Jump to content

Vanlig sedan vs Cosworth


Henning---

Recommended Posts

Her er et regnestykke som jeg lurer litt på med tanke på ny bil om en liten stund.

 

si en 92 model sierra sedan, den mest utstyrte, topp stand. ca pris på den?

 

og si at du oppgraderer den, nye bremser, litt styling bare så den ser litt bedre ut , dempere, seter, foringer ect

 

dere er med på tanken. og motoren, si pintoen, uten turbo, 150-170 hk.

 

altså, denne sedan blir en del på kostet.

 

og så :

 

en orginal cossie, sedan, fra 92.

 

 

disse to bilene, blir det stor prisforskjeld, og kvalitet? vil det bli mindre tap med cossien, med tankte på at du ikke får igjen pengene du la i den vanlige sedanen?

 

sikker litt merkele spørsmål, men hadde vert kjekt å vite.

 

 

ja, bensin forbruk og, bruker en orginal cosworth mye? noen som har en na trimmet pinto med 150-170hk, forbruk?

 

mvh Henning

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe peiling på cossie/bensinforbruk. Men en NA trimma pinto

på 150-170 bhp vil jeg tro bruker seriøst mye bensin. Tenker da på

gasser motor, da inspruten ikke er like enkel å hente så mye NA hester ut av...

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder bensin så bruker cosworth MYYYYE bensin!!!

en dag til rudskogen fra meg noen turer på banen og hjem blir full tank og det er fort 700 kr med dagens bensin priser. :angry: :angry: :angry:

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen
når det gjelder bensin så bruker cosworth MYYYYE bensin!!!

en dag til rudskogen fra meg noen turer på banen og hjem blir full tank og det er fort 700 kr med dagens bensin priser. :angry: :angry: :angry:

 

Syns ikke cossien bruker mye bensin med normal kjøring.

På bane bruke alle bilene mye. Selv en fiesta kommer over litern da.... (poloen gjorde det iallefall ;) )

Fikk ferieforbruket til 1,02ltr/mil på cossien (over 6000km), og det er akseptabelt. Har da aldrig kommet under litern på mine ferieturer med noen annen bil heller.

Link to comment
Share on other sites

Cosworth er en større utgift der og da i innkjøp. Dohc er selvsagt billigere, mer anonym, og ikke noe bandittmagnet som en Cos om du bor utsatt til. Forsikring har mye å si om du ikke får noen god pris på Cos.

Skal dette være 1ste bilen din? Lær å kjør med Dohc.

Har du virkelig lyst på Cos vil ikke en Dohc med OHC gassertrim bli det samme uansett.

Koster mye mer å vedlikeholde en Cos.

Link to comment
Share on other sites

Cosworth er en større utgift der og da i innkjøp. Dohc er selvsagt billigere, mer anonym, og ikke noe bandittmagnet som en Cos om du bor utsatt til. Forsikring har mye å si om du ikke får noen god pris på Cos.

Skal dette være 1ste bilen din? Lær å kjør med Dohc.

Har du virkelig lyst på Cos vil ikke en Dohc med OHC gassertrim bli det samme uansett.

Koster mye mer å vedlikeholde en Cos.

 

dette er ikke den første bilen nei, men blir ikke den andre heller. tenker bare bittelitt fremover..

 

hva mener du med "Lær å kjør Dohc." ?

 

og : "Har du virkelig lyst på Cos vil ikke en Dohc med OHC gassertrim bli det samme uansett."

 

her sto valge egentle mellom en Cos og en pinto maskin...

 

slik jeg tenker : heller legge litt mer penger i en skikkelig bil, isteden for å bruge masse på en, og gå på en smell.

Link to comment
Share on other sites

Forstod det slik at bilen er en Sierra Dohcutgave (med andre ord en 1990-93Sierra) MED en Pinto gassertrimmet (2x45?) i steden for Dohcmotoren som du ikke vil ha? OHCmotoren har navnet PINTO. PINTO=OHC.

 

Skal ikke være så vanskelig å lese det innlegget?

Link to comment
Share on other sites

beklager, min feil. trodde man fikk 90-93 mod med pintoen..

 

da endret ting seg litt..

 

men tingen er enda, det totale regnestykket, hva ville kostet mest, kjøpt en vanlig sedan, å byttet ut mesteparten, eller bare handlet en Cos. til å begynne med?

Link to comment
Share on other sites

som ANDén skriver, hvad er din erfaring inden for kørsel af biler. det skal ikke forstås som du er en 18årig dreng med for mange penge. men har du ikke forståelse for matrialers begrænsninger, så er en cosworth en dyr bil at eje. og du vil få mere bil i en alm sierra dohc.

 

men er det på grund af du er en lidt ældre og mere moden billist så køb en cosworth, den holder prisen 100 gange bedre og du for mere bil for hver krone du putter i den. problemet på en vanlig sierra er at du skal pille ved ALT. vi kan starte ved bunden.

 

komplet ny undervogn. dæmpere,fjeder og bøsninger.

 

bermser fra feks cosworth. komplet med spindler og alt.

 

så er der bagtøj som du også skal have ffra en cosworth. en vanlig sierra har ikke spær.

 

så kommer trimningen af motoren. hvis vi snakker dohc. så er der nogle få ting du kan gøre. eller en lang liste af ting du skal have ændret. alt efter hvor mange penge du har.

 

og i sidste end skal du omregistrere bilen til en cosworth, for den har jo faktisk ændret identitet til en cosworth uden egenteligt at være det. og du får ALDRIG prisen, som var det en cosworth.

 

men i en dohc kan du bygge en bil som ingen andre har. det er sværre i en cosworth. for alle løsninger er efterhånden afprøvet mange gange. det giver også en god sikkerhed for succes.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...