Jump to content

Kobling av kondi 1.5 farrad


Guest Woodpile

Recommended Posts

Guest Woodpile

Hei, driver nå å skal koble opp forsterkere og annet morro. Men lurer på en ting. Hvordan kobler jeg opp kondisen? Er noen år siden sist jeg hadde noe slikt. Virker litt plundrete å skulle kjøre + kabelen rett fra batteriet inn på kondisen og deretter fra kondisen og inn på forsterkeren vist dere skjønner :-) Har en ***** feit strømkabel så det blir trangt på kondisen med denne løsningen

Er det noen annen måte å løse dette på enkelt. Eventuelle tips tas imot med takk :lol:

.

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Skal paralellkobles. + mot + og - mot -. Kan jo bruke en løsning med egne kabler fra forsterkeren og bort til kondisen, men i teorien skal dette gi litt dårligere virkning. Tror ikke dette har noe å si i praksis da..

Link to comment
Share on other sites

Guest Woodpile
jeg fikk beskjed om å kople + fra batteri til kondis+ og fra kondis+ til forsterker, og jord fra kondis- til karross og fra kondis- til forsterker :huh:

 

 

Takker for svar. vist jeg skjønner tegninga så kan jeg kjøre + fra batteriet og in på for eks en strømblokk. derifra til kondis og fra fordelingsblokka til forsterkeren. jord tar jeg fra kondis til setebeltefeste der også forsterkerem er jordet.

Korriger meg vist feil men tror jeg nå har skjønt det :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

du vil brenne den om du ikke lader den..

lade den? hvordan? brenner den seg hvis man bare starter musikken rett etter tilkobling?

-06' VW Touran TDI (firmabil)

-92´ Sierra 2.0 DOHC

 

-86' BMW 320i Coupe

-95' Mondeo 24v Stv.

-94' Mondeo 16v 2.0 Sedan

-03' Mondeo 1.8 Trend

-88' Volvo 740 gl

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

beklager folkens men det dere sier er FEIL! kondensatoren må ikke "laddes" før bruk... eneste grunn til at man skal "liksom ladde" er at ved å koble spenning brått så vil det gå så mye strøm at det blir en kraftig gnist eller svi merke i kontaktene eller rykker sikringen ved batteriet... da en uladdet kondis er nesten likt 0 ohm i en kort øyeblik. derfor setter man en motstand i serie slik at det blir en del spennings fal over motstanden under oppladnigen og strømmen minker ettersom kondisen blir oppladet, når spenningen over kondisen er den samme som bateriet så vil det gå 0 strøm gjennom motstanden... ohms lov...

 

Kondensatoren vil like etterpå ha samme spenning som det er i batteriet og slik vil det være i praksis og under bruk...virke måtten og "forklaringen" på hvorfor et kondis er nødvendig stemmer ikke helt da vi har bedre batterier nå for tiden enn i tidlig i 90 årene... kondisen krever større strøm styrker i kortere perioder for å "ladde seg opp" under bruk og dette krever en stor dynamo self, ellers greier du deg fint uten kondis og et middels normal dynamo da dynamon ikke trenger å levere store spiss strømer til kondisen... men en jevnere spenning til oppladningen av batterien(e)...

Edited by sierrano
Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano
Hold deg for all del unna kondisen når du setter på strømmen første gangen viss du ikke er sikker på at du har koblet rett.

 

en kondensator av den størrelse explodrer ikke.... de fleste "store" kondiser har en "overtryks" ventil som poper ut ved feil kobling av polariteten og da renner ut elektrolyten men som sagt exploderer ikke. ;)

Link to comment
Share on other sites

akkurat detta lurer jeg på men så er det kanskje en grunn til at jeg ikke holdt følge med i elektrotimene.. litt dumt men.. husker fane ikke ossen jeg fixer detta.. hehe.. takk for tipsene så langt i tråden..

Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.

I got Adhd whats your excuse ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...