Leo Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 Jeg sitter her og leker litt med et program for å beregne en kasse. Prosjektet innebærer stua hjemme, en Celestion AD15H og en Gem Sound EXA-2950. Er et lite prosjekt for å få fram kjellerbassen i musikk og film. Ting trenger ikke koste allverden, men DET gjør en ferdig-sub som trykker såpass som det jeg har tenkt å kaste sammen. I alle fall, er det noen som har link til sider med specs og oversikt over subber? Jeg fant en god side og slenger ut linken her. Hiv på med nyttig info dere også! http://www.audio-nova.com/docs/spkrdata.htm Ps. Om noen har erfaring med å bygge horn, kvartbølge eller linjetransmisjonskasser i greit format, mottas hint og tips med stor takk, det hadde vært morsomt å bygge noe mer kreativt enn den vanlige bassreflekskassa. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
cossiemk1 Posted March 19, 2006 Posted March 19, 2006 AD15H skal ha STOR kasse, men det har du kanskje finni ut alt...??Jeg ville laga en stor ganske flat kasse, med bassen montert under... kan jo feks brukes som tv bord..??
Leo Posted March 19, 2006 Author Posted March 19, 2006 Jeg har et foreløpig bilde av hvordan løsningen blir. Førsteutkastet er en 140l bassreflekskasse med to 4" porter på rett under 40cm. Siden jeg faktisk må ha plass til dette beistet, tenkte jeg å "bygge i høyden" med elementet i bunn, kassen på føtter og porter i toppen eller i siden nerme toppen med vinkler. Dog var TV-bord-idéen bra og kanskje noe å vurdere. På pc'en ble frekvenskurven seende slik ut: Peak 163Hz, -3db 66Hz og 370Hz som flater ut ned til -6db 30Hz og 550Hz. Knekkpunktet nedover ligger på -9db 25Hz og -12db 22Hz. Jeg tenkte å bruke et 60Hz 12db lp-filter slik at peak blir på 60Hz og -3db blir på 30Hz og ca. 80Hz. (sistnevnte avansert beregnet med kulepenn... 30-80Hz sub, med mulighet for å slippe den oppover med valg av lp-filter er en begynnelse, men nå lurer jeg på om -3db 30Hz faktisk ikke er godt nok. Spørs om ikke jeg må ta en ny runde i tenkeboksen og ved pc'en. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Fordelsker Posted March 20, 2006 Posted March 20, 2006 Leo said: Jeg sitter her og leker litt med et program for å beregne en kasse. Prosjektet innebærer stua hjemme, en Celestion AD15H og en Gem Sound EXA-2950. Er et lite prosjekt for å få fram kjellerbassen i musikk og film. Ting trenger ikke koste allverden, men DET gjør en ferdig-sub som trykker såpass som det jeg har tenkt å kaste sammen. I alle fall, er det noen som har link til sider med specs og oversikt over subber? Jeg fant en god side og slenger ut linken her. Hiv på med nyttig info dere også!http://www.audio-nova.com/docs/spkrdata.htmPs. Om noen har erfaring med å bygge horn, kvartbølge eller linjetransmisjonskasser i greit format, mottas hint og tips med stor takk, det hadde vært morsomt å bygge noe mer kreativt enn den vanlige bassreflekskassa. Slenger meg med å legger igjen en link til ei side som oppgir data på diverse sub'ere. http://www.edu.stadia.fi/~0101585/bassotaulukko.html
Recommended Posts