Jump to content

Tileggsdyser på IST


Recommended Posts

Posted
Skal bruke tenningsforskyver for å få tenning så bra som mulig.. Det virker som du vet hva du prater om så da spørr jeg likegodt deg. Hva er maks forsvarlige ladetrykk jeg kan kjøre på med 6 iS dyser? 4 på vanlig innsprut, 1 som spruter fra 0.4 bar og opp og 1 som spruter fra 0.7.. Vil ha et morsomt men likevel noenlunde driftsikkert oppsett.. Blir nok standard bensintrykk i første omgang..

 

Hvor høyt ladetrykk du kan kjøre er så avhengig av NØYAKTIG hvilket oppsett du har at det er vanskelig å si, og ordet forsvarlig gjør det ikke enklere. Som ett utgangpunkt på en ellers standard IS motor ville jeg begynt med en dyse på 0,2 bar og en på 0,5 bar. Maks trykk avhenger som nevnt av så mye, men uansett ikke over 0,9 før man har lambdamåling i alle fall.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest AnDtHo
Posted
Hvor høyt ladetrykk du kan kjøre er så avhengig av NØYAKTIG hvilket oppsett du har at det er vanskelig å si, og ordet forsvarlig gjør det ikke enklere. Som ett utgangpunkt på en ellers standard IS motor ville jeg begynt med en dyse på 0,2 bar og en på 0,5 bar. Maks trykk avhenger som nevnt av så mye, men uansett ikke over 0,9 før man har lambdamåling i alle fall.

Okey! Takk, satt å vurderte noe sånt ja.. virker trolig at blandinga vil bli noe tynn før dysa på 0.5 slår inn.. Så ha dem på 0.2 og 0.5 virker mer logisk.. Får se hva jeg kommer frem til.. :D

  • 1 month later...
Guest Eilo
Posted (edited)

Mazda Rx7 Dyser er 550 og høg ohm :D

 

Har sjøl ein 90 med turbo IC.

550dyser.

T3 trim 60.

Max porta topp.

Mega S Datasprut.

Org toppakning.

Org kamm.238hk 0,8bar.

Kjører no med ca 1,1bar.

Blandakjøring ca 0,95l mil Langkjøring ca 0,80.

Men det er ingen problem å bruke 1,5-1,8l mila det er foten som bestemer det. :blush: ^_^

Edited by Eilo
Guest rsdan
Posted
Skal bruke tenningsforskyver for å få tenning så bra som mulig.. Det virker som du vet hva du prater om så da spørr jeg likegodt deg. Hva er maks forsvarlige ladetrykk jeg kan kjøre på med 6 iS dyser? 4 på vanlig innsprut, 1 som spruter fra 0.4 bar og opp og 1 som spruter fra 0.7.. Vil ha et morsomt men likevel noenlunde driftsikkert oppsett.. Blir nok standard bensintrykk i første omgang..

hmm, hvordan vet man eksakt bar åpning på denne.. hvis den er justerbar så må man justere den med dysa ute da?

Guest rsdan
Posted
hmm, hvordan vet man eksakt bar åpning på denne.. hvis den er justerbar så må man justere den med dysa ute da?

hmm, den der ble litt vrien skrevet.. hmm men justere en trykkbryter... noen som skjønner hva jeg prøver å si? hehe

Posted

hvis man har en varsel diode som viser når den leder, så er det bare og bruke en sykkel pumpe og gi den trykk. og justere til det man vil ha

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

  • 3 weeks later...
Guest Gervasot
Posted

Lurer på noe...

 

1: Hvor mange dyser Bruker dere.. setter dere en i hvært innsugsrør?`

 

2: Hva slags dyser?

 

3: Trykkbryter.. hvordan fungerer den og Hvordan kobles den på? Bilde? Hvor får man kjøpt dem?

 

Gjerne litt info om montering fra A til Å om dette.. Bilen min en escort rst...

 

Alle svar/Bilder mottas med takk :D

Posted

eg brukte en dyse på kvart insugsrør for å få mest optimal bensintilførsel. ein trykkbryter er ein bryter som enten lokker eller opner på eit vist eller eit innstilt trykk.den som skal brukes på ein ist er vell ein som skal stenge ved et vist trykk. den pleier vanlig vis inneholde ein membran. den skal plasserest på trykkrøret mellom turbo å innsug.

Posted

det er nok optimalt med 1 på hvert rør.

jeg kjørte med først 1 dyse, så etter hvert monterte jeg 1 til, grunnet mer lading. disse ble montert før spjellhuset. så nærme som mulig.

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Guest AnDtHo
Posted
det er nok optimalt med 1 på hvert rør.

jeg kjørte med først 1 dyse, så etter hvert monterte jeg 1 til, grunnet mer lading. disse ble montert før spjellhuset. så nærme som mulig.

Et på hvert rør? Er det snakk om V6 dette da eller?

Posted
eg brukte en dyse på kvart insugsrør for å få mest optimal bensintilførsel. ein trykkbryter er ein bryter som enten lokker eller opner på eit vist eller eit innstilt trykk.den som skal brukes på ein ist er vell ein som skal stenge ved et vist trykk. den pleier vanlig vis inneholde ein membran. den skal plasserest på trykkrøret mellom turbo å innsug.

 

ville ikke hatt den i trykk røret,i innsuget er mere stabilt.

TURBO POWER!!"!

 

GeirRuneGarnes

Guest Gervasot
Posted

Men er det ikke mer logisk å ha en Bryter Som ÅPNER Når man passerer ca 0.4 i lade trykk??.. Hva slags dyer er egenet.. merke..?? Fra vilken bil

Posted

kommer ann på hvor mange du har, og hvor mye hk du har.

hvis du skal ha 4 stk så er det bra og sette de i røret rundt der de org dysene sitter, men går fint og sette de før spjellhuset også.

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Guest Gervasot
Posted

Ok.. har en escort rs turbo... 140hk.. men skal ha chip da... holder det bare med en kanskje... Setter den inn i "beholderen under gassspjeldet... holder vel med ei dyse før chiping....... Kanskje ei orginal rsturbo dyse funker??

Posted

Det vil jeg tro.

og ja kan bruke org rs turbo.

hvis du skulle oppdage at den holder igjen eller lignende, så har du for lite bensin

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Posted
Ok.. har en escort rs turbo... 140hk.. men skal ha chip da... holder det bare med en kanskje... Setter den inn i "beholderen under gassspjeldet... holder vel med ei dyse før chiping....... Kanskje ei orginal rsturbo dyse funker??

 

Tilleggsdyser bør stå FØR gasspjeld! Altså på røret fra ic til innsug!.. :) Størrelsen på den ekstra dysa, og antall ekstra dyser kommer jo an på hvor mye ekstra effekt du skal ha! ;)

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Posted
ville ikke hatt den i trykk røret,i innsuget er mere stabilt.

 

Trykkbryteren bør vel stå på innsuget! -Hvis den står på trykkrøret så vil den vel gi strøm til dysa når du slipper gassen også.... Står den på innsuget så vil den "slippe" straks trykket forsvinner"pedalslipp".. ^_^

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Posted

mens vi snakker om tilleggsdyser

har hørt at å vende dysespissene på tilleggsdysene så de peker fra spjeldet gir bedre forstøving og fordeling av bensinen.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Guest Kevin
Posted
Tilleggsdyser bør stå FØR gasspjeld! Altså på røret fra ic til innsug!.. :) Størrelsen på den ekstra dysa, og antall ekstra dyser kommer jo an på hvor mye ekstra effekt du skal ha! ;)

 

Av ren nyskjerrighet,hvorfor før spjeldet? for å få det fordelt likt til alle sylinderene? :huh:

Guest AnDtHo
Posted (edited)
Av ren nyskjerrighet,hvorfor før spjeldet? for å få det fordelt likt til alle sylinderene? :huh:

Helt riktig.. Ellers vil det være den sylinderen nærmest dysa som får mest..

Edited by AnDtHo
Guest Kevin
Posted
Helt riktig.. Ellers vil det være den sylinderen nærmest dysa som får mest..

 

Men hvorfor ikke rett etter spjeldet da?

Guest AnDtHo
Posted
Men hvorfor ikke rett etter spjeldet da?

Hvis du vil begynne å borre og kuke i innsuget ditt så funker det og.. men lettere å montere i en slange eller et rør før spjeldet..

Guest Kevin
Posted (edited)
Hvis du vil begynne å borre og kuke i innsuget ditt så funker det og.. men lettere å montere i en slange eller et rør før spjeldet..

 

Ikke for noe annet altså...

Edited by Kevin

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...