Jump to content

Så skjedde det da!


FunkyHunk

Recommended Posts

Der var påsken over, og langturen over.

Jeg bor i ballangen og skulle i påsken hente et flyttelass for et søskenbarn på jesshem.

Turen nedover gikk greit, taunusen brukte ca 0.75-0.80 l/mil, og alt fungerte flott.

Det gikk greit hele tiden der nede, men på onsdagen når jeg skulle til mekonomen på jessheim å finne tak i bremseklosser,

som var nesten heilt ferdige. (glemte å sjekke før vi dro hjemmefra)

Da jeg hadde funnet tak i bremseklosser, skulle jeg akselerere fra 60 til 80, sa det plutselig PANG :o

Bakhjula låste seg i ca 10 cm, også ble det masse lyd av bakstellet :blink: <_<

Så jeg tenkte hva **** var det, det lugga som **** i rundkjøringene og i skarpe svinger,

og lagde noen satans lyder nesten heile tiden. :angry:

 

Heldigvis hadde Naboen til søskenbarnet mitt en garasje som vi kunne få låne,

så jeg skrudde opp lokket til diffen og begynte å Se meg litt rundt inni der...

Der mangla halvparten av det ene lille planethjulet, og det lå masse metallspon og småbiter.

I tillegg hadde Den pinnbolten som går igjennom planethjula løsna, så den vasa frem og tilbake og slo inn i piñongtannhjulet.

Så jeg begynte å ringe til diverse kjentfolk av søskenbarnet mitt om de visste av noen gamle forder rundtomkring, men det var som å finne iskrem i helvete. :(

Dessuten kjenner jeg ikke noen andre der nede, bortsett fra en kompis av meg som bor på hemnes men han styrer bare med volvo :huh:

 

Så, jeg skulle jo være hjemme til lørdagen, da jeg venta folk for å feire påskeaften, detta var da på torsdagskvelden jeg fikk låne garasjen. Jeg tok da sveiseapparatet han hadde der,

et 100 ampere MIG apparat og bestemte meg for å sveise sperre, sånn at det holdt vaffal til jeg kom meg hjem.

Men å sveise mig på et sånt tykt gods var ikke helt lykken spes når man ligger under bilen :P

Et lysbue hadde ihvertfall vært bedre. Men det gikk nu på et vis, og jeg ble ferdigsveisa på et par timer, fikk lagt noen høvelig brae pølser på hver sin side av de store planethjula, kryssbolten, og på det som var igjen av de små. Resten av sveisinga så ut som det var gjort av en full og blind person :P

Så, dagen etterpå klokka 8 på morgonen var det å vende nesa nordover å håpe at det holdt. :mellow:

Det holdt fint til trondhjem, når vi skulle svinge av e6 for å fylle suppe, small det av bakstellet på nytt,

men alt fungerte (heldighvis).

Så var det å fortsette nordover, og ta ferga over bogneset 00:15 til skarberget som er ca 4 mil sør for ballangen der jeg bor. Den rakk vi med en halvtimes forsprang :P :ph34r: Jeg var hjemme klokka 01:00.

Da rygget jeg bilen min inn i carporten hjemme.

Altså, på 145 mil ca, hadde jeg medregna fergen, og ventetiden kjørt hjem på 16 timer.

Dagen etterpå skulle jeg kjøre på butikken å handle øl, og da sa det pang, så hadde mesteparten av sveisene gått opp. :blink:

Snakk om flaks hva? :-P så da var det bare å få bilen på henger og hjem så jeg fikk demontert og satte på det siste bakstellet mitt, et 1.6bakstell med 4.11 utveksling og 8" tromler. *hat*

Det var det bakstellet som sto på bilen når jeg fikk den, så det får stå på midlertidig. :angry:

Jeg må finne tak i noe bedre alternativ til bakstell enn det originale 2.0l 3.45 greiene, det tåler ingenting juling!!!

Jeg tror det svakeste på taunusene er bakstellet og hardykoblinga, det må jo finnes noen alternativ????

Ingen som har noe råd?

 

Er det flere som har hatt en like hyggelig påske som jeg har hatt eller? :P

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Optimistisk og reise så langt med en 30 år gammel bil synes nå jeg, men bra at det ordnet seg da...

 

Motor og drivverk er fra en 82mod taunus, og det hadde bare gått ca 100k når jeg kjørte nedover :-P

Det vistes ikke på peilepinnen på motoren at den hadde vært kjørt over 300 mil...

Men at bakstellet for Var veldig uventet egentlig...

trur jeg må ta meg en tlf til han som hadde Bakstellet før meg,

og høre åssen han hadde kjørt med det. :huh:

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Optimistisk og reise så langt med en 30 år gammel bil synes nå jeg, men bra at det ordnet seg da...

 

Har vel ikke noe å si om bilen er 30 år eller ikke. Ford ruller til evig tid :D Hvem kalkulerer med at diffen skal sprenges når man kjører langtur da? Ikke jeg i alle fall. Mega uflaks kalles det.

 

Flott at du klarte å komme deg hjem igjen da. Vet selv hvordan det er å bli stående med defekt bil i ukjent by med 60 mil hjem til sin egen garasje nettverk av reservedeler :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker gudene i valhall for at naboen til søskenbarnet mitt hadde verksted,

og var så behjelpelig at jeg fikk låne verkstedet hans, sjøl at han ikke var hjemme.

Han bare la nøklene ut, og lot meg pludre fritt i garasjen.

Det er fint å se at folk stoler på hverandre nå for tiden. Det begynner å bli ganske sjelden vare.

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
det kan ikke passe med noe drivverk fra granada da?

 

Det passer nok ikke fra granada, da taunus har stiv bakaksling,

hvis det hadde vært så enkelt hadde jeg ikke gidda å klaga, har en kompis med tre granada-delebiler :-P

Dessuten liker jeg ikke granada-bakstella, de blir så sidræva når man senker de.

Jaguar-bakstell hadde vært tingen :-)

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...