cross-box Posted April 25, 2006 Share Posted April 25, 2006 jeg driver og spekulerer i og bygge meg en 4x4 med litt hk i, også vet jeg av erfaring grunnet at jeg har skrudd litt escort 4x4 at de drivakslinger på cosworth ryker fort, det må kunne gå ann og lage en driv aksel altså spesial lage en drivaksel til 4x4 som ikke ryker, noen her som har erfaring med at driverket ryker? som har noen teorier? min teori er at jeg lager en aksel uten knute, altså det må kunne gå ann og lage en aksel uten knute eller er det umulig? er det noen som har noen meninger om den teorien? for jeg har en kamerat som jobber på et mekanisk verksted og han sa at jeg kunne bare lage en arbeids tegning på teorien min så kunne vi lage og prøve ut, og en annen teori er mellom aksel på 2wd det har seg jo slik at det er noen krefer som må til for å dra den rundt så det er jo et lite efekt tap og ha den der, det må gå ann og lette denne? eventuelt lage den i carbon eller noe annet som er lettere for da vil jo den kunne gå lettere rundt og dermed vinne litt effekt på det?eller er jeg helt på jorde med mine teorier? aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted April 25, 2006 Share Posted April 25, 2006 Drivaksler foran uten knuter blir litt tungvint hvis du har tenkt å beholde fjæring og styring. Å lage mellomaksel i karbon er vel ikke noe nytt, men vil tro det koster en del. Hva er det egentlig som ryker på 4x4 cossier da, knutene eller selve akslingene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted April 25, 2006 Share Posted April 25, 2006 jeg driver og spekulerer i og bygge meg en 4x4 med litt hk i, også vet jeg av erfaring grunnet at jeg har skrudd litt escort 4x4 at de drivakslinger på cosworth ryker fort, det må kunne gå ann og lage en driv aksel altså spesial lage en drivaksel til 4x4 som ikke ryker, noen her som har erfaring med at driverket ryker? som har noen teorier? min teori er at jeg lager en aksel uten knute, altså det må kunne gå ann og lage en aksel uten knute eller er det umulig? er det noen som har noen meninger om den teorien? for jeg har en kamerat som jobber på et mekanisk verksted og han sa at jeg kunne bare lage en arbeids tegning på teorien min så kunne vi lage og prøve ut, Hvis bilen skal gå rett frem og ikke skal ha no fjæringsgang så er det bare å lage drivaksel uten knute. og en annen teori er mellom aksel på 2wd det har seg jo slik at det er noen krefer som må til for å dra den rundt så det er jo et lite efekt tap og ha den der, det må gå ann og lette denne? eventuelt lage den i carbon eller noe annet som er lettere for da vil jo den kunne gå lettere rundt og dermed vinne litt effekt på det?eller er jeg helt på jorde med mine teorier?stemmer dette.. men da er det bedre å legge pengene i motor.for en "carbon" drivaksel til 10lapper er det veldig vanskelig å forsvare effektmessig. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted April 25, 2006 Author Share Posted April 25, 2006 altså jeg mener å ha en annen form for knute, vist jeg vil legge 10 lapper i mellom aksel så gjør jeg det, kostnadene er ikke det jeg tenker på jeg tenker på muligheten aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rask-drosje Posted April 25, 2006 Share Posted April 25, 2006 altså jeg mener å ha en annen form for knute, vist jeg vil legge 10 lapper i mellom aksel så gjør jeg det, kostnadene er ikke det jeg tenker på jeg tenker på muligheten Den Drivknuten vi kjenner heter Zreppa ledd og er vel den mest kjente, Det skal finnes flere typer men jeg har alldrig sett noen. Er det ledda som er svakhet?Uni kardang på Vestby lager aksler etter behov vettu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted April 25, 2006 Author Share Posted April 25, 2006 har en ide om åssen jeg kan laga enn har en tegning på bordet, jobbe i helga rask drosje? aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
NEXr4i Posted April 25, 2006 Share Posted April 25, 2006 uni kardang heter vel GKN drivline nå.. avdelinger i vestby og på karihaugen i oslo. en på karihaugen som er ford fantast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granada 2.8 Ghia Posted April 25, 2006 Share Posted April 25, 2006 jeg driver og spekulerer i og bygge meg en 4x4 med litt hk i, også vet jeg av erfaring grunnet at jeg har skrudd litt escort 4x4 at de drivakslinger på cosworth ryker fort, det må kunne gå ann og lage en driv aksel altså spesial lage en drivaksel til 4x4 som ikke ryker, noen her som har erfaring med at driverket ryker? som har noen teorier? min teori er at jeg lager en aksel uten knute, altså det må kunne gå ann og lage en aksel uten knute eller er det umulig? er det noen som har noen meninger om den teorien? for jeg har en kamerat som jobber på et mekanisk verksted og han sa at jeg kunne bare lage en arbeids tegning på teorien min så kunne vi lage og prøve ut, og en annen teori er mellom aksel på 2wd det har seg jo slik at det er noen krefer som må til for å dra den rundt så det er jo et lite efekt tap og ha den der, det må gå ann og lette denne? eventuelt lage den i carbon eller noe annet som er lettere for da vil jo den kunne gå lettere rundt og dermed vinne litt effekt på det?eller er jeg helt på jorde med mine teorier?Først, hva pleier å ryke, og så Carbonaksle har jo eksistert lenge, men dyrt og en mellomaksel er vel ikke så tung i forhold til styrken, er vel ledd og flenser som veier også, de er jo hule. Hvis bilen skal gå rett frem og ikke skal ha no fjæringsgang så er det bare å lage drivaksel uten knute.stemmer dette.. men da er det bedre å legge pengene i motor.for en "carbon" drivaksel til 10lapper er det veldig vanskelig å forsvare effektmessig.Så de fleste 4x4(tenker ordentlige 4x4biler alà patrol/pajero) går bare rett fram og er uten fjæring, de fleste har stiv framaksling og bakaksel, men dette resulteer i at man ikke kan ha uavhengig fjæring, masse vekt, ikke minst uavfjæret, ergo, lite egnet på mindre biler laget for veg og gate, hvertfall sportslige. Den Drivknuten vi kjenner heter Zreppa ledd og er vel den mest kjente, Det skal finnes flere typer men jeg har alldrig sett noen. Er det ledda som er svakhet?Uni kardang på Vestby lager aksler etter behov vettu.Først, det heter Rzeppa, så har vi bl. annet tripode, löbro(kikk på en sierra, scorpio eller granada), Birfield som er såkalte CV-ledd(Constant velocity=jevnhastighetsledd) `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted April 26, 2006 Author Share Posted April 26, 2006 er vi alle enige om knuten som er problemet? aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted April 26, 2006 Share Posted April 26, 2006 Biler som har carbon mellomaksling har ikke det pga at den i stål er tung å dra rundt.Er mest for å spare vekt på bilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted April 26, 2006 Author Share Posted April 26, 2006 nå har jeg snakka med en mekaniker på GKN Driveline Service Scandinavia og han sa at vist jeg klarte og forsterke knutene så var mye av probleme løst for som han sa, du skal ha en bil med ganske mye krefter for å rive av en axel på midten, så tilbake til tegne bordet og prøve og finne ut av noe her aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fi(reh)esta Posted April 26, 2006 Share Posted April 26, 2006 Bare å få laget noe i titan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted April 26, 2006 Author Share Posted April 26, 2006 må lage en proto type først, en med sterkere knute, vet om noe jeg kan bruke så jeg får se hva jeg kommer fram til, titan er hevy duty shit aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted April 26, 2006 Share Posted April 26, 2006 det er vel girkassa som kveller først her, på cosworth 4x4. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mussa Posted April 26, 2006 Share Posted April 26, 2006 Hehe.. Titan holder jo hoftene til mange gamle koner rundt om på plass så hvorfor ikke "hoftene" på bilen også... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kevin Posted April 26, 2006 Share Posted April 26, 2006 (edited) jeg driver og spekulerer i og bygge meg en 4x4 med litt hk i, også vet jeg av erfaring grunnet at jeg har skrudd litt escort 4x4 at de drivakslinger på cosworth ryker fort, det må kunne gå ann og lage en driv aksel altså spesial lage en drivaksel til 4x4 som ikke ryker, noen her som har erfaring med at driverket ryker? som har noen teorier? min teori er at jeg lager en aksel uten knute, altså det må kunne gå ann og lage en aksel uten knute eller er det umulig? er det noen som har noen meninger om den teorien? for jeg har en kamerat som jobber på et mekanisk verksted og han sa at jeg kunne bare lage en arbeids tegning på teorien min så kunne vi lage og prøve ut, og en annen teori er mellom aksel på 2wd det har seg jo slik at det er noen krefer som må til for å dra den rundt så det er jo et lite efekt tap og ha den der, det må gå ann og lette denne? eventuelt lage den i carbon eller noe annet som er lettere for da vil jo den kunne gå lettere rundt og dermed vinne litt effekt på det?eller er jeg helt på jorde med mine teorier? Hva mener du med "litt hk i da"?Ordin Orre hadde vel Granada 2,8i drivaksler bak,med vingebil diff og Graham Good aksler fremme og standard diff. Med MT 75 Quafe Dog box gearkasse.Er dette så galt da? Edited April 26, 2006 by Kevin Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted April 26, 2006 Author Share Posted April 26, 2006 er ikke noe galt i det, jeg tenker bare på noe andre alternativer, aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted April 26, 2006 Share Posted April 26, 2006 va med å bytte ut disse knutenne med kryss da? hva er sterkest av de to? vet det er det på en del jaguarer, og andre ombygde biler... "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
cossie4ever Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 bruk heller peng på å forsterke kassen, er vel bedre å skifte ut et par knuter i året en etpar gearkasser... Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8 injection Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 husker ikke hvor jeg har hørt det, men er noen som lager drivaksler og slikt av kevlar. kevlar veier riktignok det samme som stål, men er over 5 ganger sterkere. 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 husker ikke hvor jeg har hørt det, men er noen som lager drivaksler og slikt av kevlar. kevlar veier riktignok det samme som stål, men er over 5 ganger sterkere.kevlar er nok mange ganger lettere enn stål.har kevlar/carbon kåpe og sits på mc'n min og det er LETT Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 Kevlar veier nesten ikkeno men må som regel dekkes med noe f.eks karbon vis det skal holde.. Smuldrer opp.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 det ble meg fortalt en gang att det billigste og det som gav best effekt , ........ var att den som kjørte slanket seg 10 kg .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 er vi alle enige om knuten som er problemet?Nei det er jeg ikke Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 sett bakhjuls oppheng bak komplett med 7,5 diff, da diffen til 4*4 er 7"så setter du inn en fix it drevsats i kassen din og oppgrader front difffen, skikkelige motorfester så skal dette tåle 400+++hk, er et tips jeg har fått.....drivakslinger tåler ganske mye dem skjønner du, men som sagt bak så må du bruke 2wd akslinger oppheng og selvsagt en strøken diff Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now