Guest Erik Braseth Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Ikke akkurat like profft som det dere snakker om, men har prøvd å bremse litt med venstrefoten samtidig som man gir gass. Ganske moro å få bilen ut i sladd uten bruk av håndbrekk (toyota fwd). Fikk til en full 360 bare ved hjelp av gass og brems, på tørr asfalt. Men dæven så uvant det er å bremse med venstrefoten. bremsepedalen er jo lett som FY sammenlignet med clutchpedalen
Leo Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Vemstrebrems på baktrekk brukes for å holde hekken ute når du ikke kan gjøre det med motorkraft uten å få for høy hastighet. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
thewizard Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 er jo fint å prøve seg fram med dette nå da siden det er snø ute.. på min gamle escort 1,6 (med slitte bremser bak) så funka dette som bare det.. på rst som jeg kjører nå så glepper det ikke like lett Escort RsTurbo S2
RsTurboTaule Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 jeg klarte å få sleng på ræven med min RST i fjor sommer uten dette venstrebremsingsgreiene.. men hvordan er dette på 4x4? 88 Escort RSTurbo
yrre Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 er vel akkurat motsatt =) Er det jeg som har missforstått alt da mon tru? Er ikke alltid like oppegående Bakhjulstrekk da? Har venstrebrems ingenfunksjon her? Jo da, vanligvis vil man få bilen til å slippe litt før man går inn i en sving. Du taper mye tid på å overstyre biler fullstendig ved å gå alt for langt ut med hekken. Se for deg at bilen er perfekt, den verken understyrer eller overstyrer, men er helt nøytral. Går man fullt på gassen rett før svingen oppnår du en lett overstyring/sladd. Hvis man da finner ut at svingen er feilbedømt/for krapp, vil hekken kommer mer og mer ut. Man korrigerer ved å ratte motsatt vei, og snart vil rattet befinne seg ved fullt utslag og det er ikke mer å gå på. Så vil bilen begynne å snurre. Akkurat her er det venstrebremsing kommer inn. Rett før fullt rattutslag og fortsatt med gasspådrag, tramper man venstrefoten på bremsepedalen nokså hardt. Fremhjulene vil da låse seg og skli, og fronten på bilen går ut mot svingens ytterkant og dermed i riktig retning for utgangen av svingen. Her står det mer om venstrebremsing.
Vebba Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 (edited) Blir mer og mer facinert over dette jeg, og får mer og mer lyst til å lære meg teknikken. Er vel ikke bare bare å lære seg, men hadde vært artig å fått til! Edit: Er ikke meldt snø i trøndelag snart da? Så får jeg prøvd dette i praksis. Har en toyota carina som forsøksperson Edited February 2, 2006 by Vebba 2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil1982 Ford Granada 2,8 GL Volvo har TIC, Ford har TIKK...
alibaba Posted February 2, 2006 Author Posted February 2, 2006 jeg klarte å få sleng på ræven med min RST i fjor sommer uten dette venstrebremsingsgreiene.. men hvordan er dette på 4x4? Det er mye som kan gi overstyring, brekket er populært. Men det man blir mest overrasket av er lift off oversteer. Når man slipper gassen vil vekten flyttes fremover, samme hvis man bremser, så svinger man inn og vips kommer rompa. x - RS Turbo S2
Mark1 Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Er det jeg som har missforstått alt da mon tru? Er ikke alltid like oppegående Bakhjulstrekk da? Har venstrebrems ingenfunksjon her? Jo da, vanligvis vil man få bilen til å slippe litt før man går inn i en sving. Du taper mye tid på å overstyre biler fullstendig ved å gå alt for langt ut med hekken. Se for deg at bilen er perfekt, den verken understyrer eller overstyrer, men er helt nøytral. Går man fullt på gassen rett før svingen oppnår du en lett overstyring/sladd. Hvis man da finner ut at svingen er feilbedømt/for krapp, vil hekken kommer mer og mer ut. Man korrigerer ved å ratte motsatt vei, og snart vil rattet befinne seg ved fullt utslag og det er ikke mer å gå på. Så vil bilen begynne å snurre. Akkurat her er det venstrebremsing kommer inn. Rett før fullt rattutslag og fortsatt med gasspådrag, tramper man venstrefoten på bremsepedalen nokså hardt. Fremhjulene vil da låse seg og skli, og fronten på bilen går ut mot svingens ytterkant og dermed i riktig retning for utgangen av svingen. Her står det mer om venstrebremsing. Joda du har ett poeng der, at man kan "brekke" med fremhjula men da må du nok ha justerbar brems, eller mye hest, sånn at du forstatt har nok power på bakhjula så de fortsatt spinner rundt selv om du hamrer ganske hardt på gassen.men du må nok ha ganske bra peiling på dette og være rimelig sikker på at kun fremhjula blokker når du gjør dette, for så fort du "slurer" litt så vil du snurre.Så det høres for meg rart ut at noen bruker dette i rally osv.eneste gangene jeg låser fremhjula (uten at det er no referanse) er når jeg har svingt aaaaalt for tidlig inn i en sving og må utsette turn in.Men du bruker det mest for å få bilen mere overstyrt, eller om du understyrer, for når du bremser da så får du mere vekt på fremhjula(pluss at dekka vil bremse mot underlaget) og da blir hekken lettere og vil derfor spinne mye lettere.Med 4wd er du så og si avhengig av å bremse for å få ut ræva skikkeli, samt når det understyrer så er det (bare) å holde på bremsen så kommer ræva så lenge man holder full gass. (rimelig nervepirrende til tider) yrre har ikke du en mk2er da?du får bli med på tørråssjøen på søndagen så får du prøvd deg litt, skal dit selv med cossien. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register
Vebba Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Joda du har ett poeng der, at man kan "brekke" med fremhjula men da må du nok ha justerbar brems, eller mye hest, sånn at du forstatt har nok power på bakhjula så de fortsatt spinner rundt selv om du hamrer ganske hardt på gassen.men du må nok ha ganske bra peiling på dette og være rimelig sikker på at kun fremhjula blokker når du gjør dette, for så fort du "slurer" litt så vil du snurre.Så det høres for meg rart ut at noen bruker dette i rally osv.eneste gangene jeg låser fremhjula (uten at det er no referanse) er når jeg har svingt aaaaalt for tidlig inn i en sving og må utsette turn in.Men du bruker det mest for å få bilen mere overstyrt, eller om du understyrer, for når du bremser da så får du mere vekt på fremhjula(pluss at dekka vil bremse mot underlaget) og da blir hekken lettere og vil derfor spinne mye lettere.Med 4wd er du så og si avhengig av å bremse for å få ut ræva skikkeli, samt når det understyrer så er det (bare) å holde på bremsen så kommer ræva så lenge man holder full gass. (rimelig nervepirrende til tider) yrre har ikke du en mk2er da?du får bli med på tørråssjøen på søndagen så får du prøvd deg litt, skal dit selv med cossien. Offtopic: Kommer det ingen film fra sigdalsladden som var nå i år snart? Den fra i fjor er så herlig å se på 2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil1982 Ford Granada 2,8 GL Volvo har TIC, Ford har TIKK...
yrre Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Joda du har ett poeng der, at man kan "brekke" med fremhjula men da må du nok ha justerbar brems, eller mye hest, sånn at du forstatt har nok power på bakhjula så de fortsatt spinner rundt selv om du hamrer ganske hardt på gassen.men du må nok ha ganske bra peiling på dette og være rimelig sikker på at kun fremhjula blokker når du gjør dette, for så fort du "slurer" litt så vil du snurre.Så det høres for meg rart ut at noen bruker dette i rally osv.eneste gangene jeg låser fremhjula (uten at det er no referanse) er når jeg har svingt aaaaalt for tidlig inn i en sving og må utsette turn in.Men du bruker det mest for å få bilen mere overstyrt, eller om du understyrer, for når du bremser da så får du mere vekt på fremhjula(pluss at dekka vil bremse mot underlaget) og da blir hekken lettere og vil derfor spinne mye lettere.Med 4wd er du så og si avhengig av å bremse for å få ut ræva skikkeli, samt når det understyrer så er det (bare) å holde på bremsen så kommer ræva så lenge man holder full gass. (rimelig nervepirrende til tider) yrre har ikke du en mk2er da?du får bli med på tørråssjøen på søndagen så får du prøvd deg litt, skal dit selv med cossien. Har nok en mk1. Har ***** lyst å være med men bor for tiden i trondheim (med Adrian the pizzman). Å bilen står på vinterlagring i snertingdal. Så det blir litt vanskelig.
Guest Magnus Posted February 3, 2006 Posted February 3, 2006 Jeg kjører litt med venstre brems, trenger ikke mye effekt for at det skal hjelpe.Gjør dette med starlet'n til kjerringa, fungerer knallbra. Bruker det også en del da jeg kjører fyrkrafsaren, er som mark1 sier for å kjempe mot understyring.
OleK Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 http://media.putfile.com/LOMEJORDERAGNOTTI...6vby-HOMMYVLQ58 Cosworth!
Guest JvhCossie Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Venstrebrems er mest effektivt på biler med skiver bak... Ver noen i en volvo på Jessheim som lust ganske bra når jeg sladda rundt på p-plassen på vgs med Audien min. Satt med venstre arm godt lent i vinduskarmen og høre på rattet og sladda som bare det... Golfen vil ikke siden der er tromler bak... men en kompis hadde en Jetta GTi og det gigg skillelig bra... Venstrebrems er veldig mye mer kontrollert enn brekking... må bare læres litt...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now