Jump to content

Bensinforbruk på Sugemotor VS Overladet motor


Vebba

Recommended Posts

En liter bensin inneholder en viss mengde energi right?

LMM på bilen vil prøve å hele tiden å ha ideelt Luft-til-Bensin forhold. (13.2-1 eller noe i den dur?).

 

Så om en 2L 6sylindret sugemotor har maks effekt på 6000rpm, å da suger inn en X mengde luft som blir blandet med en proposjonal mengde bensin, leverer 200hk. Vil denne bruke mer bensin enn en 2L 6sylindret turbo/kompressor motor som lader 1bar (tok bare et tall her) og leverer 200hk på 3500rpm?

 

HK må i mitt hode være avhengig avhvor mye Luft/bensin som får eksplodert i hver sylinder. jo mer luft det er i hver sylinder, jo mer bensin må inn og resultatet av dette er mer HK...

 

Man kan si at mitt ressonemang tilsier det at 200hk KREVER en viss mengde bensin...

 

Merk: Friksjonstapet, og varmetapet vil nok være høyere på økt turtall... men om vi hadde NULL friksjon, så hadde min teori stemt?

 

Så denne topicen på en MOPEDportal, og fant ut at det er for det meste fjortisser og slikt det, så jeg tenkte å prøve teorien på et bilforum og se om det kommer noen gode svar :)

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Vel, skal prøve å svare så godt som mulig. Men ta i betraktning at spørsmålet ditt åpner for mange variabler :)

 

Hvis vi gjør regnestykket så likt og mest mulig sammenlignbart som overhodet mulig så tenker vi oss at vi har følgende motorer:

 

2 liter rett 6'er: 10:1 komp N/A med LMM(luftmengdemåler) og IAT(IntakeAirTemp). 200hk @ 6000rpm.

 

2 liter rett 6'er: 9:1 komp Overladet, LMM og IAT på samme måte som N/A motorn. 200hk @ 3500rpm.

 

Når motorn oppnår sin toppeffekt på 200hk så skal den ha X mengde med bensin for å få rett blanding. X mengde bensin oppnås hurtigere på turbomotoren da den når toppeffekten fortere enn N/A motoren, og krever derfor mer bensin på et tidligere tidspunkt. Utifra det kan vi si at turbobilen blir en mer kjørbar bil pga. den oppnår toppeffekt fortere, men krever også av den grunn mer bensin tidligere og over et større område av registeret enn hva den N/A motoren vil gjøre.

 

MEGET forenklet verson, men gir alikevel en liten pekepinn på forbruk :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort

200Hk krever ca 0,8 liter bensin /min, i teorien uansett motor.

 

14,7:1 er blandingsforholdet for optimal forbrenning.

ca 12:1 er blandingsforholdet for max effekt.

 

turbomotorer gis gjerne enda fetere blanding for å unngå varmgang.

Link to comment
Share on other sites

litt off topic, men gjelder disse blandingsforholdene uansett hvilken bensin motor?

 

14,7=luft 1=fuel

 

og hva er egentlig 14,7:1 målt i?

Link to comment
Share on other sites

Forholdet måles med en lambdasonde. Fortrinnsvis en bredbåndslambda da det gir en bedre og mer nøyaktig avlesning. Blandingen kan stilles på de alle fleste bilforgassere.

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...