Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hva vil dere annbefale som grunning/rustbeskytter til karrosseriet?

Driver stadig å pusser og flikker på karosseriet, og tenkte jeg skulle se litt på gulvet innvendig etterhvert bla. a. (Prosjektene mine tar ALDRI slutt :rolleyes: ) Så hva mener dere er best å ha på bart metall? Finnes et hav av produkter å velge i, men jeg tror nok ikke alt er like bra.

Har også noe understellsmasse (fra Biltema...) liggende, som jeg tenkte jeg skulle flekke på under, er en og annen skrapa i understellsbehandlingen. Men er det noe særlig å ha dette rett på metallet, eller bør det behandles med noe annet først?

 

Legger ikke ned mye arbeid i dette for så å se at veisaltet eter seg igjennom bilen 6 mnd senere!

Så del alle erfaringer her, må jo bevare Fordene så godt som mulig B)

 

Mvh

Tombra

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Posted

Hei!

 

Reiv opp gulvteppet på min sierra for ca ei uke siden..

Var litt rust der kan du si, jah...

Jobber på AIS som har en del utvalg i slike rustfjerner/beskyttelses produkter...

Alle som jeg jobber med der anbefalte noe som heter BRUNOX epoxy..

En rustomvandler som "spiser" rusten og blir liggene som et svart belegg som stopper fremtidig rust...

Kan males over, eller legges i flere lag....

Er ikke så bra å bruke viss du skal lakkere over, tror jeg, men på gulvplater/bagasjerom er dette gudd stuff!

 

Står litt mer om det her:

http://www.billakkspesialisten.com/lever6.html

 

Lykke til!

Posted

ikke bruk den seige guffa på spann fra biltema, når den tørker (etter ca et halvt år) sprekker den opp og detter av i flak. Den tynne på spray funker bedre men sitter ikke på bart metall

Posted

Roy: Så bra ut det middelet der ja...Reiv ipp gulvteppet mitt idag jeg også, så veldig bra ut faktisk. Lite rust, og behandlet med noe Techtyl-lignende. Uansett, noen flekker her og der skal jeg gå over.

 

Bust: Det er et sånt spann jeg har stående ja, ante meg at det ikke var noe elite-produkt

:rolleyes:

 

Hva med skjermer og slikt? har sveiset igjen diverse hull etter bakrutevisker og lignende, og skulle had noe skikkelig ruststopper og /eller fyller/primer å had over. Er ikke interesert i rustbobler under lakken etter noen måneder med nylakk!

 

Takk så langt:)

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Posted

Hei!

 

Du er innpå det vanskeligste innen rustbehandling her... å unngå boblene....

Mange produkter har en tendens til å "reagere" med lakken og boble opp lakken uten at det er rust som bobler...

Har noen flekker selv framme, og tror jeg ska prøve meg på tinn-sparkling.

Det er jo meget gudd!! :D

Posted

Owatrol er tinge.. brukes på steder du ikke ser til vanlig.. super effektivt.. trekker inn i stålet.. hemmer all rust.. ;) IMG_0101.JPG :D

Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)

Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle)

 

BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)

BMW 523i e39 (Brukstralle)

Posted
Owatrol er tinge.. brukes på steder du ikke ser til vanlig.. super effektivt.. trekker inn i stålet.. hemmer all rust..

Hadde vel en tråd her om owatrol for ei stund tilbake..

Var ihvertfall en del som hadde erfaring med at owatrolen boblet etter ei stund med lakk over...

  • 3 weeks later...
Posted

Da har gulvet fått seg en omgang med Brunox her og der. Ser ut til å fungere veldig bra! Bare husk en ting dersom du bruker spray: Luft ut skikkelig! Holdt på å bli liggene inne i bilen jeg :D

 

Hva med eksosmanifold? er det noe hensikt å lakke denne? Får lakk som tåler høy varme, men manifolden er jo ikke akkurat rustfri...Noen erfaringer?

 

Og en ting til.

Har lakkert det meste av hjulloppheng/forstilling framme med svart blank Hammerrite, ser veldig bra ut :) Tåler 80 C konstant, så det skal holde, i tillegg til at den hindrer rust. Nå er det kun bremsecalipperne som ikke er lakkert. Disse kunne jeg tenkt meg i skikkelig knall rødfarge. Finnes endel produkter beregnet på disse, så hva annbefales her? må ALL rust bort først?

 

Ble mange spørsmål dette!

 

MVH

Tommy

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Guest momo
Posted

Hei.. jeg driver med litt rustlaging innimellom...!

Det som er viktig når man skal fjerne rust på et sted som skal lakkes etterpå er at ikke noe du sprøyter på inneholder silikon! Da vil lakken boble.

jeg anbefaler tyntflytende voks.. det er trolig det middelet vi bruker mest på jobben vår.. denne kan du spraye i alt som er av hulrom å slikt.. suverent på f.eks kanaler å innvendig i skjermer. Er mange som bare tar rusta på utsida... det er lite vits om det bare er kjeks igjen på innsiden! En stålplate har to sider vet dere :D

 

Når du tar rusta er det viktig å fjerne så mye som mulig å få pusse til blankt stål... det vil alltid bli igjen noen få roser.. her kan du ha på rustomvandler.. vi bruker en sånn hvit melkelignende guffe som blir hardt som uvær når det har størkna.. da stopper rusta... også er det bare å pøøse på med grunning å voks.

 

Hvis du skal lakke eksosmanifold anbefaler jeg zinkspray, som også kalles sveisegrunning.. denne er sølvgrå, ser pen ut, å tåler temperatur tett oppunder 1000grader.

 

øhh.. mer kommer jeg ikke på i denne omgang.

Posted

Takker for utfyllende svar Momo!

 

Ang den zink-sprayen, holder det om jeg pusser ned manifolden med våtslipepapir for å få bort løs rust og ujevnheter, og så sprayer over? Ser Biltema har, men den er vel neppe å annbefale? Hvor får jeg kjøpt slik spray som tåler litt temp?

 

Ingen som har erfaring med lakking av bremsekalippere?

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Posted

Ang. eksos maifoil så er det nesten ingenting som fungerer!! ruste etter kort tid.

Har en bekjent som har testet ALT på amcaren sin, men uten hell!! (dette er er stort probl. hos amcar folket) Men så kom han over et fira i usa som fikser dette og det holder også :) Han kontaktet de og fikk sendt over film og reklame om dette.. så han sende over begge manifolene til dem for lakkering, og var MEGET fornøyd med resultatet da han fikk dem tilbake!!!

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Posted

Flotters Focus, er manifolden din det er snakk om her så!

Trones: hmm...sender neppe min manifold til statene, men takk likevell:) Hater rust...hva skal den være god for?? :P

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Posted
Jeg brukte John Deere gul traktorlakk som jeg kjøpte på felleskjøpet, funker fett det. :D

John Deere er kjipt da:p Skal ikke ha det på Forden nei :D

 

Får ta meg en runde å se om jeg finner noe knall rød farge en plass i morgen da!

 

Focus: Det høres helt topp ut!

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Posted

Vill ikke anbefale å bruke sink eller andre galvaniserte produkter!!! Ved nok temp. så vil du se at det kommer en gul røyk.... Og den er giftig :(

Har selv hatt 3ukers sykemelding pga. sink forgifting gjennom jobben :(

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Posted

LOL :lol: meget bra sagt alibaba :D

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Posted

OK, jeg får vel leve med rusten manifold inntil videre da kanskje. Takk for informasjonen folkens!

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Posted

Bruk eksosbandasje, skjuler rusten og senker temperaturen i motorrommet. Har vurdert dette selv. Det ser kanskje ikke så fancy ut som en ny og blank manifold, men det gir credits for perfomance-tenkning.

x - RS Turbo S2

  • 4 weeks later...
Guest mfafa
Posted

Starter nytt liv i denne særdeles fine tråden. Hva er ikke mer relevant enn hvordan vi Ford-eiere skal ta best mulig hånd om våre skjønnheter? :D Jeg skal starte rustbehandling på Sierran min veldig snart. Under bilen er det litt rust, så jeg har tenkt til å ta dette og ha på understellsmasse etterpå. Også har jeg fått et stort hull i venstre kanal over vinteren! :o Er ikke lett å få vasket bilen når man mangler garasje og det er minusgrader...

 

Tilgjengelige produkter:

Ferrobet rustsyre (pumpeflaske)

Mercasol tykk understellsmasse (sprayboks)

Mercasol TYNN rustbeskyttelse (sprayboks)

Owatrol (malingsspann)

 

Tilgjengelig utstyr:

Stor kompressor

Sandblåseutstyr++

 

 

 

Spørsmål:

#1 Må jeg få vekk gammel understellsmasse (på de punktene jeg skal ta rust) før jeg skal sandblåse?

#2 Blir det ikke ekstremt mye sand og "søl" med vanlig sanblåseutstyr? (vurderer å kjøpe Biltema punktblåser)

#3 BRUNOX er veldig interresant, men Owatrol skal da være veldig bra?

# Noen spesielle steder jeg må passe meg for når jeg sandblåser/legger på antirustmidler?

 

 

Min foreløbige framgangsmåte for understellsbehandlingen:

1. Skrape vekk rust med skrutrekker ol.

2. Sandblåse

3. Spraye på Ferrobet rustyre

4. [vente 5min]

5. Vaske av rustsyre

6. Sørge for at flaten er ren

7. Male (evt.blåse) på et par lag Owatrol

8. Vente 24t og spraye på understellsmasse

9. La tørke.

 

 

 

 

Min foreløbige framgangsmåte for rustsveising i kanal:

1. Skjære vekk rust.

2. Fjerne rust inni kanal og i skjøt

3. Owatrol inni kanalen?

4. Sveise inn plate

5. Slipe sveiseskjøter...

6. Owatrol på det hele (plater og larver)

7. Bore hull, spraye tynn Mercasol inn i kanalen

8. La Owatrol tørke (24t?)

9. Sparkle og pusse

9. Lakke

 

Håper på hjelp og forbedringer av framgangsmåte....tips.. alt mulig :)

 

På forhånd takk for svar.

Posted

Høres ut som en god plan dette her!

 

#1 Er vel en fordel å ta den bort først. (Løses vel av bensin eller lignende)

Tror ikke sandblåseren tar noe særlig i slik seig guffe...

#2 --------

#3 Bruker selv begge deler... Begge fungerer bra! (Skal selv spraye brunox og mercasol i kanalene mine..)

#4 Bruk sandblåser minst mulig! Hold deg langt borte fra drivaksler, hjullager og lignende bevegelige deler... Den fine sanden trekker inn OVERALT..

 

Lykke til!

Posted

Går det bra med vanlig lakk på kaliperene? eller må man ha noe kraftigere, sånn som emaljelakk?

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...