Jump to content

L6 på 4x4


lafag

Recommended Posts

Har du L8 og bytter til L6 må du bytte ledninger + TPS ( fra 4x4 til 2wd ) Tørr jeg spørre om hvorfor du gjør det ? L8 er MYE bedre for bilen . Egentlig er det beste og bytte til L8 med cat - da brenner du ikke stempler . Ellers kan jeg jo kjøpe den "gamle" L8 av deg om den virker ok .

Link to comment
Share on other sites

Guest clapton
Har du L8 og bytter til L6 må du bytte ledninger + TPS ( fra 4x4 til 2wd ) Tørr jeg spørre om hvorfor du gjør det ? L8 er MYE bedre for bilen . Egentlig er det beste og bytte til L8 med cat - da brenner du ikke stempler . Ellers kan jeg jo kjøpe den "gamle" L8 av deg om den virker ok .

 

trenger ikke bytte tps nei, bare koble om ledningne til pinne 1 og 3 slik armani sier.. kjører med dette på min jeg.

Link to comment
Share on other sites

trenger ikke bytte tps nei, bare koble om ledningne til pinne 1 og 3 slik armani sier.. kjører med dette på min jeg.

det er rart når jeg byttet fra L1 til L8 måtte jeg bytte TPS - Men og bytte til noe dårligere L8-L6 er det vell ikke farlig ....

 

ECU types used in Sierra (RS) Cosworth:

All type of Sierra (RS) Cosworth use a Weber Marelli type of ECU (Engine Control Unit or motormanagement) however, these ECU's have changed over the years as demands grew and computer technology improved.

Although, as far as known, all ECU's use the same connector pin-out (und thus can be electrically interchanged) one can not use for instance the latest ECU on the earliest Cosworth. This is because the ECU is fully "tuned" to the engine characteristics which have dramatically changed over the years. The latest ECU's also use input from several additional sensors which are not available in older models.

Here is an overview of ECU's used and how to recognise them:

 

Level 1:

Used on the RWD hatchback RS Cosworth, has 64Kb of memory. Can be recognised by the mounting flange on the front face and a yellow CO adjustment screw.

Level 6:

Used on the RWD sedan (RS) Cosworth, has the same capabilities as the level 1 model but uses totally different electronics. That's why Level 1 and Level 6 chips can not be interchanged.

Can be recognised by the mounting flange on the front face (like the Level 1) and a white CO adjustment screw (Level 1 has a yellow one).

Level 8:

Used on the 4x4 sedan (RS) Cosworth, has twice the memory storage capacity (128Kb instead of 64Kb) as Level 1 and Level 6. That's why chips can not be interchanged.

Level 8 was available in 2 type since the engine in the 4x4 was available with and without hego-sensor (i.e. with and without catalytic convertor).

Can be recognised by not having mounting flanges and a green or red label with WD48.08.

The one with the green label and second code IAW048/01 is for the catalytic convertor (US83) model.

The one with the red label and second code IAW048/02 is for the non catalytic convertor (15/04) model.

It is uncertain if units/chips can be interchanged between red and green types/engines.

There are also Weber Marelli P8 (no flanges, white label IAW48/P8) and Ford EECIV (totally different from Weber Marelli, central bolt to hold connector) ECU's around. These are however only intended for use on a Escort RS Cosworth but you might find them in some motorsport Sierra's (RS) Co

Link to comment
Share on other sites

bige:

skal bare teste, da jeg tror det er en feil med l8

da slipper jeg å kjøpe ny unødig, hvis det ikke er den

 

Men da skal dette fungere, med å bytte om på øvre og nedre på tps s?

lasse

 

ja, det er det jeg skal gjøre på min. bygger 2wd med L8 ecu.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

bige:

skal bare teste, da jeg tror det er en feil med l8

da slipper jeg å kjøpe ny unødig, hvis det ikke er den

 

Men da skal dette fungere, med å bytte om på øvre og nedre på tps s?

lasse

skal du bare prøve -behøver du ikke og bytte ledningene - den starter men tomg ventilen bråker som et maskingevær .

Jeg bygde vingen min over til L8 - kjøpte egen ledning som bytter ledningene fra UK . og det virker som det ble en raskere respons på gassen (byttet også til mørke blå dyser - standar 4x4 ) Neste blir 4X4 over på P8 så jeg kan kjøre anti lag ......

Link to comment
Share on other sites

er som bige sier,trenger ikke bytte om på de 2 ledningene.bilen starter for det...

 

men er det noen som gjør det samme som meg,2wd ledningsnett og L6 hjerne med 4wd tps sensor uten å bytte om på signal kabla?funker på min...

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@
Egentlig er det beste og bytte til L8 med cat - da brenner du ikke stempler`

 

Hvorfor brenner man ikke stempler med denne da?

bare lurer

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor brenner man ikke stempler med denne da?

bare lurer

Lambda sonden regulerer bensin tilførselen - slik att den ligger innenfor riktige verdier .

Lambda virker ikke om motoren er under ca 50 grader og du har større spjel åpning enn 75 % .

Noen chipser L6 fjerner lade trykk regulatoren slik att du lader over 0,9 bar men dysene og mappen ikke henger med - går tørr og du brenner hull i stempler - ene . Det er billigere og lage - omprogramere chips til L1-L6 enn L8 -P8 med mother board .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...