Jump to content

motorproblem


mikke

Recommended Posts

har endelig fått koblet opp motoren min nå. men har et par problem som jeg håper det finnes noen vettige svar på.

1. bilen er svært tungstartet. dunster bensin som pokker.går på tomgang. men ikke helt rent.begynner å "dø" av litt hvis man gir for mye gass. m

2. når den endelig starter oser det svart som pokker fra eksosen.

3. skal det være lambda på cossiemotoren egentlig? ifølge tidligere eier av motoren skulle den stamme fra en 88 mod. og jeg har en ledning "til overs" som er hvit/brun.

4: noen som kan fortelle meg hva slags hjerne (ecu) jeg egentlig har ? den er merket som følger

 

weber italy

 

iaw 045 w45.06

 

med l20-67

 

 

 

det sitter en chip i den som er av merket lorinser. står 2wd cosworth på den...skal visstnok være en 280 chip.

 

er hele problemet at det evnt mangler lamda eller hva?

håper noen kanhjelpe meg med dette fort :)

Edited by mikke
Link to comment
Share on other sites

Er ikke lambda på 88, har mere tro på mapsensor eller kjølevannstemp-følern.

 

kan kjølevannstemp-følern få den til å oppføre seg sånn da?vet vel ikke hvordan hjerne det sitter i den du wingdude?

Link to comment
Share on other sites

Støtter WingDude her. Dessuten er ikke lambda i bruk ved oppstart.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

kan kjølevannstemp-følern få den til å oppføre seg sånn da?vet vel ikke hvordan hjerne det sitter i den du wingdude?
Kan reagere slik ved enten feilkoblet, eller defekt "blå-føler" ja.

Angående hjernen, så er det i alle fall ikke en L8, men leser du på denne siden

Techtalk så finner du det sikkert ut om du sammenligner beskrivelsene av de forskjellige hjernene, og ser hvem som passer din.

Link to comment
Share on other sites

ECU types used in Sierra (RS) Cosworth:

All type of Sierra (RS) Cosworth use a Weber Marelli type of ECU (Engine Control Unit or motormanagement) however, these ECU's have changed over the years as demands grew and computer technology improved.

Although, as far as known, all ECU's use the same connector pin-out (und thus can be electrically interchanged) one can not use for instance the latest ECU on the earliest Cosworth. This is because the ECU is fully "tuned" to the engine characteristics which have dramatically changed over the years. The latest ECU's also use input from several additional sensors which are not available in older models.

Here is an overview of ECU's used and how to recognise them:

 

Level 1:

Used on the RWD hatchback RS Cosworth, has 64Kb of memory. Can be recognised by the mounting flange on the front face and a yellow CO adjustment screw.

Level 6:

Used on the RWD sedan (RS) Cosworth, has the same capabilities as the level 1 model but uses totally different electronics. That's why Level 1 and Level 6 chips can not be interchanged.

Can be recognised by the mounting flange on the front face (like the Level 1) and a white CO adjustment screw (Level 1 has a yellow one).

Level 8:

Used on the 4x4 sedan (RS) Cosworth, has twice the memory storage capacity (128Kb instead of 64Kb) as Level 1 and Level 6. That's why chips can not be interchanged.

Level 8 was available in 2 type since the engine in the 4x4 was available with and without hego-sensor (i.e. with and without catalytic convertor).

Can be recognised by not having mounting flanges and a green or red label with WD48.08.

The one with the green label and second code IAW048/01 is for the catalytic convertor (US83) model.

The one with the red label and second code IAW048/02 is for the non catalytic convertor (15/04) model.

It is uncertain if units/chips can be interchanged between red and green types/engines.

There are also Weber Marelli P8 (no flanges, white label IAW48/P8) and Ford EECIV (totally different from Weber Marelli, central bolt to hold connector) ECU's around. These are however only intended for use on a Escort RS Cosworth but you might find them in some motorsport Sierra's (RS) Co

Link to comment
Share on other sites

ble tydelig klart at jeg hadde l6 hjerne da co skruen var hvit.

men fikk ordnet kontakten til kjølevanntemp følern. da denne hadde dårlig kontakt.

men..... motoren startet ganske lett etter dette. men etter ca 3-4 min stoppet den og den begynte å starte helt vilkårlig etterpå.måtte la den "hvile " liksom . ingen gnist på noen av plugga når den begynte sånn. vi sjekka åpninhgen til følern nede på veiva og justerte den til 0.8 da anbefalt åpning skulle være 0.6 -1 .fortsatt ingen reaksjon. etter en stund startet den lett igjen. og stoppet igjen etter et par min.

målte da på føleren nede ved veive. målte på de to pinnene fra følern. men fikk ikke noe utslag på ohm målern overhodet.

spørsmålet .. er følern gåen og kan dette være årsaken ? siden kjølvanntempmålern og det andre er i orden .

 

på den tech sida som wingdude kom med står følgene:

REV/TDP sensor Off Pin 4 Pin 3 600 to 1000 ohm

 

når jeg målte slik. fikk jeg null utslag på ohm meteret overhodet. ble kanskje litt rotete skrevet , men håper at dere skjønner hva jeg mener iallefall.

Edited by mikke
Link to comment
Share on other sites

Heisann, har hatt et lignende problem selv på min Sierra Cosworth 4x4. Feilen viste seg å være så enkelt som dårlig kontakt (fukt + irr) i en av de tre multipluggene som sitter på torpedoveggen som kobler motoren til hjernen. Pussa ren kontaktene, fjerna all fuktighet og motoren funka 100% etterpå.

Link to comment
Share on other sites

har du målt 0ohm er jo følern kortsluttet og du trenger ny.

 

er du sikker på at du fikk god kontakt på målepunktene?

 

jepp 100 %sikker på at jeg hadde god kontakt der ja. pussa det jeg kom til av kontaktene før jeg målte. så den var nok gåen ja. :( ny er bestilt.så håper den kommer snart..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

fikk endelig den nye sensoren min igår :).bilen startet på første slaget og gikk pent som bare det. så var nok sensoren som skapte alle problemene.. så nå kan jeg få sortert motoren og satt den skikkelig opp :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...