Jump to content

valg av olje på cosworth.


Torp Racing

Recommended Posts

anbafaler IKKE å bruke 0 - 40, kjørte det på min og da svidde jeg hull i topp pakningen.

 

5 - 50 oljen fra biltema koster 400 kr for 10 liter og funker! ikke noe galt med den er jo helt lik olje som alle andre bare det står biltema på den. og hvis cosworthen bruker litt olje som den sikkert gjør så blir du ikke ruinert av å bruke den.

 

og det om den er esterbasert eller ikke spiller ikke SÅÅÅ stor rolle som noen her vil ha det til!!!

Jeg har også kjørt på Biltema olje i 2 år.(Den de kaller helsynt 5-50)

Kjørt endel på bane.Motoren går så fint så, bare suser :D

Er nøye på å bytte olje og filter ofte.

Har bare hatt 100 hk ekstra hittil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kjørt på Biltema olje i 2 år.(Den de kaller helsynt 5-50)

Kjørt endel på bane.Motoren går så fint så, bare suser :D

Er nøye på å bytte olje og filter ofte.

Har bare hatt 100 hk ekstra hittil.

 

Bytta fra biltema olje nå på vintern til Valvoline... Merka med en gang at det var bedre motoren hørtes faktisk ut til å gå mye reinere på tomgang :)

Link to comment
Share on other sites

Billig å lage, billig å selge. VR1 10w-60 er synthetic blend, dette er halvsyntetisk. VR1 20w-50 står det ingenting på, så den er ganske sikkert mineralsk. I racing går det bare i esterebaserte oljer. Porsche heller KUN Mobil1 på motorene sine og oppfordrer kundene til å fortsette med dette. Porsche motorer holder jo enstund, så de vet nok en eller to ting om motorolje de og.

Står det helsyntetisk på Mobil1 produktet kan man regne med at dette er 100% syntetisk olje som har de beste egenskapene.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

tror nesten hver eneste av oss her inne har forskjellige svar..bruk søke funksjonen.. dette har vært oppe mange ganger før!!! hehe

 

Bruk en olje du har go tro til. finnes mange goe oljer på markedet. MÅ ikke være synt. går fint med del synt og..Tenk litt på hvordan du bruker bilen din og velg derfra...Du må ikke kjøre på 10-60 fordi mange her sier det er et must på disse motorene ;)

Valvoline,Castrol,Mobil1, osv.. er et godt valg..

Velg ikke biltema og europris mineral feks.. :)

 

Personlig holder jeg en knapp på mobil 1 5-50.

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

tror nesten hver eneste av oss her inne har forskjellige svar..bruk søke funksjonen.. dette har vært oppe mange ganger før!!! hehe

 

Bruk en olje du har go tro til. finnes mange goe oljer på markedet. MÅ ikke være synt. går fint med del synt og..Tenk litt på hvordan du bruker bilen din og velg derfra...Du må ikke kjøre på 10-60 fordi mange her sier det er et must på disse motorene ;)

Valvoline,Castrol,Mobil1, osv.. er et godt valg..

Velg ikke biltema og europris mineral feks.. :)

 

Personlig holder jeg en knapp på mobil 1 5-50.

5/50 mobil 1 funker veldi bra på vinteren og vanlig gatebruk.. på bane kjører eg agip 10/60 har 1 kilo meir trykk da etter 5runder på rudskogen enn mobil 1:9

Link to comment
Share on other sites

A question we always get asked is “Which oil?”

At PJ Motorsport, we recommend Mobil 1 Motorsport 15/50 or Castrol RS 10/60. Both companies offer thinner versions of both products, but they are SAE 0-40 and offer poor protection at high temperature, because they are thinner. Consequently, this creates poor oil pressure and less engine protection.

Only Ford and Cosworth would design such a fine engine with such large clearances based on the Cortina Pinto engine!

Minimum oil pressures are 1.8 bar at idle (850-900 rpm) and 2.4 bar at 2000 rpm. Both these pressures are at an oil temperature of 80°C and with a 50 multigrade oil.

Remember – if you are rebuilding your engine, we can supply you with an uprated oil pump with a stronger pressure relief spring, fitted by ourselves, to give you extra pressure.

E-mail or telephone the parts department on 01902 862882 for details on this product..

Link to comment
Share on other sites

ja det er ganske sjovt med alle de meninger der er omkring olie på en cosworth. det eneste der næsten aldrig bliver diskuteret er hvor STOR oliekøleren skal være. det er en viktig ting hvis man vil holde tempereturen nede og holdbarheden af olien/motoren oppe. men man vil tilsyneladende hellere bruge 600kr på olie end 1500kr på et kølings system.

Link to comment
Share on other sites

5/50 mobil 1 funker veldi bra på vinteren og vanlig gatebruk.. på bane kjører eg agip 10/60 har 1 kilo meir trykk da etter 5runder på rudskogen enn mobil 1:9

 

 

Her har vi en kjekk gutt med mye power som bruker agip :D hehe

 

Agip er fin fin olje som har hatt de beste resultater angående det med høyt oljetrykk,

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
anbafaler IKKE å bruke 0 - 40, kjørte det på min og da svidde jeg hull i topp pakningen.

 

5 - 50 oljen fra biltema koster 400 kr for 10 liter og funker! ikke noe galt med den er jo helt lik olje som alle andre bare det står biltema på den. og hvis cosworthen bruker litt olje som den sikkert gjør så blir du ikke ruinert av å bruke den.

 

og det om den er esterbasert eller ikke spiller ikke SÅÅÅ stor rolle som noen her vil ha det til!!!

 

Tror ikke du svidde toppakningen pga 0W-40 olje!!!! Den hadde nok gått i stykker uansett åssen olje du hadde brukt. Jeg brant et stempel, men skylder ikke på Mobil 1 5W-50! YB motoren skal ha 5W-50 originalt, men dør neppe av 0W-40.

Link to comment
Share on other sites

Her har vi en kjekk gutt med mye power som bruker agip :D hehe

 

Agip er fin fin olje som har hatt de beste resultater angående det med høyt oljetrykk,

 

hvor får du kjøpt agip og hvor mye?

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Guest c.worth
Her har vi en kjekk gutt med mye power som bruker agip :D hehe

 

Agip er fin fin olje som har hatt de beste resultater angående det med høyt oljetrykk,

 

hva tar rs-motorsport for 4liter 10-60??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

silkolene pro-s

 

fåes kjøpt av havnen

Edited by capri-rs

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...