Jump to content

Lurer på å handle meg Cosworth


RS|Stian

Recommended Posts

En kompis av meg som til daglig jobber på Ford skal nå selge sin 88 modell sedan Cosworth 2wd etter nærmere 7 års eierskap. Han kjøpte bilen av en som bygde den om fra org. Sierra CL til Cosworth, og hele ombyggingen er meget bra gjennomført. Både det tekniske og karosseriet er i god stand, bortsett fra noe overflaterust i hjulbuene bak og bare litt småtteri her og der. Fargen på bilen er mercury grey og motor er så og si original bortsett fra 270 chip, noe oppgradert turbo og 3" moongoose-anlegg. Kompisen min har som sagt eid denne bilen i nesten 7 år og har på den tiden brukt den mest til daglig bruk bare. Motor går fint på tomgang og drar meget bra. Kan få den for 80.000.

 

Egentlig er dette et meget bra kjøp syns jeg, men nå har jeg ikke noe lyst til å selge bilen jeg nå heller. Har jo lagt nesten hele sjela mi i denne bilen og får vondt i magan bare ved tanken på å selge den. Det har jeg absolutt ikke noe lyst til! Ønsket er å beholde begge bilene, men det tror jeg fort blir for dyrt. Har tenkt endel gjennom dette, og funnet ut at jeg kanskje skal avskilte den jeg har nå og lagre den et trygt og tørt sted inntil videre dersom jeg kjøper Cosworthen. Men hvordan er det hvis jeg ønsker å få den på veien igjen? Er det dyrt?

 

Har også hørt litt på forsikring rundt omkring (eller rettere sagt fattern har) og hos Vesta kunne vi få full kasko for 13.000 og delkasko for 7000, men det forutsatte at bilen hadde SafeGuard montert. De var visst veldig nølende til forsikring og fortalte at jeg måtte søke om det. Hvordan søker jeg om forsikring på en sånn bil egentlig? Bilen har forøvrig full defapakke og girlås fra før.

 

Et aldri så lite dilemma jeg har kommet opp i nå, og jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har sinnsykt lyst på Cosworthen, men har så absolutt ikke noe lyst til å kvitte meg den jeg har nå heller. Skriver derfor dette i håp om at noen her kanskje kan komme med noen gode ord som kan hjelpe meg på vei :)

Link to comment
Share on other sites

hvis du leverer inn skiltene no.. så e d litt dumt siden du må betale årsavgiften uansett.. men å få ut igjen skiltene ska ikke være noe problem.. kanskje du må kjøpe nye skilter hvis du har de liggende i mer enn 6mnd.. for då blir de makulert.. men så lenge skiltene e innlevert.. slipper du å betale påskiltings gebyr.. og du slipper å betale årsavgift for de årene den står uten.. unntatt i år.. då skulle du levert de inn før nyttår..

tror dette stemmer.. :P :unsure: :)

Link to comment
Share on other sites

Cosworth er kulere å kjøre enn std. Sierra såklart, ingen tvil om det. Prøvde bilen her såvidt for et par uker siden og satt bare å gliste :D Var jo et helsikes snøvær da, så skulle få prøve den igjen når det blei litt bedre på veiene. Nå har jeg påkostet bilen jeg har endel kronasjer, den har gått som ei klokke i snart 3 år og er i teknisk god stand. Det er mao. en ordentlig gobil jeg ikke kan være foruten :wub:

 

Men nå har jeg fått et tilbud jeg føler jeg ikke kan motstå. Kompisen min har så og si ikke hatt noe tull med den på de åra han har hatt den. Det blei blant annet bytta toppakning i fjor og nå før han selger den skal det monteres nye skiver og redstuff-klosser foran samt kaliptere bak + noe annet småtteri.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp den, og bruk rødklister på fangerene. Det beste av to verdner.

Link to comment
Share on other sites

sant nok det at man kansje ikke angrer.

men man vet va man har.og når man tross alt vurdere og kjøpe en ombygget bil...og man har en så strøkent eksemplar av en cossi sedan replika som det gjelder her..så hadde eg vurdert heller og bygge en cosworth av den.men det er min tanke :D

Link to comment
Share on other sites

men det er min tanke :D

Det er nettopp det jeg er ute etter, deres tanker og meninger ;)

 

Det jeg tenker mest på er å beholde begge bilene, avskilte og lagre den jeg har nå et trygt og tørt sted og bruke Cosworthen. Greit det der en ombygd bil, men jeg veit det er skikkelig gjort. Har fått et litt annet syn på ombygde Cosworther etter at jeg har kikket endel grundig på denne. Åssen er prisene på sånn Guard egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp det jeg er ute etter, deres tanker og meninger ;)

 

Det jeg tenker mest på er å beholde begge bilene, avskilte og lagre den jeg har nå et trygt og tørt sted og bruke Cosworthen. Greit det der en ombygd bil, men jeg veit det er skikkelig gjort. Har fått et litt annet syn på ombygde Cosworther etter at jeg har kikket endel grundig på denne. Åssen er prisene på sånn Guard egentlig?

koster vel totalt en rundt 4-5 tusen...

tror det er cirka 2500 eller 3000 for montering..pluss abonement. som er cirka 1400kr med batteri..som du skal bytte hvert år.dette er fra guard systems

Link to comment
Share on other sites

Så lenge ombygginga er gjort SKIKKELIG så er d jo bra,hater halvferdige prosjekter,kjerra di ser jo dønn strøken ut å skal nesten garanter deg at DU kommer til å angre som **** for å si det rett ut,fordi den kjerra di står deg nært i sjela di. å om du skulle selge den så,hva kan man få for en slik som er i skikkelig stand?? 25-30 lapper?? hva er nå 25-30 lapper da, spytt i havet egentlig, har heller kommet til å spare opp såpass beløp så man kan anta at man kan få for bilen,å tatt lån til resterende beløp, sia du har så å si lagt sjela di i den bilen så vil jeg si at du skal beholde kjerra :D :D

 

PS hvor gammel er du,tenkte på da sia di forsikkrings prisene du hadde fått

Link to comment
Share on other sites

Så lenge ombygginga er gjort SKIKKELIG så er d jo bra,hater halvferdige prosjekter,kjerra di ser jo dønn strøken ut å skal nesten garanter deg at DU kommer til å angre som **** for å si det rett ut,fordi den kjerra di står deg nært i sjela di. å om du skulle selge den så,hva kan man få for en slik som er i skikkelig stand?? 25-30 lapper?? hva er nå 25-30 lapper da, spytt i havet egentlig, har heller kommet til å spare opp såpass beløp så man kan anta at man kan få for bilen,å tatt lån til resterende beløp, sia du har så å si lagt sjela di i den bilen så vil jeg si at du skal beholde kjerra :D :D

 

PS hvor gammel er du,tenkte på da sia di forsikkrings prisene du hadde fått

 

nå veit ikke jeg 100%, men for å få lån på cosworth (og alle andre biler) må man ha kasko på bilen. kasko på cosworth = dyrt.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

hadde faktisk ikke vert i tvil her.som en sa...hva får du egentlig igjen for den bilen du har.minimalt i forhold til hvor bra den er.og hva arbeid du har lagt ned i den(virker det som iafall)

du har jo faktisk det ultimate objekte til og bygge en cosworth på.er jo seff endel arbeid.men er verdt det vil eg tro.

tenk viss du skal ha en ny cosworth da..så kommer jo den til og koste deg alt fra 60,,70 og som den du ville ha...80?var det vel.......

begynn og regne litt på hva det koster deg i deler iallefall til og bygge opp din.er jo fullt mulig og få en donor bil liksom sikkert rundt 30...40....da har du jo alt.

hadde ikke vert i tvil hva eg ville gjort.

hadde iallefall ikke solgt den bilen du har viss eg var deg.du får ikke nok for den vil eg tro til at det svarer seg

Link to comment
Share on other sites

ville ikke solgt den du har nå!!! hvis du ikke vil bygge is tusbo av den eller cosworth motor så ville jeg avregistrert den og kjøpt cosworth ved siden av.

den du har nå er et så fint eksemplar at den burde spares på. med mindre det er noen "feil" bare du vet om og ikke vil dele med oss før salg som gjør at du vil selge den :P he he.

Link to comment
Share on other sites

PS hvor gammel er du,tenkte på da sia di forsikkrings prisene du hadde fått

Er 22 nå, blir 23 i mars. Bilen blir nok uansett stående på fatter, ellers trur jeg ikke jeg hadde fått et eneste tilbud på forsikring. Uten bonus, under 23 år og Cosworth...jeje :lol:

 

Dohcworthen er i god stand, og jeg kan ærlig si at det ikke er noe tull, feil eller mangler på den. Alt elektrisk fungerer (utenom lyktespylerne som slutta å fungere for ikke så lenge siden :P ), sitter meget godt på veien, fin lyd ved pådrag og bra bremser. Bilen har snart gått 180.000.

 

Det jeg også har tenkt på er hvis jeg en gang skal trimme mer/overhale Cosworthen er det jo greit å ha en bil i bakhånd som jeg kan ta i bruk dersom det tar tid. Koster jo forsåvidt ingenting å ha en avskilta bil stående et sted heller (utenom lån da). En ting har jeg hvertfall bestemt, Dohcworthen skal ikke bygges om.

Link to comment
Share on other sites

tenk viss du skal ha en ny cosworth da..så kommer jo den til og koste deg alt fra 60,,70 og som den du ville ha...80?var det vel.......

begynn og regne litt på hva det koster deg i deler iallefall til og bygge opp din.er jo fullt mulig og få en donor bil liksom sikkert rundt 30...40....da har du jo alt.

hadde ikke vert i tvil hva eg ville gjort.

hadde iallefall ikke solgt den bilen du har viss eg var deg.du får ikke nok for den vil eg tro til at det svarer seg

 

så må du legge på at til denne prisen er bilen orginal. det betyr orginale foringer, dempere, toppakning, reimer, plugger osvosvosv. det baller på seg. kan regne på minst 15 lapper ekstra..

 

jeg skjønner at det er fristende å beholde den strøkne, men om du må selge den for å få råd til cosworthen (som er i den standen du sier) ville jeg gjort det. hva er poenget med å ha en så strøken som fakeworthen stående og ruste i garasjen? :unsure:

 

1. behold den, kjøp cosworth - men bruk fakeworthen som bruksbil

2. selg den til fordel for cosworthen..

3. bygg om den du har til cosworth :wub:

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

no må man betale årsavgift på bilen då.. hvis d fremdeles va skilter på den etter 1 jan. selvom du tar av skiltene på den.. hvis ikke må bilen hives.. ikke d så?? men men.. 3000 kr ka e d :P

 

 

han må betale års avgift på den han eier nå (dochworten) ja men ikke på cosworthen han vil kjøpe for nå følger årsavgiften eieren så hvis han kjøper cosworthen så må den gamle eieren belate avgiften.

 

konklusjon: kunn en avgift å betale :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...