Zarchon Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Som topic sier så byttet jeg ut min gamle -93 2.0l scorpio med en 96 mod diesel. Overgangen var jo som natt og dag, nå har jeg i det minste litt drag i kjerra er vel 270Nm ved 2200 eller var det 2500 omdreininger. Ellers er det 115 hester. Lurer litt på hva jeg kan gjøre for å få enda litt mer ut av denne bilen? for det regner jeg med er mulig. Vet at det skal vel gå å chipe bilen, og etter det jeg har funnet ut kommer da bilen opp i mot 320/330 Nm og ca 135Hk. Er sikkert andre ting som kan gjøres også, men som ikke koster skjorta Ser det ikke er mange som har denne typen av scorpio her, men det er mange kloke hoder her som sikkert har gode forslag......så kom med dem. Btw: bilen har gått 138000, og alle servicer er fulgt på merkeverksted. Er skikkelig fornøyd med bilen, god plass, god kjørekomfort, og lite støy Focus 2005, Titanium 1,6 109hk aut. Mondeo 2004 2,0 145hk Link to comment Share on other sites More sharing options...
cthansen Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Gratulerer med ny bil! Still opp litt på turbotrykket... Kan sikkert gå på litt uten at det går noe veldig på bekostning av holdbarhet. Ikke det at jeg veit det da, men... 00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)88 Scorpio 2,4i bruksbil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Større IC? eller montere inn viss det ikkje fins. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 Det er IC på den.Er vel ikke elektronisk dieselinnspr. på disse er det? Går vel ikke an å chipe da? Fattern har helt lik. knallbra bil det. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
cthansen Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 Engine management: EDC Dette står på www.fordscorpio.co.uk. EDC - electronic diesel control ?? Står vertfall for det i Scania sammenheng Ellers så står det at det er 125 hk og 293nm (DIN). 00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)88 Scorpio 2,4i bruksbil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Aha, det er den seinere utgaven det. Den kom vel i 97 tror jeg, MED EDC, og da fikk den 125 gamp. Før det hadde den ikke det, og dermed "bare" 115 gamp. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
cthansen Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Aaah, skjønner... Er det VM diesel i begge da? 00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)88 Scorpio 2,4i bruksbil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JvhCossie Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Hvis du ikke har EDC er det bare å smelle opp Turbotrykket, skifte filter til Åpent K&N f.eks og få på effektanlegg... kan bygge 2" hele veien med ei potte bakerst uten at det bråker for ille... Turboen demper mye lyd.... Min 1.6 liter Golf lader 1.2 bar og går som bare det... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted January 16, 2006 Share Posted January 16, 2006 Så en test i fastford en gang der de sammenlignet konfilter og slikt som du bare setter i den org boksen. Konfilteret fikk kanskje en hest mer, men mindre moment, sammenlignet med panelfilteret. Og det er jo momentet som er intr når det gjelder dieselbiler... Er nok VM i dem begge ja. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zarchon Posted January 19, 2006 Author Share Posted January 19, 2006 Så en test i fastford en gang der de sammenlignet konfilter og slikt som du bare setter i den org boksen. Konfilteret fikk kanskje en hest mer, men mindre moment, sammenlignet med panelfilteret. Og det er jo momentet som er intr når det gjelder dieselbiler... Er nok VM i dem begge ja. Hehe, nå ble det mye teknisk prat her. Er ikke noen bilmekaniker så det hadde vært kjekt om dere hadde forklart hva VM diesel er bl.a.Og vil det være mulig å øke turbotrykket i bilen? Hvor mye ville jeg evt. få ut av noe slikt, og ikke minst, hva blir prisen Focus 2005, Titanium 1,6 109hk aut. Mondeo 2004 2,0 145hk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted January 22, 2006 Share Posted January 22, 2006 Det er bare en justering. Null kronerNytt filter, kanskje maks 400.Hadde vel gått an å fått tak i en cosworth IC.Og et effektanlegg, men det må i tilfelle lages spesielt. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted January 22, 2006 Share Posted January 22, 2006 er jo enkelt å tune opp en disel bil da!. 1 punkt: justere opp diselpuma en del så det ryker godt og svart av den. 2 punkt: montere ic og annet exsos anlegg, 3punkt : se hvor mye turbo trykket øker av større eksos anlegg. vist det ennå ryker for mye sort skru opp litt mer turbo trøkk! disel motorer tåler masse.! har jo en komp på ca 15-20kg!!! så det er grove saker i bunn! "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrFord Posted October 27, 2010 Share Posted October 27, 2010 slenger meg på en gammal tråd her. Men disse 2,5 TD til scorpio. Har hørt at de kan være dårlige greier. “Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”― Jeremy Clarkson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now