Vebba Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 En liter bensin inneholder en viss mengde energi right?LMM på bilen vil prøve å hele tiden å ha ideelt Luft-til-Bensin forhold. (13.2-1 eller noe i den dur?). Så om en 2L 6sylindret sugemotor har maks effekt på 6000rpm, å da suger inn en X mengde luft som blir blandet med en proposjonal mengde bensin, leverer 200hk. Vil denne bruke mer bensin enn en 2L 6sylindret turbo/kompressor motor som lader 1bar (tok bare et tall her) og leverer 200hk på 3500rpm? HK må i mitt hode være avhengig avhvor mye Luft/bensin som får eksplodert i hver sylinder. jo mer luft det er i hver sylinder, jo mer bensin må inn og resultatet av dette er mer HK... Man kan si at mitt ressonemang tilsier det at 200hk KREVER en viss mengde bensin... Merk: Friksjonstapet, og varmetapet vil nok være høyere på økt turtall... men om vi hadde NULL friksjon, så hadde min teori stemt? Så denne topicen på en MOPEDportal, og fant ut at det er for det meste fjortisser og slikt det, så jeg tenkte å prøve teorien på et bilforum og se om det kommer noen gode svar 2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil1982 Ford Granada 2,8 GL Volvo har TIC, Ford har TIKK... Link to comment Share on other sites More sharing options...
d-link Posted February 17, 2006 Share Posted February 17, 2006 Vel, skal prøve å svare så godt som mulig. Men ta i betraktning at spørsmålet ditt åpner for mange variabler Hvis vi gjør regnestykket så likt og mest mulig sammenlignbart som overhodet mulig så tenker vi oss at vi har følgende motorer: 2 liter rett 6'er: 10:1 komp N/A med LMM(luftmengdemåler) og IAT(IntakeAirTemp). 200hk @ 6000rpm. 2 liter rett 6'er: 9:1 komp Overladet, LMM og IAT på samme måte som N/A motorn. 200hk @ 3500rpm. Når motorn oppnår sin toppeffekt på 200hk så skal den ha X mengde med bensin for å få rett blanding. X mengde bensin oppnås hurtigere på turbomotoren da den når toppeffekten fortere enn N/A motoren, og krever derfor mer bensin på et tidligere tidspunkt. Utifra det kan vi si at turbobilen blir en mer kjørbar bil pga. den oppnår toppeffekt fortere, men krever også av den grunn mer bensin tidligere og over et større område av registeret enn hva den N/A motoren vil gjøre. MEGET forenklet verson, men gir alikevel en liten pekepinn på forbruk [-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire [-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Komfort Posted February 19, 2006 Share Posted February 19, 2006 200Hk krever ca 0,8 liter bensin /min, i teorien uansett motor. 14,7:1 er blandingsforholdet for optimal forbrenning.ca 12:1 er blandingsforholdet for max effekt. turbomotorer gis gjerne enda fetere blanding for å unngå varmgang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 17m rs Posted February 21, 2006 Share Posted February 21, 2006 litt off topic, men gjelder disse blandingsforholdene uansett hvilken bensin motor? 14,7=luft 1=fuel og hva er egentlig 14,7:1 målt i? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kikk0 Posted February 21, 2006 Share Posted February 21, 2006 litt off topic, men gjelder disse blandingsforholdene uansett hvilken bensin motor? 14,7=luft 1=fuel og hva er egentlig 14,7:1 målt i? er vel 14.7 kg luft per kg bensin om eg ikkje tar heilt feil Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiesta_xr2i Posted February 21, 2006 Share Posted February 21, 2006 dette ble for avansert for meg ja 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest StianG Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 er dette noe som du stiller på en plass f.eks. på forgasseren. og hva bruker dere til å måle dette med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
d-link Posted February 28, 2006 Share Posted February 28, 2006 Forholdet måles med en lambdasonde. Fortrinnsvis en bredbåndslambda da det gir en bedre og mer nøyaktig avlesning. Blandingen kan stilles på de alle fleste bilforgassere. [-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire [-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now