Jump to content

hvilken snurre på 330 oppsett?


vinge87

Recommended Posts

nå har jeg penger og allt, så kan vi finne ut hvilken turbo som begynner tidligs å spole til 330hk (grønnedyse satsen), går vel ikke ann å ha rs500 cooler når man har aircondition går det?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nå har jeg penger og allt, så kan vi finne ut hvilken turbo som begynner tidligs å spole til 330hk (grønnedyse satsen), går vel ikke ann å ha rs500 cooler når man har aircondition går det?

 

 

sorry at jeg har 'fucka' tråden din litt , men det virker som vi er ute etter det samme .

 

 

vil ikke luft siden på en T04 være større enn på en T3 ?? rart om det ikke er større forskjell en 0,42 - 0,50

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

er ikke inne på dette, noen andre får svare på tekniske spørsmål, jeg vil bare vite hvor og hvilken turbo som er bolt on med rask spool up da jeg vil ha axelerasjon istedenfor toppfart :D

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest gbraen

Da vil ihvertfall jeg anbefale en T34 med 0,48 eksoshus. Alle disse andre er ikke bolt-on, uansett hva dem sier.

 

Med turbonetics må du ha innfesting til aktuator, bakstykke til 2500, tilpasse dette, samt at du mister vannavkjølingen på turboen.

 

Bedre med Garrett T34, den passer rett på!

 

RS500 kjøleren blir det ikke plass for med A/C, ikke uten en ombygging iallefall.

Link to comment
Share on other sites

en T34 med 0,48 eksos , har den stor kompressor da ??

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Atmosfærisk trykk og lufttemperatur står iallefall oppgitt på bremsepapirene mine fra Autoconsult, men det har kanskje ikke blitt "korrigert"? Er det trykk over 1 bar atmosfærisk du mener må korrigeres? Så de 6 millibarene det var over 1 bar på autoconsult gjør at jeg kjører med "urealistiske skrytehester" mener du?

 

Det blir for fjærnt om man måler idikert effekt på en turbobil under optimal forhold (en iskald vinterdag kanskje), og så står på Rudskogen 6 mnd senere i 30 grader og påstår at motoren yter dette. Grunnen til at man begynnte å korrigere i utgangspunktet var nok at det skulle være rettferdig for alle, slik at sammenliger kan bli i nærheten av reelle. Autoconsult kan sikkert korrigere for deg om du spør.

 

Når man har sett Sierra Cosworth 4x4 med vanlig "bolt on" 330 sats og 1,7 BAR ladetrykk gjentatte ganger kjøre 201 M med 145 - 147 km/t sluttfart, så burde kanskje "370-380 hk" bilene ha enda høyere hastighet, sant?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

men hvilken turbo bør jeg da kjøpe ? 0,63 eksos å 0,82 luft da ?? ville ikke det fungert på lave turtall ??

 

A/R på luft kan sjelden velges og er i praksis noe du IKKE bør tenke på.

A/R 0.63 på eksos fungerer dårligere på lave turtall enn A/R 0.48.

 

For maks 350 hk GT28RS

For maks 400 hk. KRX 400.

 

Ett annet valg er å ringe KRB som nå har prisgaranti på Turbonetics. Kjøper du en T3 super 60 universalturbo så kan du skru over det originale Cosworth turbinhuset ditt (og sparer da kr 2500,- fordi du da ikke trenger baklokk) og da har du en oppgradert turbo som leverer til litt mer enn den originale, er like sterk på lave turtall og som er "bolt on". Sier du at du skal ha turbo til Cosworth så kan det bli unødvendig dyrt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg penger og allt, så kan vi finne ut hvilken turbo som begynner tidligs å spole til 330hk (grønnedyse satsen), går vel ikke ann å ha rs500 cooler når man har aircondition går det?

 

 

Når du nå har endret spørsmålet til "hvilken turbo som begynner tidligs å spole", da vil naturlig nok svaret endre seg også :

 

Escort Cosworth "T25" turboen. Motorene med disse turboene har maks moment allerede på 2500 o/min og det er 1000 o/min før Sierra Cosworth med T3.

 

RS500 ic og aircon er folk montert før, men det er nok alt annet enn lett å få til.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@
Når du nå har endret spørsmålet til "hvilken turbo som begynner tidligs å spole", da vil naturlig nok svaret endre seg også :

 

Escort Cosworth "T25" turboen. Motorene med disse turboene har maks moment allerede på 2500 o/min og det er 1000 o/min før Sierra Cosworth med T3.

 

RS500 ic og aircon er folk montert før, men det er nok alt annet enn lett å få til.

 

Men da holder ikke T25 til 330 hk heller da!!!

 

Men jeg tror du har fått en del tips på hvilken turbo som funker nå...

Link to comment
Share on other sites

:blush: ja har fått mangen gode tips, men er usikker hehe har lyst på den som pelle vekk snakker om, den 28 turboen, så får bestemme meg snart ihvertfall :blink: :lol: :blush:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flotte drag tider (sjåfør + grep) og slutthastigheter (motoreffekt) . Kjekt å se. :D

Det er udiskutable resultater som er umulig å bløffe seg til. Drag racing er FASIT. B)

 

I følge KRB, var det godt gjort og kjøre så fort med så lite hk...

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

I følge KRB, var det godt gjort og kjøre så fort med så lite hk...

 

Javisst, det tror jeg på. :D

 

Det man skal huske på er at det er dreiemomentet på hjulene til enhver tid så dikterer akselerasjonen. (Under den aktuelle tiden (7,7-12 sek. dette pågår, inkl gearing)). Oppsett som ditt er velutprøvet og godt og har mye areal under dreiemomentkurven på det turtallet du bruker når du kjører drag. Dette er svært viktig når man har såpass stort sprang mellom utvekslingene som originalkassen har samt tung diff. utveksling. Det er dette som er "hemmeligheten" og som gjør at Cosworthene går så godt i forhold til den maksimale ærlige motoreffekten. Trimmer man videre så endres ofte forholdet mellom dreiemoment og hk i favør av hk. Det er derfor man trenger så myye fler av dem for at bilen skal bli raskere også.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
Javisst, det tror jeg på. :D

 

Det man skal huske på er at det er dreiemomentet på hjulene til enhver tid så dikterer akselerasjonen. (Under den aktuelle tiden (7,7-12 sek. dette pågår, inkl gearing)). Oppsett som ditt er velutprøvet og godt og har mye areal under dreiemomentkurven på det turtallet du bruker når du kjører drag. Dette er svært viktig når man har såpass stort sprang mellom utvekslingene som originalkassen har samt tung diff. utveksling. Det er dette som er "hemmeligheten" og som gjør at Cosworthene går så godt i forhold til den maksimale ærlige motoreffekten. Trimmer man videre så endres ofte forholdet mellom dreiemoment og hk i favør av hk. Det er derfor man trenger så myye fler av dem for at bilen skal bli raskere også.

 

Det er vel også derfor drivverk tar kvelden!! Ikke vanskelig å oppnå 330Hk og 500Nm -->gode 201m tider ---> den sikre driverksdreper.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel også derfor drivverk tar kvelden!! Ikke vanskelig å oppnå 330Hk og 500Nm -->gode 201m tider ---> den sikre driverksdreper.

 

 

Jeg er helt ening med du der. :lol: Det er den 500 Nm toppen som er problemet. Spesielt når man da gjerne ukritisk følger opp med " ufjæret sinter lamell dritt". Som sammenligning er 500 NM på 7100 o/min 500 hk. Ikke så rart at det ryker, og derfor er det en god løsning å forsøke å lage en bred og flat , men litt lavere, dreiemomentkurve, uten "skrytetopper" og så vise til resultater fra drag racing. Det er som tidligere nevnt hele arelet under dreiemoment kurven, eller gjennomsnittet, som gjør akselerasjonen effektiv, ikke høyden på "bling bling" toppene. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Men da holder ikke T25 til 330 hk heller da!!!

 

Men jeg tror du har fått en del tips på hvilken turbo som funker nå...

 

Neida, men:

 

1. 330 hk var vel heller ikke ett krav? Spørsmålet var vel "turbo til 330 oppsett" og målet er nok å få bilen til å fungere godt, sant?

2. Så vidt jeg vet, så selv om den turboen kalles for T25 så er det faktisk en T28.

3. Nja, jeg er neimen ikke helt sikker. Escort Cosworth (homologerings) intercooleren er mindre og myye tettere enn Sierra 4x4 Ic. Den er derfor langt fra ideel til en liten "lavtrykk" turbo. Denne stakkars små turboen må lade mye høyere enn det som viser på ladetrykkmåleren som som oftest er tilkoblet innsugsmanifolden og det liker den absolutt ikke. Med Sierra Cosw. 4x4 IC med mindre trykkfall og flowprep turbo er det kanskje ikke umulig da jeg tror at den har like stor kompressordel som Sierra Cosw. 4x4 T3 turboen.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at dersom man sier at 599 cc dyser er 500 hk dyser, så blir tilsvarende tall for grønndysene 341 hk. De som sier at man klarer 380 hk på grønndysene vil da indirekte si at 4 stk 599 dysene rekker til 560 hk. (selv om RS 500 trengte nesten 900 ccm pr sylinder for å klare i nærheten av den effekten.)

 

Jeg kjenner noen som kjører den turboen der og det er en grei turbo. Den har T04 E trim 50 kompressor, T3 steg 3 turbinhjul og funksjonsmessig er den nokså lik IRX 450 turboen, altså ikke veldig sprek under 4000 o/min.

 

kr. 9500,- er en grei pris, men koster ikke wg bakstykke nesten kr. 2000,- ?

Actuator må man vel også kjøpe utenom, sant?

 

jepp koster ca 2 lapper og så må man ha actuator.. :)

hvor store dyser mener du man trenger for å oppnå 450-500 hk?

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

jepp koster ca 2 lapper og så må man ha actuator.. :)

hvor store dyser mener du man trenger for å oppnå 450-500 hk?

 

 

Det kommer an på hvordan motoren er bygget (hvilket AFR den må kjøres med på maks effekt), hvor høyt bensintrykk man vil kjøre, hvilket drivstoff som skal brukes og om man snakker om ærlig effekt eller ikke. :)

 

Som vi vet så kjørte 500 hk + RS 500 8 stk grønndyser som da vil si nesten 900 ccm pr. sylinder. Med ett mer moderne og effektivt oppsett så vil jeg mene at f.eks 4 stk 820 dyser får jobben gjort.

 

EDIT: Fikk i går se noen bremsepapirer på en 550 hk + motor. Der ble det bruk 4 stk dyser som ga 920 ccm.

 

Selv om jeg ikke skal ha så høy effekt, så vil jeg satse på 8 stk. dyser, hver på ca 370 ccm for å få god dysekontroll, lav CO, fin tomgang, kjekt forbruk osv osv.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest jornhan
jepp koster ca 2 lapper og så må man ha actuator.. :)

hvor store dyser mener du man trenger for å oppnå 450-500 hk?

 

Tipper simens 550cm svarte dyser,men er ikke helt sikker.

Link to comment
Share on other sites

har 599cc dyser,får se hvor langt de holder i forhold til de grå fra bosch.så lenge den bremser over 400 hk er jeg fornød.bilen veier ikke mere enn 900kg allikevel... :)

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
Jeg er helt ening med du der. :lol: Det er den 500 Nm toppen som er problemet. Spesielt når man da gjerne ukritisk følger opp med " ufjæret sinter lamell dritt". Som sammenligning er 500 NM på 7100 o/min 500 hk. Ikke så rart at det ryker, og derfor er det en god løsning å forsøke å lage en bred og flat , men litt lavere, dreiemomentkurve, uten "skrytetopper" og så vise til resultater fra drag racing. Det er som tidligere nevnt hele arelet under dreiemoment kurven, eller gjennomsnittet, som gjør akselerasjonen effektiv, ikke høyden på "bling bling" toppene. :)

 

500 Nm i motor = 1810 Nm inn på fordelingskasse på 1.gir (3,62:1). :o

Link to comment
Share on other sites

Javisst, det tror jeg på. :D

 

Dette er svært viktig når man har såpass stort sprang mellom utvekslingene som originalkassen har samt tung diff. utveksling. Det er dette som er "hemmeligheten" og som gjør at Cosworthene går så godt i forhold til den maksimale ærlige motoreffekten.

 

Har det ikke hjulpe på å montert litt høyere utveksling,f.eks 4.11 e.l for gode tider på drag? Forstår jeg deg rikti er det dårli utveksling,langt sprang å godt dreiemoment som gjør den så kjapp? :huh:

Link to comment
Share on other sites

marielle og vegard vet jo ikke hva dem snakker om da...eneste som har visst på norsk turbo service hva de egentlig snakka om er dag og tom.

 

 

Nåja, det er vel Svein som har svart belte i turbo. Jeg snakket med ham i går og det er nok liten tvil om at det er KRX 400 som anbefales som oppgraderingsturbo til Cosworth opp til og med ærlige 400 hk. Den gir mye høyere effekt enn T3 og bedre bunndrag enn en T34.

 

Noen som vil kjøpe en kostbar ærlige 400 hk Sierra Cosworth Gr.A. "T34" turbo med polert og "flowprep" A/R 0.55 TURBINHUS og 2WD manifold? :lol: Svært lite brukt og i svært god stand. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

drar opp denne gamle tråden å lurer på om vinge87 har kjøpt seg turbo ??

 

jeg endte opp med en T34 ar 48 å er fornøyd med den :D

 

lader bare 1,3 bar , men dette holder lenge for meg da jeg ikke har kjøpt RS500 ic enda ,

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...