger på cosworth ryker fort, det må kunne gå ann og lage en driv aksel altså spesial lage en drivaksel til 4x4 som ikke ryker, noen her som har erfaring med at driverket ryker? som har noen teorier? min teori er at jeg lager en aksel uten knute, altså det må kunne gå ann og lage en aksel uten knute eller er det umulig? er det noen som har noen meninger om den teorien? for jeg har en kamerat som jobber på et mekanisk verksted og han sa at jeg kunne bare lage en arbeids tegning på teorien min så kunne vi lage og prøve ut,

 

Hvis bilen skal gå rett frem og ikke skal ha no fjæringsgang så er det bare å lage drivaksel uten knute.

 

og en annen teori er mellom aksel på 2wd det har seg jo slik at det er noen krefer som må til for å dra den rundt så det er jo et lite efekt tap og ha den der, det må gå ann og lette denne? eventuelt lage den i carbon eller noe annet som er lettere for da vil jo den kunne gå lettere rundt og dermed vinne litt effekt på det?

eller er jeg helt på jorde med mine teorier?

stemmer dette.. men da er det bedre å legge pengene i motor.

for en "carbon" drivaksel til 10lapper er det veldig vanskelig å forsvare effektmessig.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Guest rask-drosje
altså jeg mener å ha en annen form for knute, vist jeg vil legge 10 lapper i mellom aksel så gjør jeg det, kostnadene er ikke det jeg tenker på jeg tenker på muligheten

 

Den Drivknuten vi kjenner heter Zreppa ledd og er vel den mest kjente, Det skal finnes flere typer men jeg har alldrig sett noen. Er det ledda som er svakhet?

Uni kardang på Vestby lager aksler etter behov vettu.

Link to comment
Share on other sites

jeg driver og spekulerer i og bygge meg en 4x4 med litt hk i, også vet jeg av erfaring grunnet at jeg har skrudd litt escort 4x4 at de drivakslinger på cosworth ryker fort, det må kunne gå ann og lage en driv aksel altså spesial lage en drivaksel til 4x4 som ikke ryker, noen her som har erfaring med at driverket ryker? som har noen teorier? min teori er at jeg lager en aksel uten knute, altså det må kunne gå ann og lage en aksel uten knute eller er det umulig? er det noen som har noen meninger om den teorien? for jeg har en kamerat som jobber på et mekanisk verksted og han sa at jeg kunne bare lage en arbeids tegning på teorien min så kunne vi lage og prøve ut,

 

og en annen teori er mellom aksel på 2wd det har seg jo slik at det er noen krefer som må til for å dra den rundt så det er jo et lite efekt tap og ha den der, det må gå ann og lette denne? eventuelt lage den i carbon eller noe annet som er lettere for da vil jo den kunne gå lettere rundt og dermed vinne litt effekt på det?

eller er jeg helt på jorde med mine teorier?

Først, hva pleier å ryke, og så Carbonaksle har jo eksistert lenge, men dyrt og en mellomaksel er vel ikke så tung i forhold til styrken, er vel ledd og flenser som veier også, de er jo hule.

 

Hvis bilen skal gå rett frem og ikke skal ha no fjæringsgang så er det bare å lage drivaksel uten knute.

stemmer dette.. men da er det bedre å legge pengene i motor.

for en "carbon" drivaksel til 10lapper er det veldig vanskelig å forsvare effektmessig.

Så de fleste 4x4(tenker ordentlige 4x4biler alà patrol/pajero) går bare rett fram og er uten fjæring, de fleste har stiv framaksling og bakaksel, men dette resulteer i at man ikke kan ha uavhengig fjæring, masse vekt, ikke minst uavfjæret, ergo, lite egnet på mindre biler laget for veg og gate, hvertfall sportslige.

 

Den Drivknuten vi kjenner heter Zreppa ledd og er vel den mest kjente, Det skal finnes flere typer men jeg har alldrig sett noen. Er det ledda som er svakhet?

Uni kardang på Vestby lager aksler etter behov vettu.

Først, det heter Rzeppa, så har vi bl. annet tripode, löbro(kikk på en sierra, scorpio eller granada), Birfield som er såkalte CV-ledd(Constant velocity=jevnhastighetsledd)

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg snakka med en mekaniker på GKN Driveline Service Scandinavia og han sa at vist jeg klarte og forsterke knutene så var mye av probleme løst for som han sa, du skal ha en bil med ganske mye krefter for å rive av en axel på midten, så tilbake til tegne bordet og prøve og finne ut av noe her

aktiv dyslektiker

 

 

for oss som liker escort før 1980

Link to comment
Share on other sites

Guest mussa

Hehe.. Titan holder jo hoftene til mange gamle koner rundt om på plass så hvorfor ikke "hoftene" på bilen også... :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Kevin
jeg driver og spekulerer i og bygge meg en 4x4 med litt hk i, også vet jeg av erfaring grunnet at jeg har skrudd litt escort 4x4 at de drivakslinger på cosworth ryker fort, det må kunne gå ann og lage en driv aksel altså spesial lage en drivaksel til 4x4 som ikke ryker, noen her som har erfaring med at driverket ryker? som har noen teorier? min teori er at jeg lager en aksel uten knute, altså det må kunne gå ann og lage en aksel uten knute eller er det umulig? er det noen som har noen meninger om den teorien? for jeg har en kamerat som jobber på et mekanisk verksted og han sa at jeg kunne bare lage en arbeids tegning på teorien min så kunne vi lage og prøve ut,

 

og en annen teori er mellom aksel på 2wd det har seg jo slik at det er noen krefer som må til for å dra den rundt så det er jo et lite efekt tap og ha den der, det må gå ann og lette denne? eventuelt lage den i carbon eller noe annet som er lettere for da vil jo den kunne gå lettere rundt og dermed vinne litt effekt på det?

eller er jeg helt på jorde med mine teorier?

 

Hva mener du med "litt hk i da"?

Ordin Orre hadde vel Granada 2,8i drivaksler bak,med vingebil diff og Graham Good aksler fremme og standard diff. Med MT 75 Quafe Dog box gearkasse.

Er dette så galt da?

Edited by Kevin
Link to comment
Share on other sites

husker ikke hvor jeg har hørt det, men er noen som lager drivaksler og slikt av kevlar.

kevlar veier riktignok det samme som stål, men er over 5 ganger sterkere.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

husker ikke hvor jeg har hørt det, men er noen som lager drivaksler og slikt av kevlar.

kevlar veier riktignok det samme som stål, men er over 5 ganger sterkere.

kevlar er nok mange ganger lettere enn stål.har kevlar/carbon kåpe og sits på mc'n min og det er LETT

Link to comment
Share on other sites

sett bakhjuls oppheng bak komplett med 7,5 diff, da diffen til 4*4 er 7"

så setter du inn en fix it drevsats i kassen din og oppgrader front difffen, skikkelige motorfester så skal dette tåle 400+++hk, er et tips jeg har fått.....drivakslinger tåler ganske mye dem skjønner du, men som sagt bak så må du bruke 2wd akslinger oppheng og selvsagt en strøken diff

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...