Jump to content

Motor stopper, på tomgang og i fart .. dør ut.


d-link

Recommended Posts

Kjøpte en 2.0 iS 85 mod. av ei gammel bestemor bak i slekta som hadde bilen bare stående. Har stått stort sett de siste 10 årene. Kjørt 70.000 km. siden -91. Uansett! Da jeg fikk bilen var den rufsete på tomgang, da den gikk for langt ned etter enten å ha rusa den eller trykket inn clutchen i fart, men stabiliserte seg etterhvert. Har nå hatt den i 2mnd ca.

 

For å prøve å fikse tomgangen rensa jeg først tomgangsregulatoren og bytta TPS. Resulterte i ingenting så jeg bytta hele tomgangsregulatoren. Ingen bedring. Siden det ikke var noe som hindret meg i å bruke bilen til daglig så lot jeg det gå i påvente av bedre vær å holde på å skru bil i .. (les: våren). Men nå i forrige uke så begynte den plutselig å bli vrang. Den stopper under fart, ved oppstart etter 3-4-5sekunder fra jeg slipper starteren. Når den dør på denne måten går turtelleren bananas, dvs. den spretter opp og ned .. snodig da den egentlig er gåen. Gåen som i viser kun 500rpm på tomgang og 2000rpm på sperra. Rart!

 

Når den dør ut slik så skyter og ettertenner den. I mitt hode er det lik mangel på tenning .. så jeg kan da ramse opp hva jeg har byttet ut av tenningsdeler:

 

- 4stk nye plugger

- nye tennplugger

- ny coil (høyspentcoil fra biltema vel å merke)

- ny fordelerrotor

- nytt fordelerlokk

- ny luftmengdemåler

 

Da jeg byttet lmm oppdaget jeg også et hull i veivhusventilasjons-slange-tilkoblingen i gummibelgen på innsuget. Med en boks startgass fant jeg ut at den trakk en smule luft gjennom der, så hullet ble tettet med silikon foreløpig.

 

Etter lmm bytte ble tomgangen OK, noe som tyder på at den gamle ikke var helt frisk. Men bilen dør fortsatt bare ut i samme stil som før.

 

Tips og forslag? Setter selv en knapp på fordelern men vil avvente å se om dere har noen andre kloke råd før jeg evt. begynner å skru fordeler ut.

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Guest 2.8v6

Jeg råder deg til å bytte fordeler har vært borti det samme,, så gjør det å så får du se om det hjelper, funka for meg !! :D :D

Link to comment
Share on other sites

Guest zr50sl

veel han hadde da skifta det :P prøv å skifte bensinfiltret,kanskje du har mye kondes\vann i tanken din, fyll den helt full tanken å hell på ca 1 l med rødsprit å prøv

Link to comment
Share on other sites

Stopper uansett varm eller kald. Får vel prøve å bytte fordeler da :( Kanskje turtellern våkner til liv igjen og da :D

 

Kosta på bilen nesten det samme i deler nå som jeg kjøpte den for :P Kjøpte den for 5000 bare da :) Koster å ha Sierra .. men nyter hvert minutt når alt er i orden :D

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Sjekka kontakten på fordeler. Den så fin ut.

 

Liten update: Nå går bilen kun på 2-3 sylindre. Ford her i Tr.heim skulle ha 7000 eks. mva. for en ny fordeler. (Den får de aldri solgt, da de hadde en inne på lager. I så fall så er det en IDIOT som kjøper en fordeler til Sierra for 7.000kr eks. mva.) Aftermarked fordelere er visst ikke å oppdrive i følge Torshov og Mekonomen.

 

Skal ta komp.test i morgen for å sjekke at det ikke er toppakningen som er gåen.

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Guest FOSENFORD

Var ut for samme symtomer på gammel sierran.

Ta å sjekk opp kontakten in til hjernen, eventuelt ha på noe kontakt gris.

Link to comment
Share on other sites

Ja da var gåten løst. Vippearm som ikke ville leve lenger. Den generelle tilstanden på vippearmer og kam var vel mildt sagt dårlig tatt i betraktning kmstanden. Å kjøpe bil fra 80 år gammel enke har både sine fordeler og ulemper viser det seg. Regner med det meste av oljetilførsel til kam osv. er mer eller mindre tett som følge av mangelfulle oljeskift og vedlikehold. Men men! Kvasskam er nå under vurdering da jeg fikk et meget gunstig tilbud fra en Sierra-guru hairy balls kjenner. Fred ut!

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Guest bjornkristian

je:P hadde akkurat det samme problemet jeg også:P dreit heldigvis i å prøve å fikse det selv. å leverte den på ford verksted istede. :P vippearm + litt rensing her og der så var alt i orden:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...