Jump to content

Ny ford focus RS?


Guest Rabbit

Recommended Posts

Og nøyaktig NÅR ble rekkeseksere "ikke omdrejningsvillige nok"? Asiatene bekrefter det motsatte med sine sportsbiler fra tidlig 90-tallet og fram over århundeskiftet. Gammel lærdom du sitter inne med!

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

gammel lærdom er det ikke. men simpel logik. der er mere vægt i en større motor som skal sættes i rotation. og jo mere vægt jo sløvere er den i omdrejninger. overvej lige hvornår i sidst har set en 6 cylindret motorcykel tage 13k omdrejninger??? det er ikke for sjovt de laver alle sports cykler med 4 eller mindre stempler. så er det op til designeren af motoren at finde ud af slag/boring. stort slag giver højt moment men den kommer ikke til at kunne tage mange omdrejninger = lav stempelhastighed men god cylinder fyldning. men har den kort slag og en stor boring kan den tage mange omdrejninger = høj stempel hastighed. men ikke så god cylinder fyldning. så det giver mange Hk. det er med sikkerhed noget i allerede ved,så jeg vil ikke belære jer om det. men i skriver selv at Volvos nye R6 ikke er meget længere end deres R5. dvs at foringerne ikke er ret tykke og der med ikke egnet til trykladning. og da slet ikke trykladning hvor vi snakker om tryk som en cosworth køre med i trim versioner. og tryklader man en R6 motor så går jeg ud fra at vi snakker om en 2,8-3l motor. så får de med sikkerhed et meget højt moment. som vil give problemer med gearkassen. for tryklader du en 3L R6 til ca 300hk så får man vel ca 450-500+nm. i en tværstillet motor. det er en meget solid gearkasse som skal fremstilles til ikke at må fylde noget.. men jeg kan jo tage fejl....

Link to comment
Share on other sites

Simpel logikk er det ikke. En større(les: flersylindret) motor har flere bevegelige deler og samlet større vekt på motoren. Men den har i tillegg flere tenninger per motorsyklus som eliminerer dette problemet. Det er f.eks ikke uten grunn at F1 motorene fordeler sine 3 liter på 10 eller 8 sylindre. Nettopp for å få opp turtallet, helt opp i mot 20.000 rpm.

 

Hva angår R6 eller R5 motoren til Volvo så vil jeg ikke legge ut om dette i denne tråden. Men at R6 motoren er et dårligere alternativ pga. omdreiningspotensiale er ikke noe jeg kan si meg enig i. Toyota og Nissan har med sine rekkesekker motorer bevist potensialet til de grader.

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

de har også 8-10cylindre fordi reglerne tillader det. og fordi de ikke må køre med turbo mere. den gang de måtte køre med turbo var det 1600ccm motore på 4 cylindre og turbo. og ofte 1000-1200hk(jeg vil ikke lige hænges op på det,men mener det var det de havde) og det var en bonus pga vægten blev holdt nede. og der ved fik en hurtigere F1 bil. men holdbarheden kan ikke bruges i en hverdags bil. motoren i en personbil skulle gerne holde mere end en weekend. og tomgangen skal gerne ned under 8000 omdr. som den er i en F1 bil.

 

men vil ford bruge deres fremtidige(forhåbeligt) focus RS i rally så er en 2,0-2,3L motor nok det bedste valt pga smidighed og omdrejningsvillighed. selv idag kan en 2L R4 motor yde det samme som en 2L R6. og jeg har haft mange gange jeg har ædt en E30 325 eller en VR6 i første gear i min sierra. det udelukkende pga en mere omdrejningsvillig motor. ja selv en RS6 audi med V8 er blevet snydt af mig.

 

men ja. når vi kommer længere op i fart er en R4 underlegen for en motor med flere ccm. pga manglende moment og HK. men det er jo ikke tilfældet når vi snakker feks cosworth med 220hk og 290nm mod en E90 BMW med 218hk og 260(mener jeg det er ) NM. så er man jo i under skud af moment fra BMWéns side

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke bare I4 med turbo som ble brukt i F1, mange brukte V6 og V8. Flere sylindre gir jevnere kraftlevering. Det du snakker om respons tror jeg er ubetydelig, man har en oftere kraftproduksjon i en motor med fler sylindre, det vil jeg tro veier opp for den ekstra vekten som må beveges.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

det er korrekt at kraft leveringen er bedre i en flere cylindret motor. men nu er det i en focus vi snakker. og jeg håber da at de bruger en R4 motor fra mazda speed6. da den lyder til at kunne lever de hk og performance som skal til i en lille bil som en focus er. og skal den bruges som allarround bil så skal service og priser også være tilfredsstillende forkunden og brugeren. og skal den kunne bruges i WRC så er det igen en R4 som skal bruges. (kan ikke lige WRC reglerne men mener at kunne huske at det er 4 cylindre der skal til. og ford laver ikke Boxer motore) og mazda har vist mange gange at de er dygtige til at bygge solide motore. kik bare på en alm mondeo 2,0motor.

 

og når konkurenterne køre i feks mitsu EVO og lignende biler så er speederrespons og omdrejningsvillighed lige det der skal til for at være forrest. og gearkassen i en mazda speed6 minder mere om en EVO box. end en haldex gør. jeg er vel ikke den eneste der mange gange har set en 1.8T VAG bil koge fordæk og baghjulende tøver en del??

 

men den 6 cylindrede volvo motor ville da være et godt alternativ i en Mondeo RS. der er pladsen og bilen til det.

 

skulle der ikke også være en mazda 3 2,0 turbo på vej?? mener jg hørte om den i Essen?? den er trodsalt bygget på en focus platform.

Link to comment
Share on other sites

WRX har 2.5l i England, så dagene med 2l I4 er snart over.

WRX og STI har nå 2.5L 4sylboxer i hele europa inkl norge.

At 2.5L er valgt har med kostnader å gjøre vil jeg anta. Helt siden WRX ble introdusert i nordamerika rett etter år 2000 har den hatt 2.5L pga utslippskrav? Og den er i Forester også. Og når man ikke har annet enn ny front og hekk å tilby år etter år så hvorfor ikke ta rotta på Evo i kundesammenheng når det finnes en 0.5L større motor i huset? WRC står ikke så sterkt i nordamerika. Eller så finnes det en 6syl 3Lboxer i Outback/Legacy.

 

RS begrebet skal bare leve gennem en R4 motor.

Ja det heter jo Rallye Sport, og med en stor R6 så blir det Road Sport. Morro å kunne utfordre M3 og de store tyske motorveicruisere, men RS som varemerke har en arv man ikke skal tukle med.

Motorveicruiser er oppgaven til Mondeo ST.

 

Når en tenker på det så er WRC Focusen sitt fulle navn Ford Focus RS WRC 06 med Mazda 2Lmotoren under panseret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Rabbit

Husker når escorten herjet rallyløypene på 90tallet, påfølgende mandag kunne man bare stikke bort til nærmeste ford forhandler for å skrive kontrakt på "samme" bil.....

Håper Ford vil lage en gatekopi av wrc fokusen med en toliter turbo og skikkelig 4wd så folk får den samme følelsen som med escorten...

Link to comment
Share on other sites

Husker når escorten herjet rallyløypene på 90tallet, påfølgende mandag kunne man bare stikke bort til nærmeste ford forhandler for å skrive kontrakt på "samme" bil.....

Håper Ford vil lage en gatekopi av wrc fokusen med en toliter turbo og skikkelig 4wd så folk får den samme følelsen som med escorten...

 

 

Det kommer nok dessverre ikkje til å skje.. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...