TurboX Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 Hvor tykk rør bør jeg bruke? Erfaringer? -TurboX- '91 Sierra IS Turbo *prosjekt* '79 Capri 2.8 *prosjekt* '86 BMW E30 320i *kommende prosjekt* '86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil* Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 Hvor tykk rør bør jeg bruke? Erfaringer? 2,5-3 mm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TurboX Posted January 31, 2006 Author Share Posted January 31, 2006 2,5-3 mm. EDIT:Jeg mente stor (Er veldig sløv for tida, vet ikke hva det kommer av..)2,5" eller 3"? -TurboX- '91 Sierra IS Turbo *prosjekt* '79 Capri 2.8 *prosjekt* '86 BMW E30 320i *kommende prosjekt* '86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombra Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 Ikke mindre enn smaleste punkt i innsuget Escort RS Turbo Mondeo 4x4 Capri MK3 GT4 Pajero 4x4 Dynapac F141 6WD Link to comment Share on other sites More sharing options...
TurboX Posted January 31, 2006 Author Share Posted January 31, 2006 Ikke mindre enn smaleste punkt i innsuget Såpass skjønner jo jeg å.. Lurte på å skaffe noen bøyer i 2,5" eller 3", men jeg vet ikke helt.. Vil gjerne ha inspill. Og har det noe å si om det er "vanlig" eller rustfritt? Hva anbefaler dere? -TurboX- '91 Sierra IS Turbo *prosjekt* '79 Capri 2.8 *prosjekt* '86 BMW E30 320i *kommende prosjekt* '86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ST200evil Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 eksos manifold? 3"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted February 1, 2006 Share Posted February 1, 2006 hva er det eksakt du tenker på? fra hver sylinder eller samlingsrørene? hjelper nok litt å si hvor i manifolden du lurer på.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TurboX Posted February 1, 2006 Author Share Posted February 1, 2006 hva er det eksakt du tenker på? fra hver sylinder eller samlingsrørene? hjelper nok litt å si hvor i manifolden du lurer på.. Fra hver sylinder til de samles ved turboflensen..! Gjelder V6.. -TurboX- '91 Sierra IS Turbo *prosjekt* '79 Capri 2.8 *prosjekt* '86 BMW E30 320i *kommende prosjekt* '86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robox Posted February 1, 2006 Share Posted February 1, 2006 ikke det at jeg kan noe om beregningene for dette, men vil tro at hvis du måler utgangsflensen på toppen og bruker et par mm større dim enn den er du safe.. tror ikke det er noe lurt å bruke større rør enn det.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kikk0 Posted February 1, 2006 Share Posted February 1, 2006 38mmx2mm skal visst vere ideelt ifølge folk som har greie på dette. Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty999 Posted February 1, 2006 Share Posted February 1, 2006 (edited) spørs helt på høla ut fra toppen da.. såvidt mener jeg så har jo 2,8 to eksosporter ut i samme utblås så det blir jo trangt.. Edited February 1, 2006 by morty999 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TurboX Posted February 1, 2006 Author Share Posted February 1, 2006 spørs helt på høla ut fra toppen da.. såvidt mener jeg så har jo 2,8 to eksosporter ut i samme utblås så det blir jo trangt.. Skal sansynlig vis brukes på en 2.9 siden den har 3 porter, dette blir til jeg får råd til å bygge en skikkelig 2.8 US spec - twinturbomotor. Med andre ord, lekemotor.. 38mm? Synes det hørtes i det minste laget ut men? Blir vel å opp på 2"..? Skal få tak i noen biter først så jeg ser hva som passer best -TurboX- '91 Sierra IS Turbo *prosjekt* '79 Capri 2.8 *prosjekt* '86 BMW E30 320i *kommende prosjekt* '86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mr.Escort Posted February 1, 2006 Share Posted February 1, 2006 2" rør til turbo grenrør? er du syk mann? holder i massevis med 44mm. snakker av erfaring... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TurboX Posted February 2, 2006 Author Share Posted February 2, 2006 2" rør til turbo grenrør? er du syk mann? holder i massevis med 44mm. snakker av erfaring... Er det stor forkjell på 2" og 44mm da? Jo, 7mm! Og det er ikke så mye..Blir sikkert 2" da, men "vanlig" eller rustfritt? -TurboX- '91 Sierra IS Turbo *prosjekt* '79 Capri 2.8 *prosjekt* '86 BMW E30 320i *kommende prosjekt* '86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gess Posted February 2, 2006 Share Posted February 2, 2006 Er det stor forkjell på 2" og 44mm da? Jo, 7mm! Og det er ikke så mye..Blir sikkert 2" da, men "vanlig" eller rustfritt? De syv mm utgjør en god del ja.Hvis du ser litt på formelen for areal i en sirker pi*r^2 så funner du at arealet i røret blir 1519mm^2 med 44mm rør og 2041mm^2 med 2" rør. Nå har jeg ikke giddet trekke fra rørtykkelse da det kan variere. men 1500 er 3/4 av 2000, og det er en del.En annen sak er at du må se på hvor store porter du har i toppen, økes diameteren brått vil hastigheten senkes og trykket stige. Noe du og bør ha i tankene. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mr.Escort Posted February 2, 2006 Share Posted February 2, 2006 Er det stor forkjell på 2" og 44mm da? Jo, 7mm! Og det er ikke så mye..Blir sikkert 2" da, men "vanlig" eller rustfritt? portene på eksosen din er ikke så store som 2" og jeg personlig ville fååt laga røra firkanta så de er like som utblåset ditt for mest effektiv gjennomstrøming. bare et tips.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TurboX Posted February 3, 2006 Author Share Posted February 3, 2006 Tja.. Dim på evt firkantrør da? Tankevekker:Hvis firkantrør er mest effektivt, hvorfor lager de fleste til cosworth osv i runde rør da? -TurboX- '91 Sierra IS Turbo *prosjekt* '79 Capri 2.8 *prosjekt* '86 BMW E30 320i *kommende prosjekt* '86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil* Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted February 3, 2006 Share Posted February 3, 2006 Tja.. Dim på evt firkantrør da? Tankevekker:Hvis firkantrør er mest effektivt, hvorfor lager de fleste til cosworth osv i runde rør da? det han mener nok er at du tar røret og varmer det opp(hvis det tykke vegger) og setter det i skru stikka og så dra til sånn at det blir ovalt som passer med eksos porten på toppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted February 3, 2006 Share Posted February 3, 2006 Er det stor forkjell på 2" og 44mm da? Jo, 7mm! Og det er ikke så mye..Blir sikkert 2" da, men "vanlig" eller rustfritt? Hørte at Klypen måtte gå ned til 37 m.m. rør på manifolden for å få bedre respons i motoren.Tror han hadde 39m.m. fra før. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kikk0 Posted February 4, 2006 Share Posted February 4, 2006 kjøpte 42.9mm rør i går. dei var 37mm innvendig. satser på at dette blir optimalt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now