Guest Woodpile Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 Hei, driver nå å skal koble opp forsterkere og annet morro. Men lurer på en ting. Hvordan kobler jeg opp kondisen? Er noen år siden sist jeg hadde noe slikt. Virker litt plundrete å skulle kjøre + kabelen rett fra batteriet inn på kondisen og deretter fra kondisen og inn på forsterkeren vist dere skjønner :-) Har en ***** feit strømkabel så det blir trangt på kondisen med denne løsningenEr det noen annen måte å løse dette på enkelt. Eventuelle tips tas imot med takk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ykarlsen Posted April 8, 2006 Share Posted April 8, 2006 Skal paralellkobles. + mot + og - mot -. Kan jo bruke en løsning med egne kabler fra forsterkeren og bort til kondisen, men i teorien skal dette gi litt dårligere virkning. Tror ikke dette har noe å si i praksis da.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPL Posted April 8, 2006 Share Posted April 8, 2006 Her kan du se litt... 1998 Volvo S80 - 231hk Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted April 8, 2006 Share Posted April 8, 2006 jeg fikk beskjed om å kople + fra batteri til kondis+ og fra kondis+ til forsterker, og jord fra kondis- til karross og fra kondis- til forsterker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Woodpile Posted April 8, 2006 Share Posted April 8, 2006 jeg fikk beskjed om å kople + fra batteri til kondis+ og fra kondis+ til forsterker, og jord fra kondis- til karross og fra kondis- til forsterker Takker for svar. vist jeg skjønner tegninga så kan jeg kjøre + fra batteriet og in på for eks en strømblokk. derifra til kondis og fra fordelingsblokka til forsterkeren. jord tar jeg fra kondis til setebeltefeste der også forsterkerem er jordet. Korriger meg vist feil men tror jeg nå har skjønt det Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPL Posted April 8, 2006 Share Posted April 8, 2006 Bare følg tegningen så går det bra!Men huske å lade den!!!(Ellers vil du ikke dra særlig nytte av den...) 1998 Volvo S80 - 231hk Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted April 8, 2006 Share Posted April 8, 2006 du vil brenne den om du ikke lader den.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martins86 Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 du vil brenne den om du ikke lader den..lade den? hvordan? brenner den seg hvis man bare starter musikken rett etter tilkobling? -06' VW Touran TDI (firmabil)-92´ Sierra 2.0 DOHC -86' BMW 320i Coupe-95' Mondeo 24v Stv.-94' Mondeo 16v 2.0 Sedan-03' Mondeo 1.8 Trend -88' Volvo 740 gl Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 det står om lading på det bildet til HPL.. eg fikk beskjed om at om du ikke lader den, så brenner eg den.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HPL Posted April 11, 2006 Share Posted April 11, 2006 Dersom du ikke lader kondisen, vil den ikke ha de strømreservene som en kondensator skal ha for å virke. 1998 Volvo S80 - 231hk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest sierrano Posted April 14, 2006 Share Posted April 14, 2006 (edited) beklager folkens men det dere sier er FEIL! kondensatoren må ikke "laddes" før bruk... eneste grunn til at man skal "liksom ladde" er at ved å koble spenning brått så vil det gå så mye strøm at det blir en kraftig gnist eller svi merke i kontaktene eller rykker sikringen ved batteriet... da en uladdet kondis er nesten likt 0 ohm i en kort øyeblik. derfor setter man en motstand i serie slik at det blir en del spennings fal over motstanden under oppladnigen og strømmen minker ettersom kondisen blir oppladet, når spenningen over kondisen er den samme som bateriet så vil det gå 0 strøm gjennom motstanden... ohms lov... Kondensatoren vil like etterpå ha samme spenning som det er i batteriet og slik vil det være i praksis og under bruk...virke måtten og "forklaringen" på hvorfor et kondis er nødvendig stemmer ikke helt da vi har bedre batterier nå for tiden enn i tidlig i 90 årene... kondisen krever større strøm styrker i kortere perioder for å "ladde seg opp" under bruk og dette krever en stor dynamo self, ellers greier du deg fint uten kondis og et middels normal dynamo da dynamon ikke trenger å levere store spiss strømer til kondisen... men en jevnere spenning til oppladningen av batterien(e)... Edited April 14, 2006 by sierrano Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnto Posted April 14, 2006 Share Posted April 14, 2006 Hold deg for all del unna kondisen når du setter på strømmen første gangen viss du ikke er sikker på at du har koblet rett. Fjernet grunnet størrelse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest sierrano Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 Hold deg for all del unna kondisen når du setter på strømmen første gangen viss du ikke er sikker på at du har koblet rett. en kondensator av den størrelse explodrer ikke.... de fleste "store" kondiser har en "overtryks" ventil som poper ut ved feil kobling av polariteten og da renner ut elektrolyten men som sagt exploderer ikke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsturboS2 Posted April 17, 2006 Share Posted April 17, 2006 akkurat detta lurer jeg på men så er det kanskje en grunn til at jeg ikke holdt følge med i elektrotimene.. litt dumt men.. husker fane ikke ossen jeg fixer detta.. hehe.. takk for tipsene så langt i tråden.. Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.I got Adhd whats your excuse ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now