Jump to content

Recommended Posts

  • 1 year later...
Posted

du må ha en girolje med tilsetninger for differensialen.... :) bare å spør betjeningen etter en olje med riktige tilsetninger eller gjøre som alibaba sier å kjøpe castrol... ;)

Posted

GL-4? Og det er du HELT sikker på? Jeg mener bestemt jeg brukte GL-5 og at det var det som sto i verkstedlitteraturen da jeg jobba med Ford.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Guest Mr.Escort
Posted

er vel et skjema over oljetyper her på forumet!!

Posted

Jeg mener den skal ha GL-5 fordi differensialen har hypoid fortanning, GL-5 er hypoid olje.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Posted

jeg skal kjøpe olje i morgen, kan sjekke med smørekartet til mobil1 på jobben...

 

mener også å ha lest noe om gl-5.....

Cosworth!

Posted

Det som er helt sikkert er at min RST fikk vanlig GL-5 da jeg overhalte kassa.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Posted

Går det ann å suge ut den gamle olja i girkassa med sånn oljepumpe? Eller må jeg skru i fra hverandre girkassa. Har ikke funnet så mange tappehull på den enda.

 

Og hvor mye koster denne gl-4 eller gl-5 olja per liter? :rolleyes:

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Posted

Får ike ut all olje bare ved å ta drivaksler, har selv brukt en vakum-suger med et halvstivt plastrør som en trer inn etter at drivaksler er ute.

 

Angående olje, skulle det ikke være fare å bruke gl-5, det som skiller denne fra gl-4 er at den har tillsatt midler for å tåle høyere trykk. (F. eks hypoid fortanning)

05`Mondeo tdci

02`Focus

Escort RSTurbo S2

Sierra Cosworth 4*4

x Sierra Cosworth 4*4

Posted
jeg skal kjøpe olje i morgen, kan sjekke med smørekartet til mobil1 på jobben...

 

mener også å ha lest noe om gl-5.....

 

Er det olje i girkassa? tømte ut alt jeg, for det var ekkelt og klissete!

 

hehe :lol:

sykler til arbeid

Posted
Får ike ut all olje bare ved å ta drivaksler, har selv brukt en vakum-suger med et halvstivt plastrør som en trer inn etter at drivaksler er ute.

 

Angående olje, skulle det ikke være fare å bruke gl-5, det som skiller denne fra gl-4 er at den har tillsatt midler for å tåle høyere trykk. (F. eks hypoid fortanning)

 

ok.. pilte akkurat av drivakslene mine og da rant det "endel" olje ut så regnet med det var 1 grei metode... :D

Posted

sitter på jobben og leser brosjyre fra mobil1 nå...

 

Ford Escort RS turbo skal ha 3.1l med Mobilube 1 SHC syntetisk

 

og dette er den samme olja som på alle de andre escort-kassene...

 

i en annen tabell jeg finner, står det følgende:

 

Transmission SAE API

Mobilube 1 SHC 75w90 gl-4/5

 

er gl-4/5 jeg stusser litt på...

 

kan noen avklare dette 100 % da jeg snart skal ut å bruke kassa :)

Cosworth!

Posted

Jeg kjøpte ei kanne fra mobil1. Den stod det Gl 4/5 på. Kan den blandes eller hva menes tro..

1985 Escort Rs Turbo S1 (ombygd Xr3i)

Posted

Rs Turbo kassene skal visst ha GL-4 olje.

En kompis av meg som er mekaniker på det lokale Ford-verkstedet sjekka i katalogene som de bruker der, og der stod det GL-4, stod ikke noe om GL-5...

 

Skal vertfall fylle gl-4 på kassene i morgen :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted

hmmm...

 

vi diskuterte dette litt på jobben og en av tinga vi kom frem til er at gl4 er ei mineral-olje og gl5 er ei syntetisk olje....

 

jeg prøver med gl5 :D

Cosworth!

Posted

Det har ingenting med om det er mineral eller syntet. Det har med oljas egenskaper å gjøre. GL-4 er ei vanlig girolje, mens GL-5 er olje for hypoid fortanning. Hypoide fortanninger finner du stort sett i differensialer og krever olje som danner en sterkere film på drevene enn vanlig girolje. RST er gnager, altså sitter differensialen i kassa og er smurt av samme olja som resten av kassa. Jeg kjørte med GL-5 på min, slik som vi fyllte på alle de andre framhjulsdrevne bilene. (Ford merkeverksted)

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...