Cossi2wd Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 Hei ! Dama kjører en go gammel 90 mod sierra is og problemet lyder som følger : Begynte med at bilen hele tiden gikk tom for strøm... Etter dette har jeg byttet 3 dynamoer, børster, har også byttet batteri og starter, søket også etter noe som ligger å tapper strøm osv osv...tok ut sikringen til taklys, klokke og div pga det tappet Bilen har virket fint i ca 2 mnd nå og nå begynner helvete igjen... vifta har også fucket seg så den suser hele tiden ( hører ut som en volvo ... usj ) Kan det ha noe å si ????? Jeg truer jo ikke d selv, men spør alikevel... Noen som kan komme med innspill som jeg kanskje har glemt ! ???? Desperat... og lei av å lete etter feil www.frodeholte.com
WingDude Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 Forstår jeg deg rett når problemet er at bilen går tom for strøm ? Har du målt krypstrømmen da ?
Cossi2wd Posted January 25, 2006 Author Posted January 25, 2006 Forstår jeg deg rett når problemet er at bilen går tom for strøm ? Har du målt krypstrømmen da ? Den går tom ja... kjører seg faktisk tom også... men lader også seg opp igjen av og til... går liksom i berg og dalbane... Hmm... Kan du forklare krypstrømmen ? www.frodeholte.com
WingDude Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 Krypstrøm= den strømmen som tappes fra batteri når alle forbrukere som er naturlig avslått når bilen står parkert.
morty999 Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 (edited) dette høres ut som gamle bilen til mamma.. det bytta vi 6 dynamoer og utallige børster.. men der var det å skaff en så si ny dynamo, nye reimer og GODT strammet og skrud HARDT fast.. og nytt batteri så blei det litt bedre... etter MYE banning og sværting og stratkabelhelvette... Edited January 28, 2006 by morty999
Cossi2wd Posted January 26, 2006 Author Posted January 26, 2006 (edited) Krypstrøm= den strømmen som tappes fra batteri når alle forbrukere som er naturlig avslått når bilen står parkert. Er ikke no expert på strøm ,men hvor måler man den. eller er det bare å måle mange forsjellige plasser ? En kompis målte mange plasser ser du. og d var da vi tok ut sikringa til taklys, klokke osv.. dette høres ut som gamle bilen til mamma.. det bytta vi 6 dynamoer og utallige børster.. men der var det å skaff en så si ny dynamo, nye reimer og GODT strammet og skrud HARDT fast.. og nytt batteri så holdet det... etter MYE banning og sværting og stratkabelhelvette... okey ! .. Reimer er helt nye... batteri er nytt, men dynamo er jo brukt, men med nye børster.. Hvor kan man kjøpe overhalte dynamoer ? Eller er d stress å overhale de selv ? event : Hva slags annen dynamo kan man bruke som f.eks lader litt bedre ? Edited January 26, 2006 by Cossi2wd www.frodeholte.com
WingDude Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 Er ikke no expert på strøm ,men hvor måler man den. eller er det bare å måle mange forsjellige plasser ?Du trenger et multimeter som kan måle ampere, still det inn for å måle dette, ta av en batteripolsko og koble testledningene mellom den demonterte batteripolskoen og batteripolen, da måler du all strømmen som går ut fra batteriet.OBS ! Har du ikke slått av alle forbrukere osv, er det stor sjangse for at du knerter den interne sikringen i multimeteret, da disse sjelden tåler mere enn 10 ampere.
Cossi2wd Posted January 26, 2006 Author Posted January 26, 2006 Takker for svar ! Skal få en kompis til å se på d... Meg og strøm = Hest på rulleskøyter www.frodeholte.com
Leo Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 Hehe, sjekk gjerne sikringa FØR du begynner å måle. Det er veeeldig vanlig at noen driter seg ut og knekker den. Krypstrømmen bør ikke være over 50mA. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Cossi2wd Posted January 26, 2006 Author Posted January 26, 2006 hmm.. Tenkte litt på egenhånd her nå og skjønte lite ! Dere har ikke en tegning som kan vise meg litt ??? www.frodeholte.com
cosworth540 Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 Hei ! Dama kjører en go gammel 90 mod sierra is og problemet lyder som følger : Begynte med at bilen hele tiden gikk tom for strøm... Etter dette har jeg byttet 3 dynamoer, børster, har også byttet batteri og starter, søket også etter noe som ligger å tapper strøm osv osv...tok ut sikringen til taklys, klokke og div pga det tappet Bilen har virket fint i ca 2 mnd nå og nå begynner helvete igjen... vifta har også fucket seg så den suser hele tiden ( hører ut som en volvo ... usj ) Kan det ha noe å si ????? Jeg truer jo ikke d selv, men spør alikevel... Noen som kan komme med innspill som jeg kanskje har glemt ! ???? Desperat... og lei av å lete etter feil Lyser ladelampa di når du slår på tenninga?Hvis den ikke gjør det vil ikke bilen lade.Dynamoen må ha en forbruker for å starte ladinga.Hadde samme problemet på Cosworthen min,og måtte legge opp en ny ledning fra ladelampa til dynamoen for å få lading.
Cossi2wd Posted January 26, 2006 Author Posted January 26, 2006 (edited) den lyser den ja !!! Edited January 26, 2006 by Cossi2wd www.frodeholte.com
Leo Posted January 26, 2006 Posted January 26, 2006 Hvor høy spenning har du på batteripolene når motoren går? Er lite vits å tegne, Vingedude sa det ganske greit.Åpne panseretLås bilen og ev. aktiver alarmTa av polskoen fra batteriets minuspolSett multimetret til å måle strømSett ene stikkeren på batteriets minuspol, andre stikkeren på polskoen du har tatt avLes av på multimetret hvor mye strøm som brukes Helst bør du ha stikkerne på minuspolen og polskoen MENS du tar polskoen av minuspolen, da brytes ikke forbindelsen i det heletatt. Se hvor mye strøm som trekkes etter ca. en halv time sånn, da skal det meste ha stabilisert seg. Hjalp dette noe? Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Cossi2wd Posted January 26, 2006 Author Posted January 26, 2006 aha... Der tok jeg den !!! En kompis tipsa meg på nesten samme måt bare han ba meg ta en ledning på minuspolen og se om d gnista når jeg tok den i mot noe ! Men skal sjekke dette i løpet av kvelden... Men hvis den tapper seg, så er jeg jo tilbake til at jeg må finne stede den tappes... Hvor kan d være da/ eller åssen finner jeg stedet ? Tusen takk for alle svar www.frodeholte.com
Leo Posted January 27, 2006 Posted January 27, 2006 Først taper du stikkerne til polen og polskoen. Så tar du ut én og én sikring og ser hvordan strømtrekket endrer seg. Finner du en kurs som har strømtrekk, har du noe å jobbe med. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice
Guest Nos Posted January 28, 2006 Posted January 28, 2006 mål dynamoen også. feil kobling eller defekt dynamo stjeler mer strøm enn den produserer. skjedde med min og da brukte den 5amp hele tiden.
morty999 Posted January 28, 2006 Posted January 28, 2006 litt OT: bilen er vell ikke rød? og kjøpt på lørenskog?
Cossi2wd Posted February 2, 2006 Author Posted February 2, 2006 Først taper du stikkerne til polen og polskoen. Så tar du ut én og én sikring og ser hvordan strømtrekket endrer seg. Finner du en kurs som har strømtrekk, har du noe å jobbe med. Ja... Dette har vi gjort.. Og da trakk d strøm fra taklys og klokke osv... trakk ingen andre steder... Men har målt og sett hvor mye dynamoen lader ca 10 ganger nå og siste gangen ble d resultat... Så prøver å bytte børsten i dag og deretter dynamo hvis d ikke blir endring... ( mye jalladynamoer rundt her) =( mål dynamoen også. feil kobling eller defekt dynamo stjeler mer strøm enn den produserer. skjedde med min og da brukte den 5amp hele tiden. jepp... Har byttet 3 stk nå og må sikkert til på den 4 nå ! litt OT: bilen er vell ikke rød? og kjøpt på lørenskog? Har sagt d før og jeg sier d igjen Morten.. Jeg er i fra vest agder ! Henter ikke GAMMEL sierra der oppe vet du www.frodeholte.com
Cossi2wd Posted February 2, 2006 Author Posted February 2, 2006 Da lader den 14,7 v igjen .... Er d galt...??? Bytta først børster, men hjalp ikke... Kjøpte ny børst, men det hjalp heller ikke.. Så bytta jeg dynamo.. D hjalp heller ikke.. Så bytta jeg til en annen dynamo igjen og da funket den.... D er altså den 4 dynamoen jeg har byttet til o den bilen... www.frodeholte.com
to far gone Posted February 2, 2006 Posted February 2, 2006 Da lader den 14,7 v igjen .... Er d galt...??? Bytta først børster, men hjalp ikke... Kjøpte ny børst, men det hjalp heller ikke.. Så bytta jeg dynamo.. D hjalp heller ikke.. Så bytta jeg til en annen dynamo igjen og da funket den.... D er altså den 4 dynamoen jeg har byttet til o den bilen... kansje lurt å vudere bytte dynamo med en gang HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL
Cossi2wd Posted February 2, 2006 Author Posted February 2, 2006 Har jo gjort d 4 ganger da, så skadet jo ikke å prøve et par nye børster www.frodeholte.com
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now