Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har nettopp fått ut motoren etter et gåen toppakning, viser seg at blokka må planes.

Har allerede dratt av toppen 2/100mm, hvordan er det da å ta av blokka tilsvarende?

Tenker da på komp, klaring til ventiler?

Hva er evt løsning?

Nye lavkomp stempler eller tykkere toppakning(WRC), dreie av stempler.

Hvordan er holdbarheten ved neddreining av stempler.

Vil ha noe som holder da jeg skal nærmere 400hk

Cosworth motor; 200blokk/2wd topp

Sierra Cosworth 1988mod(solgt)

Posted

både blokka og toppen min er planslipt. tror ikke det skal by på noen problemer.. spørs på hvor mye du tar da?

2wd sierra cosworth

Posted

Vis du har tenkt og bruke orginal stemplene.. ville jeg ha dreid av de 2 mm på kanten,,

Det er ikke altfor go plasss der.. hatt opp ganske mange motorer og så godt som alle har stemplene hakk etter ventiler..

ikke noen fare i det hele tatt og dreie av stemplene litt.!

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

Posted
Vis du har tenkt og bruke orginal stemplene.. ville jeg ha dreid av de 2 mm på kanten,,

Det er ikke altfor go plasss der.. hatt opp ganske mange motorer og så godt som alle har stemplene hakk etter ventiler..

Vet det, var 16 merker etter ventiler fra før...Reg.reim havari..?

Tror jeg kjøper nye stempler osv, da holder motoren ihverfall, toppen er nyoverhalt, samt at lager i bunnen skal byttes i samme slengen..Må få herjet litt til sommeren.. :D

Off topic, noen som vet hvor mange splines det er på akslingen i 7,5" diffen, 28 splines, 31?

Posted

Er sylindrene dine slitt da? må det borres? Få et motorverksted til og hjelpe deg og måle opp.. da får du grie på hva som må gjøres.!

Er mesten orginalt det med merker i stempler. behøver ikke være rg, havari.! Dette er ikke noe heldig med tanke på ventiler/styringer...

Drei stempler. og eventuelt kjøp dobble fjære. da er det problemet løst.

Mener det er 27?? eller er jeg helty på jordet...

www.markisemannen.no

Posted

Har den stående hos en motorbygger nå, var bare litt usikker på jeg hva vil gjøre. Skal snakke med ham i morgen igjen... 27splines, d var som f... ford racing selger 7,5" differ med 28 splines (kostet bare 230$). Disse skulle passe i følge summit racing i USA, men mulig de ikke har så god kjennskap til Cosworth..

Posted
Har den stående hos en motorbygger nå, var bare litt usikker på jeg hva vil gjøre. Skal snakke med ham i morgen igjen... 27splines, d var som f... ford racing selger 7,5" differ med 28 splines (kostet bare 230$). Disse skulle passe i følge summit racing i USA, men mulig de ikke har så god kjennskap til Cosworth..

7,5 diffene fra USA modellen passer ikke i det hele tatt.En splines mer på USA utgaven + at akslingen er en del grøvre på den også.Innfestningen for kronhjulet er ikke i nærheten av orginal Cosworth heller.

Se etter om du får tak i sperre til XR4TI modellen.I følge noen som har greie på det skal den ha 7,5" som er lik Cosworth.

Posted (edited)

2 av eksosventilene hadde vært nede og luktet på stemplene etter overhaling av toppen.. Er nok bare å sette i lavkomp stempler..

Noen som har noen anbefalinger mhp stempler? Acralite, Mahle, Cosworth, Wiseco..

Edited by fordcosworth

Posted
2 av eksosventilene hadde vært nede og luktet på stemplene etter overhaling av toppen.. Er nok bare å sette i lavkomp stempler..

Noen som har noen anbefalinger mhp stempler? Acralite, Mahle, Cosworth, Wiseco..

Spørs hva du mener du skal opp i hk da.. mhale er mer enn godt nok til 500 gamp...

Kjører selv med Wøssner stempler men ventillommer..

www.markisemannen.no

Posted
hadde du løsnet kammene før du monterte toppen?

Skrudde ikke på motoren selv, overlater det til dem som kan det..

Hadde noen saftige merker fra før, slipte så av toppen 2/100mm og da var 2ventiler i kontakt, såvidt en kunne se sporene. Regner ikke med å gå mye over 400hk, blir for dyrt i lengden når en ikke skrur på motor selv..

Posted

hadde samme hakka i mine stempel, men dette var gammelt... ventiler såg fine ut.

motordelene er nå inne hos et motorverksted for kontrollmåling og eventuell sliping.

er det lurt å få dreia ned stempla 1-2mm når jeg først har det ute?

regner med toppen blir planslipt.

Posted

www.markisemannen.no