Jump to content

Tykkelse på rør til manifold


TurboX

Recommended Posts

2,5-3 mm.

 

EDIT:

Jeg mente stor :P (Er veldig sløv for tida, vet ikke hva det kommer av..)

2,5" eller 3"?

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Ikke mindre enn smaleste punkt i innsuget :)

 

Såpass skjønner jo jeg å.. ;) Lurte på å skaffe noen bøyer i 2,5" eller 3", men jeg vet ikke helt.. Vil gjerne ha inspill. Og har det noe å si om det er "vanlig" eller rustfritt? Hva anbefaler dere?

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

hva er det eksakt du tenker på? fra hver sylinder eller samlingsrørene? hjelper nok litt å si hvor i manifolden du lurer på..

 

Fra hver sylinder til de samles ved turboflensen..! :) Gjelder V6..

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

spørs helt på høla ut fra toppen da.. såvidt mener jeg så har jo 2,8 to eksosporter ut i samme utblås så det blir jo trangt..

 

Skal sansynlig vis brukes på en 2.9 siden den har 3 porter, dette blir til jeg får råd til å bygge en skikkelig 2.8 US spec - twinturbomotor. :) Med andre ord, lekemotor.. ^_^

 

38mm? Synes det hørtes i det minste laget ut men? :unsure: Blir vel å opp på 2"..? Skal få tak i noen biter først så jeg ser hva som passer best :)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

2" rør til turbo grenrør? er du syk mann? holder i massevis med 44mm. snakker av erfaring...

 

Er det stor forkjell på 2" og 44mm da? Jo, 7mm! Og det er ikke så mye..

Blir sikkert 2" da, men "vanlig" eller rustfritt?

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Er det stor forkjell på 2" og 44mm da? Jo, 7mm! Og det er ikke så mye..

Blir sikkert 2" da, men "vanlig" eller rustfritt?

 

De syv mm utgjør en god del ja.

Hvis du ser litt på formelen for areal i en sirker pi*r^2 så funner du at arealet i røret blir 1519mm^2 med 44mm rør og 2041mm^2 med 2" rør. Nå har jeg ikke giddet trekke fra rørtykkelse da det kan variere. men 1500 er 3/4 av 2000, og det er en del.

En annen sak er at du må se på hvor store porter du har i toppen, økes diameteren brått vil hastigheten senkes og trykket stige. Noe du og bør ha i tankene.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort
Er det stor forkjell på 2" og 44mm da? Jo, 7mm! Og det er ikke så mye..

Blir sikkert 2" da, men "vanlig" eller rustfritt?

 

portene på eksosen din er ikke så store som 2" og jeg personlig ville fååt laga røra firkanta så de er like som utblåset ditt for mest effektiv gjennomstrøming. bare et tips..

Link to comment
Share on other sites

Tja..

 

Dim på evt firkantrør da?

 

Tankevekker:

Hvis firkantrør er mest effektivt, hvorfor lager de fleste til cosworth osv i runde rør da? :huh:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Tja..

 

Dim på evt firkantrør da?

 

Tankevekker:

Hvis firkantrør er mest effektivt, hvorfor lager de fleste til cosworth osv i runde rør da? :huh:

 

det han mener nok er at du tar røret og varmer det opp(hvis det tykke vegger) og setter det i skru stikka og så dra til sånn at det blir ovalt som passer med eksos porten på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...