OleK Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 hvor lav komp må man kjøre for å "slippe" å frese ut ventillommer til bd14 kammer i en 4x4-motor? hva er avstanden mellom stempel og ventil på det minste på en std motor? hvor mye mer løft er det i bd14-kammene kontra orginale kammer? Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 bd 14: 8,9mm i løft org:8,5 i løft COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted April 17, 2006 Share Posted April 17, 2006 Mente du ikke må frese lommer før BD15 kammer jeg.. -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted April 17, 2006 Author Share Posted April 17, 2006 noen som vet dette? hvordan er det med overlapstider på bd14 vs org? Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 (edited) noen som vet dette? hvordan er det med overlapstider på bd14 vs org? Det anbefales ventillommer med BD 14 kammer, det anbefales også bedre ventilfjærer, likevel er det folk som påstår at det er suksess å trø BD 14 rett i en standard motor. Det det går på er overlappet ( i grader, løft og akselerasjon på innsugsventilene.) Standard (BD8?) kammene har 240 grader durasjon og er satt på 112 grader. Dette gir da kun 16 grader overlapp. (og ca. 0,30 mm når alle 4 ventilene er åpen like mye i overlappet) BD 14 er 261 grader, og dersom disse monteres slik at også de står på 112, så gir de 21 grader MER overlapp, altså 37 grader. (og betydelig mer løft (og ins. aks.) i overlappet) "Senker" man kammene med 21/2 grader dvs setter LC til 122,5 grader så gir også BD 14 kammene 16 grader overlapp og man er nesten like trygg som med originalkammene. Elendig løsning (men det påstås jo at BD 14 i standardmotor går greit.) Man kan kjøre forskjellig LC på innsug og eksoskam også, for på den måten å ikke justere høyere LC enn absolutt nødvendig i forhold til avstand til stempel. 115/110 er ett eksempel på dette. Edited April 18, 2006 by Pelle Væck Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syvers Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 Sitter bed 15 kammer i min med lavcomp stempler og dobble ventilfjører, går fint det Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted April 18, 2006 Author Share Posted April 18, 2006 Det anbefales ventillommer med BD 14 kammer, det anbefales også bedre ventilfjærer, likevel er det folk som påstår at det er suksess å trø BD 14 rett i en standard motor. Det det går på er overlappet ( i grader, løft og akselerasjon på innsugsventilene.) Standard (BD8?) kammene har 240 grader durasjon og er satt på 112 grader. Dette gir da kun 16 grader overlapp. (og ca. 0,30 mm når alle 4 ventilene er åpen like mye i overlappet) BD 14 er 261 grader, og dersom disse monteres slik at også de står på 112, så gir de 21 grader MER overlapp, altså 37 grader. (og betydelig mer løft (og ins. aks.) i overlappet) "Senker" man kammene med 21/2 grader dvs setter LC til 122,5 grader så gir også BD 14 kammene 16 grader overlapp og man er nesten like trygg som med originalkammene. Elendig løsning (men det påstås jo at BD 14 i standardmotor går greit.) Man kan kjøre forskjellig LC på innsug og eksoskam også, for på den måten å ikke justere høyere LC enn absolutt nødvendig i forhold til avstand til stempel. 115/110 er ett eksempel på dette. så med f.eks. 7.5:1 i kompresjon så er man trygg med andre ord? med LC, mener du da verdier man stiller inn med justerbare kamdrev? og at 122,5 grader ikke er veldig optimalt? er det foresten noen vet om noen internettsider hvor man kan se hvordan man stiller inn justerbare kamdrev på en 16v-topp? Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 1. så med f.eks. 7.5:1 i kompresjon så er man trygg med andre ord? 2. med LC, mener du da verdier man stiller inn med justerbare kamdrev? og at 122,5 grader ikke er veldig optimalt? 3. er det foresten noen vet om noen internettsider hvor man kan se hvordan man stiller inn justerbare kamdrev på en 16v-topp? 1. Definitivt nei. Kompresjonsforholdet har absolutt ingenting med ventilklaring å gjøre. Dersom du mener at man dreier ned squish-ringen på stempelet til kompen blir 7,5:1 så er det bedre å si hvor mye man har tenkt å dreie av, siden man lett kan senke komp. uten å få større ventilklaring, (eller til om med mindre enn org.) 2. Du kan si det slik ja,,,,, og ja. 3. Kommer ikke på noen i farten, men det står vel noe i Burton katalogen. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted April 18, 2006 Author Share Posted April 18, 2006 hvor store ventillommer bør jeg ha for å være "trygg" da? med f.eks. 8.0:1 i kompresjon, bare for å ha et utgangspunkt. Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
capri-rs Posted April 18, 2006 Share Posted April 18, 2006 snakk med han karen i sandesundveien. han veit det nok sikkert. "Understeer" is when you hit the fence with the front of the car."Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car."Horsepower" is how fast you hit the fence."Torque" is how far you take the fence with you. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now