fastford79 Posted April 16, 2004 Share Posted April 16, 2004 noen som vet om det skal en spesiell type gearolje på rs turbo kasse meddiff brems? 1985 Escort Rs Turbo S1 (ombygd Xr3i) Link to comment Share on other sites More sharing options...
alibaba Posted April 16, 2004 Share Posted April 16, 2004 Castrol SMX-S. Du skal ha en API GL-4 olje. x - RS Turbo S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted May 17, 2005 Share Posted May 17, 2005 Castrol SMX-S. Du skal ha en API GL-4 olje.<{POST_SNAPBACK}> Hva betyr API GL-4??? Må ha ny olje jeg også, trodde gikk greit å bruke esso sin olje. Heter tdl 75w-90 tror jeg. Funker ikke den godt nok eller? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted May 18, 2005 Share Posted May 18, 2005 du må ha en girolje med tilsetninger for differensialen.... bare å spør betjeningen etter en olje med riktige tilsetninger eller gjøre som alibaba sier å kjøpe castrol... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted May 18, 2005 Share Posted May 18, 2005 ok, skjønner... Noen som vet hvor de selger castrol-olje da? Hvilke bensinstasjoner etc..? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted May 18, 2005 Share Posted May 18, 2005 GL-4? Og det er du HELT sikker på? Jeg mener bestemt jeg brukte GL-5 og at det var det som sto i verkstedlitteraturen da jeg jobba med Ford. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mr.Escort Posted May 18, 2005 Share Posted May 18, 2005 er vel et skjema over oljetyper her på forumet!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsTurboTaule Posted May 18, 2005 Share Posted May 18, 2005 jeg har byttet girboks many ganger og jeg brukte GL4 88 Escort RSTurbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted May 18, 2005 Share Posted May 18, 2005 sjekk her... alt står der... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted May 18, 2005 Share Posted May 18, 2005 Jeg mener den skal ha GL-5 fordi differensialen har hypoid fortanning, GL-5 er hypoid olje. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted May 18, 2005 Share Posted May 18, 2005 jeg skal kjøpe olje i morgen, kan sjekke med smørekartet til mobil1 på jobben... mener også å ha lest noe om gl-5..... Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted May 18, 2005 Share Posted May 18, 2005 Det som er helt sikkert er at min RST fikk vanlig GL-5 da jeg overhalte kassa. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted May 19, 2005 Share Posted May 19, 2005 glemte såklart å sjekke i dag... tar det i morgen Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TJ_RS_Turbo Posted May 19, 2005 Share Posted May 19, 2005 Går det ann å suge ut den gamle olja i girkassa med sånn oljepumpe? Eller må jeg skru i fra hverandre girkassa. Har ikke funnet så mange tappehull på den enda. Og hvor mye koster denne gl-4 eller gl-5 olja per liter? 86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted May 19, 2005 Share Posted May 19, 2005 napp ut en drivaksel så renner det ut... fine saker å fylle skoen med fikk jeg erfare... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rs-racing Posted May 19, 2005 Share Posted May 19, 2005 Får ike ut all olje bare ved å ta drivaksler, har selv brukt en vakum-suger med et halvstivt plastrør som en trer inn etter at drivaksler er ute. Angående olje, skulle det ikke være fare å bruke gl-5, det som skiller denne fra gl-4 er at den har tillsatt midler for å tåle høyere trykk. (F. eks hypoid fortanning) 05`Mondeo tdci 02`Focus Escort RSTurbo S2 Sierra Cosworth 4*4 x Sierra Cosworth 4*4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacGyver Posted May 19, 2005 Share Posted May 19, 2005 jeg skal kjøpe olje i morgen, kan sjekke med smørekartet til mobil1 på jobben... mener også å ha lest noe om gl-5.....<{POST_SNAPBACK}> Er det olje i girkassa? tømte ut alt jeg, for det var ekkelt og klissete! hehe sykler til arbeid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted May 19, 2005 Share Posted May 19, 2005 Får ike ut all olje bare ved å ta drivaksler, har selv brukt en vakum-suger med et halvstivt plastrør som en trer inn etter at drivaksler er ute. Angående olje, skulle det ikke være fare å bruke gl-5, det som skiller denne fra gl-4 er at den har tillsatt midler for å tåle høyere trykk. (F. eks hypoid fortanning)<{POST_SNAPBACK}> ok.. pilte akkurat av drivakslene mine og da rant det "endel" olje ut så regnet med det var 1 grei metode... Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 sitter på jobben og leser brosjyre fra mobil1 nå... Ford Escort RS turbo skal ha 3.1l med Mobilube 1 SHC syntetisk og dette er den samme olja som på alle de andre escort-kassene... i en annen tabell jeg finner, står det følgende: Transmission SAE APIMobilube 1 SHC 75w90 gl-4/5 er gl-4/5 jeg stusser litt på... kan noen avklare dette 100 % da jeg snart skal ut å bruke kassa Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
fastford79 Posted May 24, 2005 Author Share Posted May 24, 2005 Jeg kjøpte ei kanne fra mobil1. Den stod det Gl 4/5 på. Kan den blandes eller hva menes tro.. 1985 Escort Rs Turbo S1 (ombygd Xr3i) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted May 28, 2005 Share Posted May 28, 2005 Rs Turbo kassene skal visst ha GL-4 olje. En kompis av meg som er mekaniker på det lokale Ford-verkstedet sjekka i katalogene som de bruker der, og der stod det GL-4, stod ikke noe om GL-5... Skal vertfall fylle gl-4 på kassene i morgen Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 hmmm... vi diskuterte dette litt på jobben og en av tinga vi kom frem til er at gl4 er ei mineral-olje og gl5 er ei syntetisk olje.... jeg prøver med gl5 Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Det har ingenting med om det er mineral eller syntet. Det har med oljas egenskaper å gjøre. GL-4 er ei vanlig girolje, mens GL-5 er olje for hypoid fortanning. Hypoide fortanninger finner du stort sett i differensialer og krever olje som danner en sterkere film på drevene enn vanlig girolje. RST er gnager, altså sitter differensialen i kassa og er smurt av samme olja som resten av kassa. Jeg kjørte med GL-5 på min, slik som vi fyllte på alle de andre framhjulsdrevne bilene. (Ford merkeverksted) Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now